MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Investice  |  30.06.2023 14:00:00

Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 – aktualizace na 2. pololetí

Ministerstvo financí předkládá veřejnosti Strategii financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 - aktualizace na 2. pololetí. V roce 2023 činí plánovaná výše potřeby financování 645,7 mld. . Pro rok 2024 činí očekávaná potřeba financování 419,2 mld. a pro rok 2025 dosahuje 467,3 mld. . Ve srovnání s původní Strategií financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 zveřejněné dne 3. ledna 2023 se jedná o pokles o 44,2 mld. , respektive 54,5 mld. . Tato skutečnost je dána zejména nižšími plánovanými schodky státního rozpočtu v těchto letech v souladu s usnesením vlády České republiky ze dne 21. června 2023 č. 449 k přípravě státního rozpočtu České republiky na rok 2024 a střednědobého výhledu na léta 2025 a 2026, které jsou tak nižší o 45,0 mld. , respektive 60,0 mld. .

Dokumenty ke stažení



Ministerstvo financí    odbor Řízení státního dluhu a finančního majetku


 


Ministerstvo financí

Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 aktualizace na 2. pololetí

Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 aktualizace na 2. pololetí

30. červen 2023

Ministerstvo financí

Letenská 15, 118 10 Praha 1

Česká republika

Tel.: 257 041 111

E-mail: middleoffice@mfcr.cz

                                                                                     ISSN 1805-7136         (Print)

ISSN 1805-7144  (On-line)

Vychází 2x ročně, zdarma

Elektronický archiv: www.mfcr.cz/statnidluh


Dne 27. června 2023 rozhodl ministr financí o struktuře a způsobech krytí potřeby financování v druhém pololetí roku 2023 a byly schváleny základní absolutní a relativní limity pro emisní činnost na domácím a zahraničních finančních trzích a pro aktivní řízení portfolia státního dluhu, finančních aktiv a likvidity souhrnných účtů státní pokladny v jednotlivých měnách (č. j.: MF-10352/2023/2002-2). Toto rozhodnutí aktualizuje rozhodnutí ministra financí ze dne 15. prosince 2022 (č. j.: MF-34546/2022/20021) prezentované veřejnosti ve formě Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023.

Takto vymezený operační rámec v podobě předkládané Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 - aktualizace na 2. pololetí umožňuje pružné působení Ministerstva financí na domácím a zahraničních finančních trzích při aktivním získávání zdrojů peněžních prostředků sloužících ke krytí potřeby financování a zajišťování denní solventní pozice státu, tedy vytvoření výchozích podmínek pro hladkou realizaci rozpočtové a fiskální politiky vlády.

Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 - aktualizace na 2. pololetí vychází a je v souladu se zákonem č. 449/2022 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2023, usnesením vlády České republiky ze dne 21. června 2023 č. 449 k přípravě státního rozpočtu České republiky na rok 2024 a střednědobého výhledu na léta 2025 a 2026, a Makroekonomickou predikcí České republiky z dubna 2023.

Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 - aktualizace na 2. pololetí je předkládána prostřednictvím odboru Řízení státního dluhu a finančního majetku, který je zodpovědný za operace spojené s financováním státu, aktivním řízením portfolia státního dluhu a finančních aktiv, řízením likvidity souhrnných účtů státní pokladny a krátkodobým a dlouhodobým investováním a ukládáním volných peněžních prostředků státních finančních aktiv a souhrnných účtů státní pokladny na finančních trzích.


Obsah

Úvod 9

Klíčové události v druhém pololetí roku 2023 9

Ratingové hodnocení České republiky 10

Potřeba financování a vývoj státního dluhu 11

Program financování a emisní činnost v druhém pololetí roku 2023 13

Cíle, limity a rizikové parametry dluhového portfolia 15

Primární dealeři a dealeři státních dluhopisů České republiky 16

Kalendář uveřejňovaných informací v druhém pololetí roku 2023 17

Seznam tabulek

Tabulka 1: Ratingové hodnocení České republiky. ...........................................................................10

Tabulka 2: Potřeba financování. ...................................................................................................11

Tabulka 3: R ámcový emisní plán korunových SDD na domácím trhu v roce 2023. ...............................13

Tabulka 4: Cíle, limity a rizikové parametry dluhového portfolia. ......................................................15 Tabulka 5: Seznam primárních dealerů a dealerů státních dluhopisů České republiky pro rok 2023. ...........16

Seznam obrázků

Obrázek 1: Vývoj státního dluhu České republiky ...........................................................................12

Seznam použitých zkratek

ČSÚ                              Český statistický úřad

ESA 2010                      Evropský systém národních účtů 2010

EUR                              kódové označení eura

HDP                              hrubý domácí produkt

                                koruna česká

MF   Ministerstvo financí mld.   miliarda

MTS                              Mercato Telematico Secondario p. b.                  procentní bod

rozpočtová pravidla  zákon č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)

SDD                              střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy

SPP                               státní pokladniční poukázky

SSD                              spořicí státní dluhopisy

Uveřejňované součtové údaje v tabulkách a v textu v některých případech neodpovídají na posledním desetinném místě součtu hodnot příslušných ukazatelů z důvodu zaokrouhlování.


 


Úvod


Ministerstvo financí (dále ministerstvo nebo MF) předkládá veřejnosti Strategii financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 – aktualizace na 2. pololetí (dále Aktualizace strategie).

Možnost           aktualizace       plánovaného    programu financování a strategických cílů ve druhém pololetí roku 2023 byla vyhrazena právě zejména za účelem pružné reakce na skutečný vývoj potřeby financování České republiky, zejména s ohledem na skutečné hospodaření státního rozpočtu, vývoje disponibilních peněžních prostředků státní pokladny a vývoje situace na domácím a zahraničních finančních trzích.

Klíčové události v druhém pololetí roku 2023

Limity a cíle pro jednotlivé sledované rizikové ukazatele portfolia státního dluhu definované ve Strategii financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2023 (dále Strategie) zůstávají i nadále v platnosti až do konce letošního roku 2023. Aktualizace strategie byla prezentována zástupcům primárních dealerů českých státních dluhopisů a České národní banky v rámci jednání 27. Výboru primárních dealerů konaného dne 22. června 2023 v souladu s článkem 9 Dohody o výkonu práv a povinností primárního dealera českých státních dluhopisů.


Potřeba financování a státní pokladna

•      pokrytí zbývající očekávané korunové potřeby financování v roce 2023 v závislosti na skutečném výsledku hospodaření státního rozpočtu

•      splátka Státního dluhopisu České republiky, 20152023, 0,45 % dne 25. října 2023 v celkové jmenovité hodnotě 62,8 mld.

•      využití disponibilních úvěrových rámců od Evropské investiční banky a Rozvojové banky Rady Evropy za účelem krytí eurové či korunové potřeby financování

•      novela rozpočtových pravidlech, díky které do systému státní pokladny s účinností od 1. července 2023 vstoupí státní podniky, které se tak po uplynutí devítiměsíčního přechodného období stanou plnohodnotnými klienty státní pokladny

•      zřízení souhrnného účtu státní pokladny v amerických dolarech a zahájení s tím souvisejících operací na peněžním trhu

Primární a sekundární trh státních dluhopisů

•      hrubá emise korunových střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů na domácím trhu v druhém pololetí roku 2023 v celkové jmenovité hodnotě v očekávaném rozsahu 150,0 až 250,0 mld. v závislosti na skutečné výši potřeby financování v roce 2023 a konečné výši jejího krytí prostřednictvím státních pokladničních poukázek a dalších dostupných dluhových instrumentů

•      vydání dvou nových fixně úročených korunových emisí státních dluhopisů se splatností v roce 2029 a 2032, čímž bude naplněn původní plán vydání nejméně tří nových emisí fixně úročených státních dluhopisů, z nichž jedna byla vydána v dubnu se splatností v roce 2034 a druhá v červnu se splatností v roce 2031, přičemž vydání dalších emisí může být vyvoláno investorskou poptávkou v závislosti na dalším vývoji na finančních trzích

•      možnost vydání nové variabilně úročené korunové emise státních dluhopisů s cílem prodlužování průměrné doby do splatnosti dluhového portfolia a udržování segmentu variabilně úročených státních dluhopisů, který představuje  důležitý diverzifikační nástroj

•      možnost vydání emise státního eurodluhopisu podle českého práva prostřednictvím aukce organizované Českou národní bankou nebo s využitím syndikované formy prodeje ve spolupráci s primárními dealery a Českou národní bankou za účelem krytí eurové potřeby financování

•      znovuotevírání již vydaných benchmarkových emisí státních dluhopisů a eurodluhopisů se splatností od roku 2025

•      pokračování ve využívání amerického formátu aukcí státních pokladničních poukázek, který byl úspěšně zaveden v průběhu prvního pololetí letošního roku

•      vydávání státních pokladničních poukázek denominovaných v jednotné evropské měně a zaknihovaných v centrální evidenci vedené Centrálním depozitářem cenných papírů, a.s., čímž bude zároveň zajištěna jejich způsobilost v rámci úvěrových operací Eurosystému

•      pokračování v přímých prodejích, výměnných operacích či zpětných odkupech státních dluhopisů a aktivní podpora sekundárního trhu prostřednictvím zápůjčních facilit státních dluhopisů

Ratingové hodnocení České republiky

Česká republika má přiděleno nejvyšší celkové ratingové hodnocení ze všech zemí střední a východní Evropy a několik let se již pohybuje také nad průměrným ratingovým hodnocením členských zemí eurozóny. Dlouhodobě patří mezi spolehlivé emitenty státních dluhopisů, což potvrzují vysoká ratingová hodnocení všech hlavních ratingových agentur s mezinárodní působností.

V průběhu prvního pololetí roku 2023 došlo k potvrzení stávajícího ratingového hodnocení České republiky ze strany ratingové agentury Fitch Ratings na úrovni AA- pro dlouhodobé závazky v domácí i v zahraničních měnách. Mezi faktory ve prospěch ponechání ratingu beze změny ratingové agentury dlouhodobě zařazují zejména důvěryhodnou fiskální a měnovou politiku, silný institucionální rámec, příznivé externí financování i atraktivitu České republiky pro zahraniční investory.


Tabulka 1: Ratingové hodnocení České republiky

Ratingová agentura

Domácí dlouhodobé

závazky

Výhled

Zahraniční dlouhodobé

závazky

Výhled

Udělen/ potvrzen

Moody’s

Aa3 Negativní Aa3 Negativní 5.8.2022 

S&P Global Ratings

AA Stabilní AA- Stabilní 14.10.2022 

Fitch Ratings

AA- Negativní AA- Negativní 3.3.2023 

JCR

AA Stabilní AA- Stabilní 30.6.2023 

R&I

AA- Negativní AA- Negativní 19.12.2022 

Scope Ratings

AA- Stabilní AA- Stabilní 26.5.2023 

ACRA

AA Stabilní AA Stabilní 27.1.2023 

Zdroj: Moody’s, S&P Global Ratings, Fitch Ratings, JCR, R&I, Scope Ratings, ACRA

Potřeba financování a vývoj státního dluhu


Potřeba financování státu je určena mezinárodně standardizovanými složkami, které je v daném roce nezbytné pokrýt peněžními prostředky, tj. jedná se zejména o hotovostní schodek státního rozpočtu a řádné splátky, splátky před datem splatnosti, zpětné odkupy a výměny jmenovitých hodnot a jistin státního dluhu, včetně souvisejících derivátů. Financující operace na straně státních

Tabulka 2: Potřeba financování

mld.

2021

2022

2023

2024

2025

Primární saldo státního rozpočtu1 377,5  310,7  225,0  235,0  200,0 
Čisté výdaje na obsluhu státního dluhu1,2 42,2  49,7  70,0 
Ostatní operace státních finančních aktiv 1,4  2,4  1,8 
Splátky SDD denominované v domácí měně3 187,3  153,5  200,2  156,7  254,0 
Splátky SDD denominované v zahraniční měně4 51,5  67,8  0,0  24,5  0,0 
Splátky a předčasné splátky SSD 0,5  0,4  1,0  0,0  11,0 
Splátky instrumentů peněžního trhu4 25,4  49,0  145,2  0,0  0,0 
Splátky přijatých zápůjček a úvěrů5 6,0  4,4  3,0  0,6  0,6 

Splátky státního dluhu celkem

270,7

275,2

349,3

181,8

265,6

Splátky státního dluhu celkem v % HDP6

4,4 %

4,1 %

4,7 %

2,3 %

3,1 %

Potřeba financování celkem

690,4

635,6

645,7

419,2

467,3

Potřeba financování celkem v % HDP6

11,3 %

9,4 %

8,6 %

5,2 %

5,5 %

1                      Pro rok 2023 rozpočtovaný schodek podle schváleného zákona o státním rozpočtu na rok 2023, pro rok 2024 a 2025 vládou schválený předběžný návrh příjmů a výdajů státního rozpočtu České republiky ze dne 21. června 2023.

2                      Saldo rozpočtové kapitoly 396 – Státní dluh.

3                      Včetně vlivu již v předchozích letech realizovaných a bez vlivu možných budoucích zpětných odkupů a výměnných operací SDD.

4                      Cizoměnové splátky jsou uvedeny v korunovém ekvivalentu.

5                      Zápůjčky a úvěry přijaté od mezinárodních finančních institucí a Evropské komise.

6                      Zdroj pro HDP v metodice ESA 2010 pro rok 2021 a 2022 je ČSÚ, pro roky 20232025 Makroekonomická predikce České republiky – duben 2023.

Poznámka: Bez zahrnutí budoucí emisní činnosti s dopadem na splátky státního dluhu v letech 2024 a 2025.

finančních aktiv a v rámci souhrnných účtů státní pokladny potom probíhají na straně zdrojů peněžních prostředků, které mohou být zapojeny do krytí potřeby financování současně s realizovanými výpůjčními operacemi státu na finančních trzích a prostřednictvím zápůjček a úvěrů zejména od mezinárodních institucí.


Zdroj: MF, ČSÚ

Pro rok 2023 činí plánovaná výše potřeby financování 645,7 mld. , tj. přibližně 8,6 % HDP. Část plánované potřeby financování ve výši splátek poskytnutých úvěrů výrobcům působícím na trhu s energiemi v souladu s usnesením vlády České republiky ze dne 29. června 2022 č. 586 o schématu poskytováním úvěrů k odvrácení škod v národním hospodářství bude snižovat hrubou výpůjční potřebu státu v roce 2023. Realizovaná výše potřeby financování pak bude záviset především na skutečném hospodaření státního rozpočtu a také na případných uskutečněných výměnných operacích a zpětných odkupech státních dluhopisů v průběhu druhé poloviny tohoto roku zejména za účelem řízení refinančního rizika.

Pokles potřeby financování v letech 2024 a 2025 o 44,2 mld. , respektive 54,5 mld. ve srovnání se Strategií je dán zejména nižšími plánovanými schodky státního rozpočtu v těchto letech, které jsou v souladu s usnesením vlády České republiky ze dne 21. června 2023 č. 449 k přípravě státního rozpočtu České republiky na rok 2024 a střednědobého výhledu na léta 2025 a 2026, které jsou tak nižší o 45,0 mld. , respektive 60,0 mld. .

Výsledná hrubá výpůjční potřeba, která je odvozená od potřeby financování a představuje tu její část, jejíž krytí musí být zajištěno výpůjčními operacemi, je také závislá na rozhodnutí o zapojení finančních aktiv, tj. zejména disponibilních zdrojů souhrnných účtů státní pokladny do krytí potřeby financování. V případě zapojení těchto likvidních aktiv do krytí potřeby financování je výsledná hrubá výpůjční potřeba nižší než celková potřeba financování v příslušném roce. V opačném případě, kdy dochází k akumulaci finančních aktiv, je hrubá výpůjční potřeba financování vyšší než potřeba financování.

Obrázek 1: Vývoj státního dluhu České republiky Poznámka: Zdrojem dat HDP v metodice ESA 2010 pro roky 19932022 je ČSÚ, pro rok 2023 Makroekonomická predikce České republiky – duben 2023.

Zdroj: MF, ČSÚ

Výše státního dluhu ve střednědobém výhledu plně závisí na emisní činnosti, která bude pružně přizpůsobena průběžnému výsledku hospodaření státního rozpočtu, situaci na domácím a zahraničních finančních trzích a míře případného zapojení disponibilních peněžních prostředků v rámci souhrnných účtů státní pokladny s cílem hladkého pokrytí potřeby financování při zachování obezřetného přístupu k řízení finančních a kreditních rizik a minimalizaci nákladů v dlouhodobém výhledu.


Program financování a emisní činnost v druhém pololetí roku 2023

Korunové střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy


V roce 2023 se i nadále předpokládá na domácím trhu realizovat hrubou emisi korunových střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů v celkové jmenovité hodnotě v očekávaném rozsahu 400,0 až 500,0 mld. . Skutečná hodnota emisní činnosti však bude záviset zejména na hospodaření státního rozpočtu v průběhu druhé poloviny letošního roku a také situaci na domácím a zahraničních finančních trzích. Uvedená očekávaná hodnota emise korunových střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů nezahrnuje prodeje státních dluhopisů v rámci výměnných operací.

Tabulka 3: Rámcový emisní plán korunových SDD na domácím trhu v roce 2023

mld.

Rámcový rozsah prodeje

Realizováno v 1. pololetí

Fixně a variabilně úročené SDD

Min. 400 až 500

279,4

Segment splatnosti do 10 let Max. 400 195,2 
Segment splatnosti nad 10 let Max. 250 84,2 

Ve druhém pololetí budou znovuotevírány již vydané emise korunových střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů na primárním trhu se splatností od roku 2025 v závislosti na zájmu a poptávce primárních dealerů a dealerů. Dále je plánováno vydání dvou nových fixně úročených korunových emisí státních dluhopisů se splatností v roce 2029 a 2032 s cílem dosáhnout vyhlazeného splatnostního profilu státního dluhu v příslušných letech. Emisní činnost včetně zařazení variabilně úročených střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů bude uskutečňována s ohledem na rizikovost dluhového portfolia a dodržení strategických cílů a limitů pro rizikové ukazatele ve střednědobém horizontu.


Zdroj: MF

 


Nové dluhopisy nemusí být vydány, pokud dojde k neočekáváným změnám podmínek na trhu státních dluhopisů nebo neplánovanému ekonomickému vývoji. Emise střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů na primárním trhu budou v průběhu druhého pololetí letošního roku doplněny přímými prodeji státních dluhopisů z vlastního majetkového účtu na sekundárním trhu, a to v situaci, kdy ze strany primárních dealerů a dealerů opadne zájem na využívání těchto státních dluhopisů v rámci zápůjčních facilit střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů, či jako flexibilnější alternativu pro prodej státních dluhopisů, které jsou zařazovány do primárních aukcí v menší míře. Dále mohou být přímé prodeje státních dluhopisů s delší dobou do splatnosti využity k řízení průměrné doby do splatnosti dluhového portfolia. Přímé prodeje budou i nadále k dispozici prostřednictvím platformy MTS Czech Republic.

Konkurenční část primární aukce střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů vydávaných na domácím trhu bude probíhat v tradiční aukční den ve středu, zatímco nekonkurenční část primární aukce tradičně ve čtvrtek. Vypořádání probíhá do dvou pracovních dní po datu konání aukce, tj. podle mezinárodního standardu na primárním trhu, zpravidla v pátek. Možnost podat nabídky v rámci konkurenční části aukce je umožněna jak primárním dealerům, tak i dealerům, avšak přístup do nekonkurenční části aukce zůstává výlučně skupině primárních dealerů.

Emisní kalendáře střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů společně s indikativní maximální celkovou výší jmenovité hodnoty emise prodané v aukcích na příslušné čtvrtletí budou uveřejňovány měsíčně, zpravidla čtvrté pondělí měsíce předcházejícímu příslušnému měsíci, pokud nebude oznámeno jinak, s výjimkou emisního kalendáře na leden 2024, který bude uveřejněn společně se Strategií financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2024. Pro příslušnou aukci k danému dluhopisu je ponechána možnost vyhlásit jeden či více alternativních dluhopisů, které mohou být do dané aukce zahrnuty, nebo změnit nabízený dluhopis za dluhopis s obdobnou splatností. Při výběru konkrétních splatností a typu instrumentu bude zohledněn vývoj tržních podmínek a poptávka ze strany primárních dealerů a dealerů.

Výběr konkrétního dluhopisu do dané aukce bude oznámen nejpozději jeden pracovní den před datem konání konkurenční části aukce. Jmenovitá hodnota střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů nabízená do konkurenční části aukce bude v rámci emisního kalendáře uveřejněna v indikativní maximální výši nebo v indikativním rozpětí.

Cizoměnové střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy

Instrumenty peněžního trhu a ostatní dluhové instrumenty

I nadále je preferováno refinancování cizoměnových dluhů vydáním emise státních dluhopisů v cizí měně na domácím trhu podle českého práva v případě nákladově výhodných podmínek. V případě zhoršených podmínek na domácím finančním trhu a vysoké volatility je ponechána možnost pružné reakce v podobě vydání emise na zahraničních trzích podle českého nebo zahraničního práva, případně ve formě privátního umístění vybraným investorům. Realizace syndikované emise střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů podle českého nebo zahraničního práva bude záviset především na aktuální tržní situaci. Podmínkou jsou nižší úrokové výdaje spojené s emisí státních dluhopisů na zahraničním trhu ve srovnání s obdobnou emisí státních dluhopisů na domácím trhu po zohlednění všech dalších dodatečných nákladů v podobě poplatků pro vedoucí manažery emise, tvorby potřebné dokumentace a dalších souvisejících činností. O konkrétním způsobu bude rozhodnuto tak, aby došlo k minimalizaci nákladů a finančních rizik spojenými s výpůjčními operacemi v souladu se stanovenými cíli, limity a rizikovými parametry dluhového portfolia.


Státní pokladniční poukázky mohou být vydávány ve všech dostupných splatnostech tradičně v korunách českých, ale i v jednotné evropské měně, a to jednak za účelem krátkodobého krytí korunové či eurové potřeby financování či preventivního posilování disponibilní likvidity v rámci korunového i eurového souhrnného účtu státní pokladny, případně za účelem maximálního využití aktuální situace na trhu s ohledem na efektivní řízení likvidity státní pokladny.

Státní pokladniční poukázky denominované v korunách českých budou vydávány v tradiční aukční den ve čtvrtek s vypořádáním následující pracovní den, zpravidla v pátek. Evidence státních pokladničních poukázek denominovaných v korunách českých bude i nadále v Systému krátkodobých dluhopisů České národní banky. Státní pokladniční poukázky denominované v jednotné evropské měně budou vydávány v aukční den ve středu s vypořádáním do dvou pracovních dní, zpravidla v pátek. Evidence státních pokladničních poukázek denominovaných v jednotné evropské měně bude v centrální evidenci vedené Centrálním depozitářem cenných papírů, a.s., čímž bude zároveň zajištěna jejich způsobilost v rámci úvěrových operací Eurosystému.

Emisní kalendáře státních pokladničních poukázek s konkrétní splatností nabízených do jednotlivých aukcí budou uveřejňovány měsíčně, zpravidla čtvrté pondělí měsíce předcházejícímu příslušnému měsíci, pokud nebude oznámeno jinak, s výjimkou emisního kalendáře na leden 2024, který bude uveřejněn společně se Strategií financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2024. Jmenovitá hodnota státních pokladničních poukázek nabízená do aukce se bude uveřejňovat v předem stanoveném indikativním rozpětí či se uvede její indikativní maximální výše. V závislosti na situaci na trhu a poptávce ze strany primárních dealerů a dealerů může podle aktuální potřeby dojít ke změně rozpětí či maximální výše. Současně s emisním kalendářem státních pokladničních poukázek bude uveřejňována i indikativní maximální výše celkové jmenovité hodnoty emise na příslušné čtvrtletí.

V případě potřeby a s ohledem na situaci na domácím finančním trhu mohou být znovu realizovány stabilizační repo operace, kdy jsou získávány peněžní prostředky oproti poskytnutým státním dluhopisům jako předmětu finančního zajištění, přičemž doba do splatnosti těchto operací se pohybuje od dvou týdnů do tří měsíců. Tyto operace mohou být prováděny za účelem posilování likviditních rezerv státní pokladny či za účelem krátkodobého financování a stabilizace výkyvů na domácím dluhopisovém trhu způsobených neočekávanými faktory, zejména zahraničního původu.

V průběhu druhého pololetí letošního roku budou rovněž k dispozici zápůjční facility střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů ve formě repo operací i ve formě kolateralizovaných zápůjček, kdy jsou za poplatek krátkodobě poskytovány státní dluhopisy České republiky z vlastního majetkového účtu oproti jinému státnímu dluhopisu České republiky či poukázce České národní banky. Zápůjční facility lze využít až na období 90 dní. Cílem těchto operací je navýšení likvidity státních dluhopisů na sekundárním trhu zejména v případě krátkodobého převisu poptávky nad nabídkou u daného dluhopisu. Rozsah uskutečněných zápůjčních facilit střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů bude především záviset na poptávce po konkrétních státních dluhopisech s tím, že bude pružně uspokojována podle dostupnosti státních dluhopisů na majetkovém účtu ministerstva.

I nadále bude umožněno majitelům účtů podřízených státní pokladně podle § 3 písm. h) bodů 11 až 13 a 15 až 17 rozpočtových pravidel využívat termínované vklady v korunách českých a v jednotné evropské měně.

Peněžní prostředky mohou být dále obstarávány od dosaženo výhodnějších nákladových podmínek mezinárodních institucí prostřednictvím nových než při emisi státních dluhopisů na domácím trhu či již podepsaných smluv o úvěru, pokud bude s obdobnou dobou do splatnosti.

Cíle, limity a rizikové parametry dluhového portfolia

Cíle a limity jednotlivých rizikových ukazatelů portfolia státního dluhu pro střednědobý horizont vyhlášené ve Strategii zůstávají v platnosti. Pomocí těchto střednědobých cílů a limitů jsou sledována tržní rizika, mezi která patří refinanční, úrokové a měnové riziko.

V rámci refinančního rizika jsou veřejně vyhlašovány střednědobé cíle a limity pro ukazatele podíl krátkodobého dluhu (dluh splatný do jednoho roku) na celkovém státním dluhu, podíl střednědobého dluhu (dluh splatný do pěti let) na celkovém státním dluhu a průměrná doba do splatnosti portfolia státního dluhu. V oblasti úrokového rizika jsou veřejně vyhlašovány střednědobé cíle a limity pro ukazatele podíl úrokové refixace do jednoho roku na celkovém státním dluhu a průměrná doba do refixace portfolia státního dluhu. V oblasti měnového rizika jsou veřejně vyhlašovány limity na podíl čisté cizoměnové expozice na státním dluhu s dopadem na výši státního dluhu a s dopadem na výši úrokových výdajů na obsluhu státního dluhu.

Krátkodobé vychýlení ze stanovených strategických střednědobých limitů a cílů pro rizikové parametry dluhového portfolia pro refinanční a úrokové riziko je možné, avšak emisní činnost ve střednědobém horizontu bude plánována tak, aby stanovené limity a cíle byly v tomto horizontu splněny.


Tabulka 4: Cíle, limity a rizikové parametry dluhového portfolia

UKAZATEL

Vyhlášené cíle a limity pro střednědobý horizont

Krátkodobý státní dluh

20,0 % a méně

Střednědobý státní dluh

70,0 % a méně

Průměrná doba do splatnosti

6,5 roku

Úroková refixace do 1 roku

40,0 % a méně

Průměrná doba do refixace

5,0 až 6,0 roku
Čistá cizoměnová expozice s dopadem na výši státního dluhu 15,0 %[1]
Čistá krátkodobá cizoměnová expozice s dopadem na výši úrokových výdajů na obsluhu státního dluhu 15,0 %1

Primární dealeři a dealeři státních dluhopisů České republiky


Počet primárních dealerů, se kterými na základě vyhodnocení plnění jejich smluvních povinností v roce 2022 byla uzavřena Dohoda o výkonu práv a povinností primárního dealera českých státních dluhopisů na rok 2023, zůstává devět. Jejich seznam obsahuje následující tabulka. Od roku 2022 jsou tyto dohody v odůvodněných případech uzavírány jako trojstranné, čímž je zajištěno širší formalizované pokrytí veškerých obchodních vztahů a aktivit, realizovaných prostřednictvím více entit v rámci příslušných finančních skupin. Takovéto nastavení se pro druhé pololetí 2023 týká šesti primárních dealerů. Společnosti Goldman Sachs Bank Europe SE byl i pro rok 2023 udělen smluvní statut tzv. dealera českých státních dluhopisů. Počínaje rokem 2023 mohou být nově udělovány i smluvní statuty tzv. dealera českých státních dluhopisů denominovaných v jednotné evropské měně.


Tabulka 5: Seznam primárních dealerů a dealerů státních dluhopisů České republiky pro rok 2023

Primární dealeři a dealeři

                                    Citibank Europe plc                                        Société Générale / Komerční banka, a.s.

             Erste Group Bank AG / Česká spořitelna, a.s.                                        PPF banka a.s.

      KBC Bank NV / Československá obchodní banka, a. s.        Raiffeisen Bank International AG / Raiffeisenbank a.s.

UniCredit Bank AG / UniCredit Bank Czech Republic ING Bank Śląski S.A. / ING Bank N.V.

and Slovakia, a.s.

