Letiště Praha na cestě k budoucnosti: kapacity, nové linky, obchody, parkování na míru

Cestující se díky tomu mohou těšit na výraznější komfort pří cestování už i při cestě na letiště. Nové plány podporuje přes 90 procent obyvatel České republiky. Rozvoj letiště do roku 2030 přinese 200 přímých spojení, 37 dálkových linek a 10 000 parkovacích míst. V neposlední řadě bude letiště uhlíkově neutrální.
Předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos k plánům uvádí, že rozvoj bude letiště realizovat na zásadách udržitelnosti, inovativnosti a komplexnosti. „Jsme rádi, že Ministerstvo financí schválilo aktualizaci naší dlouhodobé koncepce a strategie rozvoje, jejíž součástí je jako jeden z hlavních pilířů záměr rozvoje kapacit letiště. Náklady na realizaci první fáze odhadujeme ve výši 32 miliard korun a rád bych v tomto kontextu zdůraznil, že na žádný rozvojový projekt nepůjdou finance od daňových poplatníků. Všechny vize a plány budeme realizovat z našich financí.“
Jsem rád, že po krizovém řízení může vedení společnosti přistoupit ke koncepci na další roky. Management letiště revidoval rozvojové plány a navrženou strategii Ministerstvo financí schválilo.
Zbyněk Stanjura
ministr financíPodle ministra financí Zbyňka Stanjury hraje Letiště Praha zásadní roli nejen v rozvoji cestovního ruchu, ale celé ekonomiky. „Proto plně podporujeme rozvoj Letiště Václava Havla Praha. Díky němu totiž přispěje k přílivu investic, bohatší ekonomice a rozvoji mezinárodního obchodu. Jsem rád, že po krizovém řízení může vedení společnosti přistoupit ke koncepci na další roky. Management letiště revidoval rozvojové plány a navrženou strategii Ministerstvo financí schválilo.“
Ministr dopravy Martin Kupka dodává, že rozšiřování kapacity terminálů, nová letecká spojení a navýšení počtu cestujících se neobejde bez kvalitního spojení s centrem Prahy. „Vlaky z Prahy na letiště by měly začít jezdit v roce 2030, což je v souladu s plány na další rozvoj Letiště Václava Havla Praha. Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží. Cílem je lepší propojení dálkových vlaků s budoucím provozem na letiště. Ministerstvo dopravy je tak svým dílem připraveno přispět k rozvoji a zvýšení konkurenceschopnosti Letiště Václava Havla Praha."
Letiště Václava Havla Praha bude konkurenceschopný vzdušný přístav sledující nové trendy a nabídne:
- komfortní dopravní spojení s centrem Prahy a spádovou oblastí České republiky (od roku 2024 kapacitní trolejbusové spojení, vlakové spojení 2030)
- dostatečné kapacity pro odbavení cestujících a letadel (2029 – 2033)
- zrychlené procesy odbavení (částečně již od roku 2024)
- nové přímé linky pro občany ČR, zajímavá spojení pro zahraniční cestující (postupně už nyní)
- rozšířenou nabídku obchodů, restaurací, služeb včetně parkování a ubytování (postupně už letos a v průběhu roku 2024)
ROZVOJ LETIŠTĚ DO ROKU 2030 PŘINESE:
- 200 přímých spojení (nyní 160)
- 37 dálkových linek (nyní 21)
- 10 000 parkovacích míst (nyní 6500)
- 16 000 m² obchodů a restaurací (nyní 11 000)
- 600 hotelových pokojů (nyní 380)
- 10 500 m² salonků (nyní 2100 m²)
Potřebu rozvoje Letiště Praha navíc podporuje přes 90 procent dotázaných Čechů. V průzkumu agentury Median pro Letiště Praha z letošního srpna za nejdůležitější považují budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit. Potvrzuje to i obchodní a marketingový ředitel agentury Median Josef Fišer. „Rozvoj letecké dopravy obecně podporuje 89 procent dotázaných, což je o 7 procentních bodů více než v roce 2019.” Průzkumu se zúčastnilo 2042 respondentů ve věkovém složení 18–65 let.
Rozšíření kapacity Terminálů
V rámci rozvoje a rozšíření terminálů dojde k navýšení kapacity na 21,2 milionů cestujících a zdvojnásobení špičkové hodinové kapacity. Výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera mluví také o Centrální bezpečnostní kontrole na Terminálu 1. „Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části Schengenského provozu do Terminálu 1. Rozšíření kapacity Terminálu 2 pak zajistí multifunkční provoz a flexibilitu v obou režimech Schengen a non Schengen. Jednotliví dopravci navíc budou mít přidělený k odbavení vždy jen jeden konkrétní terminál a zlepší se tím i orientace pro cestující.“
Uhlíkově neutrální letiště
V rámci rozvojových plánů Letiště Praha myslí také na udržitelnost a snižuje kontinuálně emise CO2 v?souladu s?podmínkami programu Airport Carbon Accreditation. Letiště bude do roku 2030 uhlíkově neutrální a druhově pestré. Zároveň budeme snižovat hlukovou zátěž. Do roku 2025 bude pět set bytů/domů vybaveno ventilacemi, průběžně budeme aktualizovat protihluková opatření s důrazem na noční provoz.
Všechny informace jsou již nyní dostupné na speciálních webových stránkách https://letisteprobudoucnost.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Parkování v Praze je problematické, vlastní auto je navíc nákladné na pořízení i provoz. Jaké jsou nejčastější nevýhody vlastního vozu dle aktuálního průzkumu?
- Kapacity středních škol v Moravskoslezském kraji jsou a budou dostatečné i nadále (K věci) (audio)
- 🛴Zákaz parkování pro sdílené elektrické koloběžky v Praze 1? Možná jen začátek. ;„Ten, kdo by chtěl nasednout, koloběžku nenajde.
- Nový, Rumunský nový lei RON, kurzy měn
- Město Nový Jičín otevře nový park v areálu Hückelových vil
- Česko a Česko-německý fond budoucnosti hosty Letní občanské slavnosti spolkového prezidenta 9. září 2023 v zámeckém parku Bellevue v Berlíně
- Děti nejsou jenom naše budoucnost
- PlaneStation má podle soudu vyklidit letiště Plzeň–Líně. Neplatili nájemné
- Plzeň - Zájezd pro děti na Letiště Václava Havla a do Leteckého muzea Kbely
- Indonésie navyšuje investice do letišť. Rychlejší výstavbu vykazuje jen Čína
- Bude budoucnost horší než současnost? Globální náklady klimatické změny budou kolem 5% HDP do roku 2100
- Najděte svou budoucnost na přehlídce středních škol a firem
Prezentace
16.11.2023 Hodnota zlata je na historických maximech, jeho...
13.11.2023 Jak flexibilně financovat vaše podnikání mimo...
10.11.2023 Družstevní bydlení: historie nebo nová cesta k...
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Zákaz dovozu ruských pohonných hmot je tu! Jak moc zdraží nafta?
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Investice do rostlin: koupíte si bonsaj za milion? Je nám líto, ale už je prodaná!
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Ali Daylami, BITmarkets
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Třetí zdvižený prst pro USA. Tentokrát agentura Moody's přistoupila ke snížení ratingu USA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři