Spotřebitelský barometr - srpen 2003
Již v červenci poklesla hodnota spotřebitelského barometru (indikátor CCI - Consumer Confidence Index) na dosavadní letošní minimum – 47,0. Tutéž hodnotu přinesl rovněž srpnový indikátor, takže po oba letní měsíce se přiblížil k nejnižší měsíční hodnotě roku 2002, vykázané v období povodňové kalamity (září 2002 – CCI = 46,9). Jednotlivé hlavní komponenty srpnového spotřebitelského barometru rovněž zůstaly oproti II. čtvrtletí na nižších hodnotách jen s malými kladnými nebo zápornými odchylkami. Již dvouměsíční znatelnější pokles spotřebitelské důvěry lze spojovat jak s ohlasem kolísáním veřejného mínění v zahraničí, tak zřejmě i s odrazem bezprostřední reagence na prezentovaná ekonomická hodnocení v souvislosti s pracemi na reformě veřejných financí a politickým dialogem k ní. Nadále lze shrnout, že z barometru je v současnosti zřejmý spíše ekonomický pesimismus, i když v členění komponent na hodnocení současnosti (41,5) a budoucnosti (43,3) je mírně lepší ocenění budoucnosti. Z komplexního přehledu názorů respondentů podle daných kategorií v jejich demograficky a sociálně členité struktuře vyplývá, že spotřebitelské a ekonomické mínění má své diference mezi různými vrstvami a skupinami respondentů. Souhrnně lze konstatovat, že při celkově nižším poklesu indikátoru CCI oproti II. čtvrtletí inklinují v letních měsících k optimistickému ladění spíše mladí respondenti (např. studenti), dále profesní skupiny více vzdělané, angažované manažersky a podnikatelsky, s vyššími příjmy, z hlavního města i dalších spíše větších či středních osídlení. Základní komponenty indikátoru CCI se vyvíjely Konfrontace spotřebitelského barometru s vývojem tržeb na maloobchodním trhu a naopak ukazuje, že do června, kdy barometr vykázal ještě vyšší hodnotu 48,5, předčil vývoj maloobchodu očekávání. Nebylo tomu tak však ve službách v cestovním ruchu. Červnový meziroční index maloobchodních tržeb ve stálých cenách (OKEČ 50 + 55) dosáhl výjimečné hodnoty 107,5. Za celé II. čtvrtletí dosáhl tento index 104,3. Červencový a srpnový index spotřebitelského barometru CCI pokračování takové dynamiky maloobchodních tržeb nepotvrzují.
Meziroční indexy maloobchodních tržeb (OKEČ 50 a 52) - 2002/01 a 2003/02
Indexy spotřebitelského barometru za červenec 2003 ve struktuře respondentů a podle hlavních komponent
Další informace a podrobnosti ze Spotřebitelskému barometru společnosti GfK (např. názory na vývoj cen, spoření, privátních investic, nezaměstnanosti, data z regionů a další) lze čerpat na www.gfk.cz.
Zpracoval: Ing. Ladislav Šípek, Mag Consulting (ladislav.sipek@seznam.cz)
|
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz