Uvedení patnáctého iPhonu společnosti
Apple na trh 12. září má velké důsledky nejen pro největší
světovou burzu, kde telefony tvoří polovinu
tržeb, ale i pro širší sektor. Možnost oživit klesající trh s chytrými telefony by se projevila v celém jeho dodavatelském řetězci 200 společností, v zaostávání
amerických mobilních gigantů a v blížící se
IPO společnosti ARM. Celosvětové dodávky telefonů již dva
roky klesají, přičemž jejich podíl na trhu je vysoký, cykly výměny se prodlužují a odlišování se od konkurence je obtížné. Výjimkou je prémiový segment společnosti
Apple, který ovládá
zisky v odvětví. Dodavatelé doufají, že nový produkt v kombinaci s nižšími zásobami by mohl podpořit
růstový cyklus modernizace a výměny.
Apple je v celosvětových dodávkách chytrých telefonů na druhém místě se 17% podílem (viz graf) mezi společnostmi Samsung a Xiaomi. Průměrná cena zhruba 1 000
amerických dolarů mu však umožňuje dominovat v tomto odvětví, přičemž 45 % prodejů a 85 %
zisku je dáno rostoucími trendy v oblasti prémiové nabídky a širšími možnostmi financování. Společnost ARM vznikla v
roce 1990 jako společný podnik Applu a
britské společnosti Acorn Computers. Nyní ji vlastní
japonská SoftBank a má téměř 100% podíl na celosvětovém trhu s procesory pro chytré telefony. Díky tomu představuje obrovský trh, ale zároveň hledá budoucí zdroje
růstu od
umělé inteligence (která je součástí nového "superčipu" společnosti NVIDIA) až po autonomní
automobily a cloudová datová centra.
TELEKOMUNIKACE
Na celém světě je 5,6 miliardy uživatelů mobilních telefonů, což odpovídá 70 %
světové populace.
Nárůst počtu účastníků bude v současné době probíhat u mladých lidí a na venkově, přičemž polovina z nich pochází z
Indie a
Afriky. Vzhledem k nasycení rozvinutých trhů se
růst zaměří na expanzi současného 20% rozšíření
5G sítě, která podporuje využívání mobilních
služeb a
růst objemu
dat. V příštích pěti letech se očekává trojnásobný
nárůst provozu, protože
5G podporuje streamování
videa a hraní online her.
Američtí mobilní giganti Verizon,
AT&T a
T-Mobile trpí těmito vysokými potřebami
kapitálových výdajů a klesajícím
růstem předplatného, což z nich činí nejlevnější odvětví v
USA (8x P/E) s nejhoršími
výsledky v letošním
roce.
Ben Laidler, eToro