(Kurzy.cz)
Tesla přichází s levnější verzí svých prémiových vozů Model S a X. Snižuje si tím však marže
Zejména v letošním roce společnost Tesla předvádí výrazné šachy v cenové politice svých vozů. Po loňském zdražování, přes určité vlnky, zamířily ceny primárně výrazně níže. Ať už v souvislosti s uklidněním na cenách komodit, tak především v kontextu rostoucí konkurence. A především té čínské. Naposledy tak Tesla přistoupila ke zlevnění v tomto měsíci právě v Číně, kde i přesto nicméně nejlevnější vozy Model 3 a Y jsou v základu stále nyní o něco dražší, než při razantním zlevnění v úvodu roku. Historicky nejlevnější jsou zde výkonnější varianty zmiňovaných vozů. U nás automobilka ceny od dubna stále ponechává téměř v nezměněné podobě. Nejlevnější elektromobil Model 3 lze tak pořídit od 1,029 mil. Kč, resp. Model Y od necelých 1,166 mil. Kč. V domovských USA nyní Tesla přichází vlastně s neobvyklým krokem, který evidentně dále zatlačí na její výrobní marže.
V nabídce se u prémiových vozů Model S a Model X nově objevila verze „Standard Range“. Oproti dosud základní ceně levnější o 10 tis. USD, tedy v přepočtu o zhruba 220 tis. Kč. Model S tak lze nově v USA pořídit od 78,5 tis. USD, Model X o 5 tis. USD dráže. Logicky by se dalo očekávat, že Tesla dané vozy o něco ochudila. Dle všeho ale jen na oko a to především u dojezdu. Model S ve verzi Standard Range má deklarovaný dojezd 320 mil., zatímco běžná verze 405 mil. Model X pak jen 269 mil. oproti 348 mil. Jenže menší baterii, tedy i výrobní náklady, nečekejme. Při pohledu na parametry vozu totiž váží stejně...
Tesla tak u daných vozů evidentně omezuje dojezd, potažmo tedy využití kapacity baterie, softwarově. Navíc i s mírným negativním dopadem u zrychlení – např. u Modelu S z 0-100 km/h je nejlevnější verze o cca 0,6 vteřiny pomalejší. A otázkou je, zda v budoucnu majitelům nenabídne „odemčení“ kapacity. Ať už za jednorázový poplatek či třeba formou předplatného. V tuto chvíli však evidentně při prodeji dané vozy bude prodávat s podstatně menší marží.
Důvodem mohou být přetrvávající nedostatečné prodeje prémiových vozů automobilky. Připomeňme, že především v úvodním čtvrtletí letošního roku jich mnoho zákazníků nenašlo. Tesla se sice s výrobou již navrátila směrem k dosavadním maximům, tedy souhrnné produkci téměř 20 tis. vozů Model S/X avšak prodala jich ani ne 11 tis. V uplynulém čtvrtletí se již zdála situace vyrovnanější, když vedle vyrobených 19,5 tis. vozů se jich k zákazníkům dostalo jen asi o 260 méně. Jenže právě někde může zůstávat zmiňovaný prodejní deficit cca 9 tis. vozů z úvodu roku. Z objednávkového systému Tesly je právě i zřetelné, že dané prémiové vozy lze získat téměř bez čekání, resp. maximálně během pár týdnů.
Vlastně nejstarší vyráběné modely automobilky prošly před 2 lety faceliftem a v mezičase rovněž výrazným zlevněním. Například ještě na podzim 2021 startovala cena nejvýkonnější verze Model S Plaid na 130 tis. USD. Letos jak verze Model S Plaid i Model X Plaid vyjdou v základu shodně na 108,5 tis. USD. Model S však nabízí v porovnání výraznější dojezd 600 km (dle WLTP), maximální (těžko využitelnou) rychlost 322 km/h a enormní zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,1 sekundy. Model X stále mnohé uchvacující svými dveřmi „falcon wings“ ujede jen 543 km, tachometr se zastaví na maximálce 262 km/h, potažmo zrychlení je o půl vteřiny pomalejší.
Akcie Tesla dnes v úterý klesají třetí seanci v řadě na nová více než 2měsíční minima. Ve 20 hod. se obchodují za 233,60 USD (-2,57 %).
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři