Spotřebitelé se oklepávají z energetické krize (Komentář)
Únorový konjunkturální průzkum ukázal, že nálada mezi spotřebiteli se v únoru již podruhé v řadě výrazně zlepšila. Stále sice zůstává pod svým dlouhodobým průměrem, zároveň je ale nejvyšší od loňského února. Domácnosti se již méně obávají zhoršení své finanční situace, menší vrásky jim dělá i další vývoj ekonomické situace. Zároveň došlo k dalšímu mírnému poklesu podílu spotřebitelů, kteří se domnívají, že pořizovat velké nákupy nyní není vhodné. Průzkum tak potvrdil naše očekávání, že nálada domácností by se měla pomalu zlepšovat s čímž by měla růst i jejich ochota utrácet. Přispívat by k tomu měl i letošní růst mezd.
Hůře naopak dopadl průzkum mezi podnikateli. Jejich důvěra poklesla a je nejnižší od června 2020. Firmy očekávají útlum tempa růstu výrobní činnosti a také pokles zaměstnanosti. Zde se ale může trend obrátit, alespoň pokud bychom se podívali na vývoj podobných ukazatelů v Německu, které je pro domácí výrobní podniky významným partnerem. Tam naopak pozorujeme nárůst optimismu, ať už se jedná o objemy výroby či vývoj zaměstnanosti. Firmy sázejí na rozvolnění pandemické situace v Číně a s tím spojené oživení zahraniční poptávky a také na nižší ceny energií.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz