RETAIL: Pozornost investorů se přesouvá na nadcházející období hlasování na valných hromadách. Ty budou pravděpodobně zaměřené na
dividendovou politiku, odměňování vedoucích pracovníků a ES, kdy by rostoucí počet drobných investorů zde mohl hrát významnou roli. Tato skupina byla obvykle nedostatečně zastoupena a do hlasování se zapojovala mnohem méně než institucionální investoři (viz graf), ale to se mění. Tento trend přichází na pozadí zvýšeného aktivismu tradičních investorů, od Salesforce po Disney, a s autory 'krátkých reportů', kteří se zabývají většími
akciemi, jako je
indická Adani.
PROXY: Sezóna proxy se už blíží. V období od dubna do června se ve většině velkých veřejných společností konají výroční valné hromady (VH) a akcionáři hlasují o klíčových otázkách, od
dividend po místa v představenstvu. Sezóna
2022 se vyznačovala rostoucím důrazem na ESG u
amerických akcií a větším počtem sporných usnesení o odměnách v
Evropě. V centru pozornosti jsou drobní investoři. Je jich více než kdy jindy, ale jejich účast na hlasování je stále nízká, v průměru 29 % účast na vlastněných
akciích oproti 82 % u institucionálních akcionářů.
AKTIVISMUS: Aktivita obchodníků s
krátkými pozicemi se dostali do popředí zájmu, přičemž společnost Hindenburg Research výrazně ovlivnila ceny
akcií skupiny Adani. To přispělo k tomu, že
Indie patří v tomto
roce k nejhorším akciovým trhům na světě. Tradiční zaměření aktivistů na menší
akcie se nyní mění na větší cíle, od
firmy Adani po Sunrun a
NIO. V loňském
roce bylo zaznamenáno odhadem 113 takových zpráv, které vedly k průměrnému 31% poklesu cen
akcií, na něž byly zaměřeny. Úspěchy v poslední době zaznamenali i tradiční a větší aktivisté, kteří požadovali snížení nákladů a změnu strategie, počínaje společností Elliot a Starboard u Salesforce a konče společností Peltz u Disney.
Ben Laidler, eToro