Semetkovský (Primoco UAV): Příští rok porosteme dvojnásobně, pomalejší růst v dalších letech by ale byl komfortnější
Co zatím přinesla spolupráce společnosti Primoco UAV s Airbusem? Jak společnosti pomohl přechod na kontinuální obchodování na trhu START? A jak pokračují přípravy na vstup na regulovaný trh Prime pražské burzy? nejen o tom jsme hovořili s Ladislavem Semetkovským, zakladatelem a šéfem výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV.
Na trhu působíte již osm let, v posledním roce a půl ale vaše společnost zažívá nevídaný boom. Co považujete za největší milník poslední doby?
Především jsme jako první na světě dosáhli na civilní certifikaci. V současnosti jsme také v procesu vojenské certifikace. Pro zákazníky je to ale spíše formalita vzhledem k tomu, že jsme již certifikovaní v civilu. Pro evropské státy znamená certifikace možnost nakupovat, protože koupit něco bez certifikace je jako jezdit s autem bez homologace. Zároveň nám pomohla válka na Ukrajině, protože nyní již nikdo nechce čekat. Máme skvělý certifikovaný produkt, který si žádá doba.
Na Ukrajině tedy operují vaše bezpilotní letadla i bez vojenské certifikace?
Na Ukrajině létalo vše, co se vznese. Nicméně nyní již uživatel ví, co opravdu funguje. Neprodáváme napřímo Ukrajině, naše letadla nakupují západní země (Lucembursko, Nizozemsko či Německo), které je následně Ukrajině darují. Konečným uživatelem je tedy Ukrajina.
V červnu jste podepsali spolupráci s leteckým gigantem Airbus. Jak pokračuje?
Zatím jsme podepsali memorandum o porozumění a dohodli jsme se na třech pilířích. Prvním je, že Airbus bude nabízet a prodávat naše letadla prostřednictvím své vlastní obchodní sítě, která je ve 130 zemích světa. Airbus naše letadla již nabízí, prodeje očekáváme nejdříve příští rok. Pevně doufáme, že nám jméno Airbus pomůže i při dalších prodejích v ochranářských zemích, kam se těžko dostává (Francie či Španělsko).
V rámci druhého pilíře budeme společně s Airbusem poskytovat letecké práce v civilním sektoru. Primoco je dnes výrobce bezpilotních letadel, v budoucnosti ale vidím obrovské příležitosti ve spolupráci s energetickými společnostmi (vzdušná kontrola ropovodů či plynovodů) či státy (střežení hranic). Outsourcing je celosvětovým trendem. Chceme proto společně s Airbusem vytvořit obchodní vehikl a nahradit konvenční vrtulníky a letadla. Airbus má lidské zdroje, které nám chybí, pokud chceme působit v různých zemích. Již nyní má Airbus přes 100 pilotů bezpilotních letadel, které stačí typově vyškolit na Primoco UAV One 150.
Třetím pilířem je společný vývoj nových technologií, jejich testování a certifikace.
Je to sňatek z rozumu, kooperace, při které si můžeme být vzájemně prospěšní. Komunikace s Airbusem je intenzivní a věřím, že to celé bude fungovat.
K polovině července jste měli více objednávek než za celý loňský rok (29 bezpilotních letounů za 515 milionů korun). Kolik jich máte nyní?
Ve třetím kvartálu jsme neprodali žádné nové letouny. Intenzivně pracujeme na dodání letadel, která jsme smluvně vázáni dodat do konce roku. V září jsme již předali osm nových letadel. Nové objednávky budeme mít až ve čtvrtém kvartálu.
Celý rozhovor najdete na https://www.investicniweb.cz/investice/akcie/semetkovsky-primoco-uav-pristi-rok-porosteme-dvojnasobne-pomalejsi-rust-v-dalsich
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz