V ČR se vloni prodalo přes 395 tisíc kusů osobních počítačů
Přes 395 tisíc kusů osobních počítačů (PC) se v loňském roce prodalo v České republice. Trh tak meziročně vzrostl o 12,4 procenta, nezopakoval však předchozí meziroční nárůst o 18,5 procenta. Vyplývá to z analýzy společnosti IDC CEMA. Celkový počet zahrnuje stolní počítače, přenosné počítače a servery na platformě Intel. Koncoví uživatelé v roce 2002 utratili za osobní počítače v ČR přes 450 milionů dolarů, což představuje meziroční nárůst o pět procent. "Rozdíl v míře dynamiky růstu počtu kusů a jejich hodnoty je způsoben stále klesajícími koncovými cenami, a to zejména u přenosných počítačů," vysvětlil Lukáš Raška z IDC CEMA. Mezi dodavateli vloni patřilo první místo společnosti Hewlett-Packard (HP), která dodala 17 procent všech PC prodaných vloni v ČR. "Tento údaj však nezahrnuje výsledek společnosti Compaq za první čtvrtletí roku 2002, tedy před sloučením s HP. Pokud bychom její výsledky z prvního čtvrtletí přičetli, podíl HP by dosáhl úrovně 19 procent," uvedl Raška. Druhé místo vloni patřilo společnosti AutoCont s 12procentním podílem na počtu prodaných kusů. "Společnosti k tomuto výsledku výrazně pomohly dodávky pro projekt Internet do škol," upozornil Raška. Právě projekt Internet do škol podle analýzy IDC CEMA zkreslil celkový trh, takže uvedené hodnoty neodrážejí přesně opravdový stav trhu osobních počítačů v ČR. Bez projektu Internet do škol by počet prodaných kusů meziročně vzrostl zhruba jen o pět procent. Třetí místo obsadila společnost Dell s podílem ve výši devíti procent. Čtvrté místo patří firmě Acer, která se zabývá převážně dodávkami přenosných počítačů. Na samotném trhu přenosných počítačů vloni společnost Acer dosáhla podílu 37 procent. V roce 2002 bylo realizováno pouze několik větších projektů, největším je již zmíněný Internet do škol. Poptávku po osobních počítačích vytvářely především menší firmy a domácnosti, což bylo nejvíce patrné zejména v posledním čtvrtletí loňského roku. Z pohledu prodejních kanálů se o absolutně nejvíce prodejů zasloužila širší skupina, kterou IDC nazývá computer specialist a patří do ní distributoři, dealeři a reselleři. Velmi dynamickým prodejním kanálem se stává retail, kam IDC řadí velké řetězce jako například Tesco, Electroworld nebo Hypernova. "Byť tento kanál představuje zatím pouze pět procent celkových prodejů, skrývá velký potenciál do budoucna," dodal Raška. Prodeje přes internet podle IDC CEMA mírně rostou, nicméně stále narážejí na mnohé bariéry, které brzdí rychlejší rozvoj těchto on-line nákupů. -pk- -kaj-,-jh |
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz