Export (export.cz)
Akcie ve světě  |  11.03.2022 09:13:37

Válka na Ukrajině ochromuje dopravu a obchod s Čínou


Válečný konflikt na Ukrajině znamená další ochromení nákladní dopravy mezi Evropou a Čínou. Železnice částečně vyvažovala problémy námořní dopravy v době pandemie. Nyní se vše mění a další narušování plynulosti přepravy, navyšování ceny a prodlužování přepravních lhůt je nasnadě.

Ilustrační foto: Shutterstock

Železniční spojení Evropské unie s Čínou bude významně poznamenáno a projeví se dalším tlakem na kapacity stále ještě covidem ochromené námořní přepravy. Čína je pro EU největším obchodním partnerem a z pohledu Číny je EU na druhém místě. Pro Českou republiku je Čína zemí, ze které dováží hned po Německu nejvíc. V roce 2021 činil český import z Číny téměř 767 miliard korun, export pak 65 miliard korun.

OHROŽENÁ HEDVÁBNÁ STEZKA

Iniciativa Nové hedvábné stezky, v angličtině často označované jako Belt and Road Initiative, akcelerovala svým vznikem v roce 2013 rozvoj nákladní železniční přepravy mezi Čínou a Evropou. Pandemie covid-19 pak byla dalším obrovským stimulem růstu objemu přepravovaného nákladu a celkového počtu vypravených vlakových kontejnerových souprav. Dle čínských statistik jich v loňském roce bylo celkem více než 15 tisíc oproti pouhé sedmnáctce vypravených souprav před deseti lety. V roce 2021 tak mohlo být přepraveno čínskou státní železniční společností China-Europe Railway Express rekordních 1,46 milionu kontejnerů (TEU).

Statistiky zmíněné společnosti dále uvádějí, že za deset let bylo vypraveno více jak 50 tisíc souprav, které přepravily 4,55 milionu TEU s hodnotou nákladu 240 miliard amerických dolarů. Tento náklad směřoval do (z) 180 měst 23 evropských zemí. Naprostá většina nákladu je přepravena koridorem vedoucím přes Ruskou federaci. Ať už se jedná o soupravy vypravené ve východních oblastech Číny, které opouštějí Čínu na hraničním přechodu Manzhouli v provincii Vnitřní Mongolsko, či soupravy z centrální a jižní Číny, které vstupují do Mongolska hraničním přechodem Erenhot. Rovněž vlaky vypravené v západních oblastech, projíždějící Kazachstánem skrze přechody v Alashankou či Khorgos, se Rusku a Bělorusku nevyhnou. Jen malá část spojů se vydá směrem UkrajinaMaďarsko a dále. Po vypuknutí války je Ukrajina z těchto tras vyřazena a vlaky jsou odkloněny na jiné koridory.

RUSKÉ DRÁHY NA SANKČNÍM SEZNAMU

Ruská federace je hlavním železničním koridorem nákladní dopravy, po kterém je týdně přepravováno z Číny do Evropy 10 000 kontejnerů TEU. Zatím se přeprava uskutečňuje, situace se však může rychle změnit vzhledem k zařazení společnosti Ruské dráhy (Rossijskije železnyje dorogi) na sankční seznam EU a USA. Ačkoliv se sankce zatím nevztahují na samotnou provozní činnost této společnosti, ale na její finanční transakce, velká nejistota již vedla řadu evropských firem k pozastavení poskytování služeb v oblasti železniční dopravy mezi asijským a evropským kontinentem.

Předpokládá se, že část nákladu může být přepravována jižním koridorem, doprava přes středoasijské republiky směrem na Írán, Turecko a dále však bude velmi zdlouhavá a nákladná. Náklad se tudíž z velké části přesměrovává na námořní dopravu v době, kdy se tento klíčový přepravní řetězec ještě nevyrovnal s problémy způsobenými pandemií covid-19. Astronomické ceny a dlouhé přepravní lhůty tak velmi pravděpodobně nedosáhly svých maxim i vzhledem k uzavřenému vzdušnému prostoru Ruska pro letadla registrovaná v EU či USA. Další ochromení plynulosti dodávek z Číny do Evropy může přijít i v pozdních jarních a letních měsících, kdy jsou jižní a jihovýchodní oblasti Číny pravidelně sužovány rozsáhlými záplavami.

Velvyslanectví České republiky v Pekingu nabádá ke zvýšené ostražitosti v obchodním styku. Komplikovaná situace vyvolaná cestovními restrikcemi i narušenou logistikou je bohužel zneužívána i k nekalým obchodním praktikám.

Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu


Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:

Pá 15:25  Výsledky Chevronu za 1Q roku smíšené Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Pá 10:40  Anglo American odmítla rezolutně nabídku na převzetí od BHP Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688