                                         J.P. Morgan SE                                           Goldman Sachs Bank Europe SE (dealer)

Zdroj: MF


Kalendář uveřejňovaných informací v druhém pololetí roku 2023

Červenec                                           Srpen                                               Září

PO ÚT ST ČT PÁ SO NE                                                 PO ÚT ST ČT PÁ SO NE                                                PO ÚT ST ČT PÁ SO NE

                                                1       2                             1       2       3       4       5       6                                                        1       2          3

    3       4       5       6       7       8       9                     7       8       9      10     11     12     13                    4       5       6       7       8       9        10

10       11     12     13     14     15     16                   14     15     16     17     18     19     20                   11     12     13     14     15     16       17

21  22 23  24  25 
28 29 30  31 

Listopad PO ÚT ST

ČT

6 7  10 
13 14  15 22  16 23  17 24 
20  21 
27 28  29  30 
24  25 
31 
25  26 
28  29 

ČT

PÁ 1
14  15 
21  22 
28  29 
23  24  25 
30  31 

17       18     19     20     21     22                                    2326                                     27                   18     19     20     21     22     23       24

                    26     27     28     29     30                                                                                                         2730                                   

 

ŘíjenProsinec

PO ÚT ST ČT PÁ SO NESO NE                                                                                                                                          PO ÚT STSO NE

                                                                                         14                                        5                                                    2                       3

    2       3       4       5       6       7                                       811                                     12                    4       5                   69                    10

    9      10     11     12     13     14                                    1518                                     19                   11     12                1316                  17

16       17     18     19     20     21                                    2225                                     26                   18     19                2023                  24

                             26     27     28     29                                                                                               25     26                2730                  31

 

Leden 2024

PO ÚT ST ČT 1

SO 6

NE 7
8 9 10 11  12  13  14 
15 16 17 18  19  20  21 
22 

           23     24     25     26     27     28

29       30     31

Uveřejnění Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2024

- mezi 2. až 5. lednem 2024

Uveřejnění Čtvrtletní zprávy o řízení státního dluhu České republiky

- třetí pátek měsíce července a třetí pátek měsíce října

Uveřejnění Čtvrtletních přehledů o stavu a vývoji státního dluhu a statistiky Fiskálních dat (standard SDDS Plus) – Česká republika

– dluh ústředních vládních institucí

- třetí pátek měsíce července a třetí pátek měsíce října

Uveřejnění statistiky Státních dluhopisů podle typu instrumentu, statistiky Státních dluhopisů podle typu držitele a statistiky Státních dluhopisů podle doby splatnosti

- poslední pracovní den v měsíci

Uveřejnění emisních kalendářů SPP a SDD na následující měsíc

- obvykle čtvrté pondělí v měsíci předcházejícím měsíci aukcí s výjimkou prosince, kdy bude emisní kalendář na leden 2024 uveřejněn společně se Strategií financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2024

Ministerstvo si vyhrazuje právo v případě potřeby změnit data uveřejnění jednotlivých informací z důvodu pružné reakce na situaci na finančních trzích. Případná změna bude včas komunikována s veřejností prostřednictvím internetových stránek ministerstva.



 

 


***

Tato publikace byla připravena na základě informací dostupných k 30. červnu 2023. Ministerstvo financí si vyhrazuje právo během roku 2023 pružně reagovat pomocí svých nástrojů na skutečný vývoj potřeby financování. Plnění plánovaného programu financování a vyhlášených strategických cílů a limitů bude záviset na vývoji situace na domácím a zahraničních finančních trzích z pohledu minimalizace výdajů na obsluhu státního dluhu a řízení finančních rizik.

Tato publikace je dostupná také prostřednictvím internetu na:

www.mfcr.cz/statnidluh

Odbor Řízení státního dluhu a finančního majetku

Ministerstvo financí

Letenská 15, 118 10 Praha 1 – Malá Strana

Česká republika

E-mail: middleoffice@mfcr.cz, Refinitiv <MFCR>, Bloomberg <MFCZ>



[1]  V případě nenadálé depreciace domácí měny je možné krátkodobé překročení o 2 p. b. Stanovená limitní hranice je platná pro každý rok střednědobého horizontu bez možnosti jejího dlouhodobého překročení, avšak její výše je podmíněna tím, že nedojde k výraznějšímu oslabení kurzu koruny.

Zdroj: MF

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688