Internetoví prodejci měli v dubnu žně (5.6.2020)
05. 06. 2020
(Komentář k maloobchodním tržbám – duben 2020)
Řada spotřebitelů, která se z různých důvodů nákupům přes internet dříve vyhýbala, navíc zjistila, že objednat si zboží přes internet není tak obtížné a má i řadu výhod. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky.
Strmý pokles maloobchodních tržeb v dubnu pokračoval. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníkům poklesly o 4,8 % a v meziročním srovnání o 10,6 %, respektive o 10,9 % po očištění o kalendářní vlivy.
Podobně jako v případě březnových čísel je i výsledek za duben velmi obtížné hodnotit. Propad tržeb je bez diskuze extrémní, když v řadě odvětvích maloobchodu se prodej v podstatě úplně zastavil. Příkladem budiž pokles tržeb v prodejnách s oděvy a obuví o 81,8 % či v prodejnách se sportovním zbožím o 55,1 %. Dvouciferný pokles tržeb se týkal i většiny dalších odvětví maloobchodu včetně prodeje pohonných hmot.
Na straně druhé byla protikoronavirová opatření vodou na mlýn internetovým prodejcům, kterým vzrostly tržby o 47,5 %. Řada spotřebitelů, která se z různých důvodů nákupům přes internet dříve vyhýbala, navíc zjistila, že objednat si zboží přes internet není tak obtížné a má i řadu výhod. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky.
V dubnu poklesly i prodeje potravin, avšak samozřejmě zdaleka ne tak výrazně jako v případě nepotravinářského zboží. Jíst a pít se zkrátka musí. Dubnová čísla prodejů potravin jsou navíc zkreslena tím, že se řada domácností potravinami předzásobila již na konci února a zkraje března. Předchozí řádky se však týkají výlučně nespecializovaných prodejen s převahou potravin, čili primárně supermarketů. Specializovaní prodejci potravin totiž v dubnu utrpěli výrazné ztráty, když jim tržby poklesly o 40,9 %.
S ohledem na uvolňující se opatření budou v květnu k vidění již výrazně lepší čísla a v meziměsíčním srovnání lze očekávat poměrně výrazný růst tržeb. Meziročně však maloobchod i v květnu skončí v červených číslech. Pokles maloobchodu se samozřejmě skrz spotřebu domácností silně negativně promítne do výsledku HDP za 2. čtvrtletí letošního roku.
AKCENTA CZ
AKCENTA CZ je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s devizami na českém trhu a ve střední Evropě s více než 20 letou tradicí. Kromě výhodných individuálních kurzů pro nákup a prodej deviz a minimálních poplatků za zahraniční platební styk, nabízí i zajištění proti kurzovým rizikům (forwardové obchody a opce). Společnost aktivně působí také v Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rumunsku, Německu a Francii. Klientské portfolio tvoří více než 39 tisíc subjektů, převážně malých a středně velkých firem orientovaných na export nebo import. Je držitelem licence platební instituce a obchodníka s cennými papíry udělenou ČNB.
Více informací na: https://www.akcentacz.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz