Kreativní destrukce 2020
Známý ekonom Ricardo J. Caballero v jedné ze svých studií z MIT tvrdí, že data i modely se shodují na jedné věci: Proces kreativní destrukce je nedílnou součástí ekonomického růstu a fluktuací. A pokud jsou tomuto procesu kladeny překážky, může to mít vážné krátkodobé a dlouhodobé důsledky. Jak je možné taková tvrzení vnímat v současné době, kdy vlády a centrální banky mohutně podporují velkou část ekonomiky?
Já sám se na problematiku kreativní destrukce dívám přes jednoduchý příklad záhonu s jahodami zarostlého plevelem. Jahody jsou firmy s životaschopným podnikatelským modelem, plevel jsou ty, které takový model nemají. Ruka trhu a zahradníka trhá plody jahod a zároveň plevel i s kořeny – v tomto konkurenčním „boji“ díky ní vítězí jahody, plevel zaniká a uvolňuje svůj prostor. Jinak řečeno, pomáhá tu hladká kreativní destrukce na mikroekonomické úrovni přes konkurenci.
Možná je to kostrbatý příklad, ale snad alespoň ukazuje na to, že bychom měli rozlišovat kreativní destrukci na mikro a makroúrovni. V tom lepším případě je z tohoto přirovnání patrné i to, že na mikro úrovni je kreativní destrukce poměrně jednoduchý a nekontroverzní mechanismus. Pro jeho fungování jde u vlády hlavně o to, správně nastavit prostředí a pak už se do něj nemíchat. Jenže na makroúrovni už je to s kreativní destrukcí složitější a může lehce skončit destruktivní destrukcí (suchem likvidujícím vše).
Můžeme se na to dívat i tak, že na makroekonomické úrovni nebudeme nikdy spokojeni a vždy bude co kritizovat. Pokud vláda a centrální banka budou v případě recese a krize pomoc poskytovat, budou nutně podporovat i plevel a výsledkem mohou třeba být ony tolik diskutované zombie společnosti. Pokud pomoc poskytnuta nebude, zaniknou i jahody. Tedy jinak prosperující firmy. Modelový a dost extrémní příklad je právě současná krize.
Zmíněný pan Caballero se zaměřuje hlavně na to, co všechno brzdí kreativní destrukci a restrukturalizaci na mikroekonomické úrovni. Od přílišné regulace trhu práce až po regulaci bankovnictví. Zde zmiňuje například přístup japonského regulátora, který nenutil japonské banky k tomu, aby odepisovaly své špatné úvěry a dopomohl k tomu, že tyto instituce dál financovaly neproduktivní firmy. Ekonom se ale také věnoval vztahu mezi kreativní destrukcí a makroekonomickým cyklem. Tedy v našem případě tématu souvisejícímu s dilematem zalévat/nezalévat. A zde došel k závěru, že recese v průměru restrukturalizaci v ekonomice brzdí.
Obzvláště v extrémních situacích, jako je ta současná, je těžké hledat optimální směr. Bude se ještě dlouho diskutovat o tom, co měly dělat centrální banky a co vlády, a dovolím si tvrdit, že nějakého konsenzu se nikdy nedobereme. Někdy mi připadne, že to ani není cílem, naopak - cílem je mít nějaký spor. Téma makro kreativní destrukce je pro to téměř ideální (viz výše), a tudíž samo o sobě destruktivní. Kreativnější by možná bylo zaměřit se na to, co je celkem jasné a bez kontroverze – tedy na onu mikroekonomickou kreativní destrukci a dát jí co největší prostor. To znamená na „nudné“ věci jako „příliš velké na to, aby padly“, rostoucí tržní sílu velkých korporací, někde přeregulovaný trh práce, mnohde dotace a podobně.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz