Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  13.01.2021 06:13:01

NIO představila autonomní elektromobil. Trh v reakci oceňuje firmu více než Volkswagen

Od září 2018 se na Wall Street obchodují akcie společnosti NIO, které se díky řadě podobností přezdívá „čínská Tesla“. Sama firma se jinak prezentuje sloganem Blu Sky Coming neboli modrá obloha přichází, což vlastně v překladu znamená domovský čínský název Weilai jinak mezinárodně prezentované automobilky NIO. Přestože loni automobilce od krachu pomohla výrazná restrukturalizace s celou řadou injekcí od akcionářů či dalších investorů, nyní ji již trh oceňuje na více než Volkswagen. A to přestože německý koncern loni prodal, kromě jiných vozů, více elektromobilů než NIO.

Již v roce 2018 v Prospektu k primární nabídce akcií firma zmiňovala v plánech jako svůj třetí sériový elektromobil ET7. Plány však vzaly značně za své, když v návaznosti na nízké prodeje v roce 2019 nakonec dokonce loni NIO bojovala o přežití. Shozen ze stolu byl tak loni záměr vybudování vlastní továrny u Šanghaje, kde se měl ET7 vyrábět. Firma místo toho již na konci roku 2019 překvapivě představila SUV s názvem EC6, které se začalo dostávat k prvním zákazníkům koncem loňského léta.

O víkendu nicméně na tradičním „NIO Day“ automobilka přeci jen představila zmiňovaný prémiový sedan ET7, který chce za rok začít dodávat zákazníkům. A zakladatel a hlavní tvář automobilky William Bin Li opět i srovnával s Teslou.

 

Elektromobily s relativně srovnatelnými parametry již k zákazníkům dostává celá řada automobilek. Spíše se teď hraje o to, kdo nabídne plné autonomní řízení. A NIO jde samozřejmě také touto cestou, ve které rovněž vidí i další zdroj svých příjmů. Vůz ET7 má právě v technologiích pro autonomní řízení výrazně převyšovat Teslu. Disponovat má 33 vysoce výkonnými snímacími jednotkami, včetně například 11 fotoaparáty s vysokým rozlišením 8 megapixelů (oproti 1,2 MPx u Tesly) a jednoho radaru LiDAR s vysokým rozlišením. O rychlost, resp. výpočetní operace systému se má postarat čip od americké společnosti NVIDIA, se kterou NIO zahájila spolupráci.

Autonomní řízení se nicméně má zprovozňovat vlastně postupně. Nejdříve především pro rychlostní silnice, města, parkování či výměnu baterií. NIO hodlá autonomní řízení nabízet zatím jen za měsíční paušál. Konkrétně za 680 CNY, tedy v aktuálním přepočtu za zhruba 105 USD, resp. 2 260 .

Dojezd ET7 přes 1000 km

Americká Tesla sice před lety předvedla, jak rychle lze v jejich vozech vyměnit vybitou baterii za nabitou, avšak touto cestou se nevydala. Jak už jsme dříve informovali, NIO mj. tuto myšlenku zhmotnila a po Číně začala instalovat samoobslužné stanice umožňující takto vůz nabít. Do konce letošního roku jich má být přes 500. A u vozu ET7 hodlá NIO také pokračovat v alternativách, kdy si lze koupit vůz bez baterie, resp. platit následně její měsíční pronájem včetně nabíjecích služeb. Cena u ET7 bude startovat na 980 CNY, tedy 3 260 .

NIO plánuje, nejen uživatelům připravovaného vozu ET7, dát za dosud nezveřejněnou cenu k dispozici také baterii o výrazné kapacitě 150 kWh. Dle méně realistické metodiky NEDC má právě elektromobilu ET7 umožnit dojezd přes 1 000 km či u například současného modelu ES8 pak okolo 850 km. Tato nová baterie s vysokou hustotou 360 Wh/kg má být nicméně k dispozici až v posledním čtvrtletí příštího roku.  

Vůz ET7 tak nejprve půjde koupit jen s baterií o kapacitě 70 kWh a tedy dojezdem přes 500 km, resp. se 100 kWh umožňující dojezd okolo 700 km. V případě pronájmu větší baterie se měsíční paušál každopádně vyšplhá v přepočtu již na více než 4 900 .

 

Další parametry ET7

Zda NIO koná na základě veřejného průzkumu, či jen sází, že je mezi Číňany tolik fajnšmekrů na poslech hudby, se asi nedozvíme. ET7 má mít každopádně zabudováno 23 reproduktoru, když celý audio systém má disponovat výkonem až 1 000 W. Zajímavější je každopádně spíše nízký aerodynamický koeficient odporu 0,23 (oproti např. 0,27 u EC6) či zrychlení vozu z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy, resp. naopak následné zastavení z dané rychlosti jen na 33,5 metrech. O jízdu se starají dva elektromotory s celkovým maximálním výkonem 480 kW při kroutícím momentu až 850 Nm.

Všechny sedačky ET7 mají být vybaveny nejen vyhříváním, ale také větráním a masážní funkcí. Oproti současným vozům automobilky se NIO u ET7 ještě více zaměřila na prosklenou střechu a vnitřek má být pro uživatele „druhým obyvákem“.

 

Cena vozu s nejslabší baterií činí 448 tis. CNY, tedy téměř 1,5 mil. . V případě varianty „bez baterie“ pak na 378 tis. CNY (1,26 mil. ). Od víkendu zároveň nabízená 100 kWh verze 506 tis. CNY, resp. „prémiová edice“ se stejnou baterií pak za 526 tis. CNY (1,75 mil. ), resp. 398 tis. CNY bez baterie. Kromě toho, kolik bude stát verze se zmiňovanou 150 kWh baterií, NIO neuvedla například ani konkrétní spotřebu na 100 km jízdy.

Prodeje v roce 2020

Až na především slabý únor se automobilce NIO loni podařilo nastartovat prodeje svých vozů zpět na růstovou trajektorii. Zatímco například v lednu jich prodala jen zhruba 1,6 tis., v prosinci rekordních přes 7 tis. vozů. Za celý rok tak prodala necelých 44 tis. vozů, což je meziroční zhruba 113 % nárůst. Pro porovnání například Volkswagenúterý uvedl, že čistě elektrických vozů své značky loni prodal 134 tis. (+197 %).

Další kapitál

Po naposledy prosincové sekundární nabídce dalších 68 mil. akcií, resp. (ADS), čínská firmaúterý oznámila záměr vydat také další konvertibilní dluhopisy. A to ve výrazném celkovém objemu 1,3 mld. USD, resp. manažeři nabízených emisí 5letých, resp. 6letých konvertibilních dluhopisů mají opci upsat je navíc za dalších 100 mil. USD.

Hodnota automobilky NIO se blíží 100 miliardám dolarů

Jak už jsme dříve uváděli, akcie NIO loni svou výkonností překonaly konkurenční akcie Tesla (TSLA), když zakončily rok na 48,74 USD a celkově tak zhodnotily o 1 112 %. A v severním směrování pokračují zatím i letos, přestože firma, jak uvádíme výše, evidentně potřebuje další výrazné financování. Při úterním obchodování se akcie NIO pokoušely navýšit pondělní historická maxima USD. V závěru ale zamířily na jih a zakončily na 62,04 USD (-1,05 %), což čínskou automobilku aktuálně ocenilo na 97,5 mld. USD (2,1 bil. ). Pro porovnání koncern Volkswagen trh nyní oceňuje na necelých 80 mld. EUR, resp., tedy v přepočtu o zhruba miliardu USD méně.






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688