Na kolik vyjdou řidiče novinky v povinném ručení a kdy je začít řešit? Vláda schvaluje novelu zákona - velký přehled změn v autopojištění
Po odložení z minulého týdne má dnes vláda na svém programu znovu novelu zákona o povinném ručení. Některé úpravy budou znamenat pro české řidiče pár stokorun ročně navíc nebo nutné vyřizování změn. Pro pojišťovny to bude digitální revoluce v povinném ručení. Česká republika mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy Evropské unie podle takzvané Motorové směrnice. V platnost by měla vstoupit novela už od 23. prosince. Poslanecká sněmovna by se mohla normě věnovat v září.
Digitální hlášení pro Českou kancelář pojistitelů
Nová zákonná povinnost pro pojišťovny ve zkratce znamená, že všechny smlouvy budou muset být buď online nebo v reálném čase hlášeny na Českou kancelář pojistitelů. To vyžaduje významnou implementaci na straně pojišťoven.
„I ti pomalejší hráči na trhu musejí rychle dotáhnout digitalizaci svých systémů, aby si mohli tuto zákonnou povinnost splnit. Řada pojišťoven je už s implementací skoro v cíli a první změny související s novým zákonem bude spouštět již s předstihem například v říjnu letošního roku,“ říká analytik pojištění Srovnejto.cz Tomáš Růžička.
Pojišťovny se musí připravit nejen technicky, ale i provozně. Každá nová smlouva na povinné ručení bude muset být stejně rychle online jako všechny ostatní produkty, které zákazník uzavře přes internet.
„Přinese to poměrně zásadní změnu v přenosu dat o vzniku, změně a zániku pojištění a neprodleném zaslání této informace do České kanceláře pojistitelů a následně do registru vozidel. Zjednodušeně řečeno je záměrem zákonodárce, aby se informace o pojištění dostaly neprodleně do všech registračních systémů tak, jako je tomu například u dálniční známky, a byly obratem kontrolovatelné, například policií,“ upřesňuje Miloš Velíšek, supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny.
35 milionů na škody již nestačí
Původní zákonný limit krytí se z 35 milionů změní nově na 50. Starý limit - takzvaných 35 na 35, tedy částka na škody na zdraví i škody na majetku, už při dnešních cenách mnohdy zdaleka nestačí.
„Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale z tohoto páru jednoznačně tahá za kratší konec. Majetkové škody jsou sice častější, třeba nedobrzdíte na přechodu nebo zapomenete dát přednost, ale pořád jsou to malé škody. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,“ vysvětluje důvody vyššího krytí Martin Daneš, ředitel pojištění Srovnejto.cz. „V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vyšší příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Pokud bude mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo třeba s trvalými následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po nehodě. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí.“
Proto už nyní některé pojišťovny vůbec 35 milionové limity nenabízí a začínají právě až na úrovni 50 milionů. Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které mají právě původních 35. S takovými zákazníky se nyní budou muset pojišťovny spojit, aby s nimi úpravy vyřešily.
„Lze očekávat, že některé pojišťovny promítnou změnu výše limitů krytí i do ceny. Nicméně stejně jako v případě nově sjednávaných smluv bude rozdíl kolem stokoruny. Navíc některé pojišťovny již avizovaly, že pouze navýší limity krytí a nijak ceny zatím měnit nebudou,“ dodává Martin Daneš ze Srovnejto.cz.
Příklady pojištění:
Řidič bez nehod, kterému je 34 let, žije v menší obci na Zlínsku a jezdí autem Škoda Fabia.
U současných limitů 35 mil./35 mil. platí ročně 2 250 korun.
U vyšších limitů 60 mil./ 60 mil. by platil 2 405 korun.
Rozdíl je tedy 155 korun ročně.
Mladý zhruba dvaadvacetiletý řidič z Prahy, který už má za sebou dvě nehody a jezdí vozem Volvo V40.
U současných limitů 35 mil./35 mil. platí ročně 17 583 korun.
U vyšších limitů 70 mil./ 70 mil. by platil 18 005 korun.
Rozdíl je tedy 422 korun ročně.
Elektrokoloběžka a segway s pojištěním, s traktůrkem bez jen na zahradě
Povinné ručení by se nově mělo týkat i dalších vozítek převážně na elektrický pohon, jako jsou elektrokoloběžky nebo třeba segwaye. Stačí, aby jejich maximální konstrukční rychlost byla vyšší než 25 km/h, případně vyšší než 14 km/h, a zároveň byla těžší než 25 kg. Výjimku budou mít například elektrokola, tedy ta, jejichž primárním zdrojem energie je šlapání do pedálů, a ne pouze přípojný motor.
„Tato povinnost vznikla na základě případů souzených Evropským soudním dvorem, kdy docházelo ke škodám na zdraví či majetku způsobeným těmito minivozítky a pachatelé se nechtěli znát k úhradě škody,“ vysvětluje Filip Běhal, mluvčí ministerstva financí, které nový zákon předkládá. Počet nehod způsobených elektrokoloběžkami za poslední roky vzrostl podle údajů České asociace pojišťoven až desetkrát.Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Povinné ručení:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz