Spotřebitelský barometr: duben 2003
Dubnový spotřebitelský barometr GfK Praha (provedený v první dekádě měsíce) dosáhl hodnoty indikátoru CCI 48,4, tzn., že se oproti březnovému snížil a pokračoval tak výrazněji v klesajícím trendu (od IV. čtvrtletí 2002). Zatímco březnový ukazatel pramenil z názorů na vnitropolitickou a ekonomickou situaci (byť ovlivňovanou i vnější hospodářskou situací) ještě před invazí do Iráku, dubnový CCI byl zpracován již v průběhu a tedy i pod vlivem invaze. Ač jde pro ČR o vzdálený válečný konflikt, jeho průvodní jevy a velmi různorodá mediální hodnocení a mocenské postoje se nesporně též promítly i ve „spotřebitelském hodnocení“. Potvrzuje to i jistá skepse v komponentech týkajících se „hospodářské situace“ i v dalších. Více skepse je také v domácnostech s nižší kvalifikací, ve vyšším stáří a u důchodců a v menších obcích. I tak byla zatím v porovnání s hodnoceními světových agentur „česká“ spotřebitelská hodnocení spíše příznivější. Míra vlivu mezinárodní mocenskopolitické a ekonomické situace, jakož i domácího ekonomického vývoje na spotřebitelské mínění je ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR trvale analyzována a společně vyhodnocována i s konjunkturálními průzkumy ČSÚ. Hodnocení jsou trvalou součástí informačního servisu SOCR ČR na www.socr.cz Úzce související reálná situace v maloobchodě, která je podle vývoje tržeb hodnocena se zhruba dvouměsíčním odstupem za Spotřebitelským barometrem, byla do února vcelku příznivá, když tržby rostly ve stálých cenách v intervalu 3,5 – 4,5 % (roční predikce vývoje tržeb maloobchodu Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR pro rok 2003 byla prezentována na únorové tiskové konferenci v rozmezí přírůstku 2 – 4 %). Vývoj hlavních komponent indikátoru CCI a jeho souhrnného vyčíslení lze v návaznosti na IV. čtvrtletí roku 2002 a za měsíce leden až duben 2003 rekapitulovat takto:
Časová řada hlavních komponent indexu spotřebitelské důvěry prosinec 2001 - duben 2003
Průběh indexů 2002/2001 maloobchodních tržeb – OKEČ 50 a 52 – podle měsíců
Indexy spotřebitelského barometru za duben 2003 ve struktuře respondentů a podle hlavních komponent
Zpracoval: Ing. Ladislav Šípek, Mag Consulting |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz