Válka na Ukrajině ochromuje dopravu a obchod s Čínou
Válečný konflikt na Ukrajině znamená další ochromení nákladní dopravy mezi Evropou a Čínou. Železnice částečně vyvažovala problémy námořní dopravy v době pandemie. Nyní se vše mění a další narušování plynulosti přepravy, navyšování ceny a prodlužování přepravních lhůt je nasnadě.
Ilustrační foto: Shutterstock
Železniční spojení Evropské unie s Čínou bude významně poznamenáno a projeví se dalším tlakem na kapacity stále ještě covidem ochromené námořní přepravy. Čína je pro EU největším obchodním partnerem a z pohledu Číny je EU na druhém místě. Pro Českou republiku je Čína zemí, ze které dováží hned po Německu nejvíc. V roce 2021 činil český import z Číny téměř 767 miliard korun, export pak 65 miliard korun.
OHROŽENÁ HEDVÁBNÁ STEZKA
Iniciativa Nové hedvábné stezky, v angličtině často označované jako Belt and Road Initiative, akcelerovala svým vznikem v roce 2013 rozvoj nákladní železniční přepravy mezi Čínou a Evropou. Pandemie covid-19 pak byla dalším obrovským stimulem růstu objemu přepravovaného nákladu a celkového počtu vypravených vlakových kontejnerových souprav. Dle čínských statistik jich v loňském roce bylo celkem více než 15 tisíc oproti pouhé sedmnáctce vypravených souprav před deseti lety. V roce 2021 tak mohlo být přepraveno čínskou státní železniční společností China-Europe Railway Express rekordních 1,46 milionu kontejnerů (TEU).
Statistiky zmíněné společnosti dále uvádějí, že za deset let bylo vypraveno více jak 50 tisíc souprav, které přepravily 4,55 milionu TEU s hodnotou nákladu 240 miliard amerických dolarů. Tento náklad směřoval do (z) 180 měst 23 evropských zemí. Naprostá většina nákladu je přepravena koridorem vedoucím přes Ruskou federaci. Ať už se jedná o soupravy vypravené ve východních oblastech Číny, které opouštějí Čínu na hraničním přechodu Manzhouli v provincii Vnitřní Mongolsko, či soupravy z centrální a jižní Číny, které vstupují do Mongolska hraničním přechodem Erenhot. Rovněž vlaky vypravené v západních oblastech, projíždějící Kazachstánem skrze přechody v Alashankou či Khorgos, se Rusku a Bělorusku nevyhnou. Jen malá část spojů se vydá směrem Ukrajina – Maďarsko a dále. Po vypuknutí války je Ukrajina z těchto tras vyřazena a vlaky jsou odkloněny na jiné koridory.
RUSKÉ DRÁHY NA SANKČNÍM SEZNAMU
Ruská federace je hlavním železničním koridorem nákladní dopravy, po kterém je týdně přepravováno z Číny do Evropy 10 000 kontejnerů TEU. Zatím se přeprava uskutečňuje, situace se však může rychle změnit vzhledem k zařazení společnosti Ruské dráhy (Rossijskije železnyje dorogi) na sankční seznam EU a USA. Ačkoliv se sankce zatím nevztahují na samotnou provozní činnost této společnosti, ale na její finanční transakce, velká nejistota již vedla řadu evropských firem k pozastavení poskytování služeb v oblasti železniční dopravy mezi asijským a evropským kontinentem.
Předpokládá se, že část nákladu může být přepravována jižním koridorem, doprava přes středoasijské republiky směrem na Írán, Turecko a dále však bude velmi zdlouhavá a nákladná. Náklad se tudíž z velké části přesměrovává na námořní dopravu v době, kdy se tento klíčový přepravní řetězec ještě nevyrovnal s problémy způsobenými pandemií covid-19. Astronomické ceny a dlouhé přepravní lhůty tak velmi pravděpodobně nedosáhly svých maxim i vzhledem k uzavřenému vzdušnému prostoru Ruska pro letadla registrovaná v EU či USA. Další ochromení plynulosti dodávek z Číny do Evropy může přijít i v pozdních jarních a letních měsících, kdy jsou jižní a jihovýchodní oblasti Číny pravidelně sužovány rozsáhlými záplavami.
Velvyslanectví České republiky v Pekingu nabádá ke zvýšené ostražitosti v obchodním styku. Komplikovaná situace vyvolaná cestovními restrikcemi i narušenou logistikou je bohužel zneužívána i k nekalým obchodním praktikám.
Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz