Nová pravidla proti greenwashingu podle směrnice o zelených tvrzeních (green claims)
V březnu 2023 Evropská komise navrhla novou směrnici o zelených tvrzeních (green claims), která má řešit problém greenwashingu.
Proč vzniká směrnice o zelených tvrzeních?
Směrnice o zelených tvrzeních je nová legislativa, jejímž cílem je vytvořit rámec pro společnosti při vytváření environmentálních tvrzeních o svých produktech. To zahrnuje požadavky na jasné a přesné označování a nezávislé ověření tvrzení třetí stranou před propagaci produktů jako šetrných k životnímu prostředí.
Směrnice by měla zajistit, aby spotřebitelé dostávali spolehlivé, srovnatelné a ověřitelné informace o výrobcích. Již tedy nebude možné tvrdit něco, co nebude doložitelní fakty a nezávisle ověřené.
Konkrétní cíle směrnice
Předmětem, resp. cílem směrnice je:
- zvýšení ochrany životního prostředí a urychlení přechodu na oběhové, čisté a klimaticky neutrální hospodářství v EU
- ochrana spotřebitele před greenwashingem
- pomoc spotřebitelům přispět k zelenému přechodu tím, že budou činit informovaná rozhodnutí o nákupu na základě důvěryhodných environmentálních tvrzeních a štítků
- zvýšení právní jistoty ohledně environmentálních tvrzeních a zajištění rovných podmínek na vnitřním trhu
- zvýšení konkurenceschopnosti podniků, které skutečně vynakládají úsilí na zvýšení environmentální udržitelnosti svých produktů a činností.
- zavedení opatření a sankcí, aby se zabránilo podnikům získávat ekonomické výhody tím, že budou přesvědčovat zákazníky a investoři o jejich udržitelnosti prostřednictvím nepravdivých a zavádějících tvrzení.
Požadavky na zelená tvrzení
Environmentální tvrzení musí splňovat určitá kritéria, aby nebylo zavádějící. Společnosti musí nejprve provést posouzení a měření, které by mělo tvořit základ pro jakákoli environmentální, resp. zelená tvrzení. Musí být jasně uvedeno, zda se tvrzení týká celého produktu, části produktu nebo konkrétních aspektů produktu. Tvrzení musí být podložena vědeckými důkazy. Pokud jsou inzerovány pozitivní vlivy na životní prostředí, nesmí být kráceny žádnými negativními vedlejšími účinky. Cílem je poskytnout spotřebitelům úplný obrázek o celkovém dopadu na životního prostředí.
Všechny informace a jejich podpůrné dokumenty musí být před zveřejněním předloženy akreditovanému ověřovacímu orgánu („ověřovateli“). Ověřovatelé musí zajistit, aby informace poskytované společností byly v souladu s požadavky směrnice, následně jsou oprávněni vydat osvědčení o shodě. Kromě toho musí posuzovaná společnost ad hoc aktualizovat informace o jejím dopadu na životním prostředí a nejpozději po pěti letech ověřit jejich správnost.
Přijetí a účinnost směrnice
Očekává se, že návrh vstoupí v platnost v roce 2024. Členské státy pak budou mít 18 měsíců na začlenění směrnice do svého vnitrostátního práva a dalších šest měsíců, než ustanovení skutečně vstoupí v platnost. Pokud bude návrh schválen, bude greenwashing kontrolovatelný a spotřebitelé budou mít věrohodnější informace o produktech, které kupují.
SCHEJBAL & PARTNERS
Poskytujeme právní služby se specializací na korporátní právo, cenné papíry a finanční služby. Umíme založit platební instituci, obchodníka s cennými papíry, nebankovního poskytovatele úvěrů, investiční společnosti či fond, licence ČNB tzv. na klíč. Emitentům zajistíme veřejné i neveřejné emise cenných papírů, včetně prospektu. Komplexní právní podpora v oblasti korporátního práva.
Více informací na: www.akschejbal.cz
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.