(Kurzy.cz)
Toyota plánuje elektromobil s dojezdem 1000 kilometrů, akcie firmy v reakci na zveřejněné vize vedení automobilky zažily nejlepší týden od roku 2009
Již několik let největší světová automobilová skupina Toyota, udržující roční produkci okolo 10 milionu vozů, v týdnu poodkryla své budoucí plány. Středeční valná hromada pak stvrdila již letošní dřívější změny ve vedení, kdy se mj. od 1. dubna stal prezidentem firmy Koji Sato. Jeho předchůdce Akio Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, se po více než 13 letech řízení skupiny přesunul na pozici předsedy představenstva. Toyota každopádně po dlouhodobé orientaci na rozvoj hybridních vozů nově nastavuje směr také více k vodíku a čistě elektromobilům. V roce 2025 jich chce vyrobit okolo 1,5 mil., o 5 let později má již roční produkce dosahovat 3,5 mil. elektromobilů.
Pod heslem „Změňme budoucnost automobilů“ představila Toyota řadu nových technologií, které mají podpořit její transformaci na společnost zaměřenou na mobilitu. Jak známo Toyota byla v minulosti dokonce 3% akcionářem společnosti Tesla, když v roce 2010 zainvestovala do americké firmy 50 mil. USD. Díky komponentům od Tesly následně vyrobila i 2600 plně elektrických vozů Toyota RAV4 EV. Projekt však v roce 2014 Toyota ukončila a začala se i zbavovat akcií Tesla. Ke konci roku 2016 již v americké firmě žádný podíl nevlastnila. Každopádně nyní chce určitým způsobem jít již vlastně Teslou prošlapanou cestičkou.
Toyota chystá giga BEV továrnu, tedy čistě jen pro elektromobily. Karoserie má být navíc konstruována ze tří hlavních komponentů v nové modulární struktuře. Ke snížení nákladů, resp. zjednodušení výroby má dojít díky giga odlitku. Kromě toho plánovaná technologie samočinné výroby má snížit procesy a investice do závodu na polovinu. Díky lepší aerodynamice, ke které má přispět umělá inteligence, nové technologie, které mají přinést novou „pevnou“ baterii, mají elektromobily Toyota nabídnou dojezd 1000 km (620 mil). Toyota je odhodlána stát se s novou bateriovou technologií světovým lídrem z hlediska její účinnosti/spotřeby.
Bipolární struktura baterií používaná v hybridních vozech Aqua a Crown má být aplikovaná v elektromobilech Toyota. Oproti současným monopolárním bateriím v posledním elektromobilu bZ4X se má u nového typu zvýšit dojezdová vzdálenost o 20 %, výrobní náklady přitom klesnout dokonce o 40 %. Zároveň má pokračovat vývoj bipolárních baterií využívajících katodu s vysokým obsahem niklu. Tyto vysoce účinné baterie plánuje zavést v praxi v letech 2027-2028. Zvládnout mají nabíjení z 10 na 80 % za cca 20 minut.
Vyvíjené „ALL-solid-state“ baterie, tedy využívající pevné elektrody i pevný elektrolyt, pak mají ve stejné době právě v praxi u elektromobilů nabídnout zmiňovanou 1 000 km dojezdovou vzdálenost s nabíjecím časem dokonce okolo 10 minut.
Nová generace elektromobilů ze zmiňované BEV gigafactory má být na trhu v roce 2026. O 4 roky později má BEV továrna dosáhnout výrobní kapacity 1,7 mil. vozů. Zkrátka v roce 2030 Toyota plánuje produkovat celkem 3,5 mil. elektromobilů.
Vodík stále v hledáčku Toyoty
Dle Toyoty budou v roce 2030 zdaleka největší trhy s vodíkem v Evropě, Číně a Severní Americe. Očekává, že trh s palivovými články se bude v tomto období rychle rozšiřovat a dosáhne ročně úrovně 5 bilionů JPY. Toyota podporuje také externí prodej svých palivových článků využívajících vodíkové jednotky Mirai. Obdržela nabídky na externí prodej 100 tis. jednotek do roku 2030, většinu z nich ro užitková vozidla.
Toyota tak v červenci založí novou organizaci s názvem Hydrogen Factory. Šéfem bude Mitsumasa Yamagata zatímco prezidentem nově založené továrny BEV byl jmenován Takero Kato.
Dodat možno ještě, že Toyota se drží svého již dříve představeného cíle, být do roku 2050 uhlíkově neutrální. Na dané cestě ve srovnání s rokem 2019 má být v roce 2035 firemní dopad CO2 o polovinu nižší.
Akcie Toyota v Tokiu na historickém maximu
Akcie Toyota jsou relativně konzervativním titulem bez výraznějších krátkodobých změn. V týdnu však na svém domovském trhu v Tokiu nakonec přidaly takřka 13 %, když zakončily na 2 316 JPY. Titul zde zkrátka překonal svá loňská maxima. Skupinu Toyota trh aktuálně oceňuje na 37,8 bil. JPY, resp. v přepočtu na 266,5 mld. USD. Pro porovnání skupinu Tesla (TSLA), po pátečním závěru na 260,54 USD, trh nyní oceňuje na více než trojnásobek, resp. na takřka 826 mld. USD. Doplnit lze, že na Wall Street duálně obchodované akcie Toyota (TM) v pátek začaly zisky odevzdávat, resp. po poklesu o více než 2 % zakončily na 164,35 USD. I tak za týden přidaly 10,6 %. Výraznější rally zde předvedly naposledy v dubnu 2009, kdy vzrostly o 14,5 %. Za poslední dvě dekády titul zkrátka zaznamenal teprve třetí dvouciferný týdenní nárůst.
K titulu možno zmínit, že Toyota v uplynulém fiskálním roce vygenerovala na každou svou akcii zisk 179,5 JPY, resp. akcionáři se z toho dočkali celkem třetiny (60 JPY).
Zdroj fotografií: Toyota
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz