Pandemie nakonec nemá na internetový byznys takový dopad, jak se čekalo
Není pochyb, že internet pomohl řadě firem projít pandemií. Není ale jisté, jak se bude tento posun k digitální ekonomice a e-commerce vyvíjet dál. Tématu se věnovali ekonomové Mezinárodního měnového fondu a výsledky jejich analýzy shrnují na blogu MMF s tím, že online nákupy měly před pandemií ve světě v průměru asi 10% podíl na celkových výdajích, na vrcholu pandemie dosáhl téměř 15 % a v roce 2021 klesl na 12,2 %. Jaká jsou další zjištění získaná na základě spolupráce se společností Mastercard?
V některých zemích leží online výdaje v poměru k výdajům celkovým stále nad trendem nastaveným před pandemií, ale ve Spojených státech a v řadě dalších vyspělých zemí klesly, a to dokonce pod tento trend. Rozdíly ve vývoji mohou být podle ekonomů vysvětleny i tím, jak přísné byly restrikce uplatňované během pandemie. V zemích s přísnějšími opatřeními totiž bude přirozeně panovat tendence k většímu nárůstu online transakcí a naopak.
Tento efekt daný mírou restrikcí byl podle dat pozorován zejména ve druhé polovině roku 2020, pak ale slábl podobně, jako slábla celková vazba mezi uzavíráním ekonomiky a hospodářskou aktivitou. Významnou roli pak mohla hrát i fiskální podpora, která sama o sobě podpořila spotřebu. A tam, kde se střetávala s restrikcemi, se nákupy realizovaly více přes internet.
Vedle rozdílné předpandemické míry digitalizace pak může hrát roli i fakt, že někde mobilita nemusí být stále plně otevřená a některé sektory se více spoléhají na osobní kontakt. Každopádně data ukazují, že online výdaje k výdajům celkovým nejrychleji rostly a pak zase klesaly v zemích, kde e-commerce kvetla již před pandemií. Podle ekonomů to vše znamená, že odvětví s nižší mírou „digitální vyspělosti“ mají větší potenciál pro rozvoj e-commerce, a to zejména v rozvíjejících se zemích. Jinak řečeno, nakonec nedochází k tomu, že by se rozšiřovala digitální mezera mezi odvětvími a zeměmi, ale může spíše docházet k jejímu uzavírání.
Zdroj: Blog MMF
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz