Patria (Patria Finance)
Investice  |  22.04.2020 18:43:45

Krizová konkurenční výhoda Tesly a malý emisní zádrhel

Podle analytiků Credit Suisse může současná epi-ekonomická situace ve světě posílit konkurenční náskok Tesly před tradičními automobilkami. Podle Emissions Analytics jsou emise z pneumatik až tisíckrát horší než emise z výfuků automobilů. Podívejme se na to.

Epidemická konkurenční výhoda?

Na FTAlphaville před časem psali, že podle CS může současný ekonomický útlum nahrávat Tesle. Tradiční automobilky, které se snaží dohnat její náskok v elektromobilních technologiích, totiž musí nyní šetřit a držet si hotovost. Tudíž nemohou tolik investovat do výzkumu, vývoje a produkce elektromobilů. Ta je přitom zatím pro ně sama o sobě ztrátová. FTAlphaville ale tento závěr trochu rozporuje s tím, že tržní podíly Tesly v Evropě již začaly znatelně klesat. Což by mohlo znamenat, že konkurence Teslu již začala znatelně dohánět, a tudíž výše uvedené může být relevantní tak maximálně pro zbytek světa.

To, že jde o pohled ještě více odstínů, ale ukazuje třeba to, jak si vede potenciálně velký konkurent TeslyPorsche. Jeho šéf se před časem vyjádřil v tom smyslu, že o Porsche Taycan mají velký zájem bývalí Teslaři. Na garáž.cz se ale můžeme nyní dočíst, že Taycan „je sice dospělé auto, ale v základu za tři miliony korun nabídne oproti konkurenci opravdu směšný dojezd“. Portál dodává:

„Když se podíváme na normovanou průměrnou spotřebu elektřiny, která činí 24,6 kWh na sto kilometrů, a přidáme kapacitu baterie 79,2 kWh, zjistíme, že teoretický dojezd je necelých 322 kilometrů. A jelikož akumulátor nejde továrně využít úplně naplno, dostáváme se pak dokonce pod hranici 300 kilometrů na jedno nabití" (více ve zmíněném článku). Podle tohoto by se tedy zase zdálo, že argumenty CS mají svou relevanci. Tedy že konkurence je stále znatelně za Teslou a současné, na hotovost a zdroje náročné dění dohánění Tesly zpomalí.

Další „ale“

Elektromobilita byla ještě před nástupem současných globálních tenzí jedním z pozorně sledovaných oblastí, kde se točily miliardy dolarů a vlny emocí a názorů. Já se nepovažují za odpůrce elektromobility, ale občas tu poukazuji třeba na to, že místo elektromobilů mohou v některých zemích jezdit spíše uhlomobily. A všimnout jsme si před časem mohli třeba také toho, že podle Emissions Analytics je „znečištění z pneumatik 1 000 krát horší než emise výfukových plynů“. Tj. znečištění související s prachovými částicemi.

Emissions Analytics poukazuje na to, že tento typ znečištění způsobený opotřebením pneumatik je na rozdíl od motorových emisí neregulovaný. Zvýšená popularita SUV, větších a těžších vozů než standardní vozidla, tento problém prohlubuje stejně, jako rostoucí prodej těžkých elektromobilů (!). Omezit problém prý může používání vysoce kvalitních pneumatik a snižování hmotnosti vozidel.

Emissions Analytics konkrétně tvrdí, že „u klasického rodinného hatchbacku na zcela nových, správně nahuštěných pneumatikách jsme zjistili, že vůz emitoval 5,8 gramu částic na kilometr. Ve srovnání s regulovanými mezními hodnotami emisí výfukových plynů 4,5 miligramů na kilometr je zcela neregulovaná emise opotřebení pneumatik vyšší o více než 1 000. Emise by mohly být ještě vyšší, kdyby vozidlo mělo podhuštěné pneumatiky, nebo povrchy vozovek použité pro test by byly drsnější, nebo by byly použité levné nekvalitní pneumatiky z rozpočtového rozsahu. Což jsou podmínky blížící se více reálnému světu“.

Pokud to dáme dohromady...

Je to takové neustále se vracející se téma: Ve snaze něco pořešit se vrháme nějakým směrem a posléze zjišťujeme, že nám možná uniká nějaká podstatná věc, vazba, která zase na naše „řešení“ vrhá trochu jiné světlo. Pokud jsou například (i) prachové emise z pneumatik minimálně tisíckrát vyšší než ty výfukové (viz výše uvedené) a pokud by citlivost těchto emisí na váhu vozidla překročila určitou hranici, nejde o detail*. A jiný nádech získává třeba i ona diskuse o elektrozávodech a náskoku Tesly.

Tím určitě nechci vybízet k cynismu, pasivitě, mávání nad vším rukou a podobně (a u elektromobilů jde samozřejmě o jedno z více relevantních témat). Reakce na podobné jevy může ale obecně být asi dvojí: Buď se budeme ještě více snažit nacházet „správná“ řešení na té samé úrovni, na kterých vznikl problém (více informací, více analýz, více diskusí, a tudíž sporů...). Nebo se budeme více zabývat tím, co vystihl třeba Albert Einstein, když říkal, že žádný problém nelze vyřešit na té úrovni, na které vznikl. Mimochodem, doba nás tímto směrem tlačí více, než kdy jindy.


*Předpokládejme, že průměrná váha elektromobilů je 1 800 kg. A průměrná váha benzín/nafta mobilů 1 400 kg. Jde pak o to, zda oněch 400 kg dodatečné váhy zvýší prachové emise z pneumatik elektromobilu natolik, že to eliminuje jeho celkovou „jednotkovou“ výfukovou emisní výhodu. S ohledem na výše uvedená čísla tedy vychází, že emisní výhoda motorově čistého slunečnomobilu u těchto částic padá ve chvíli, kdy oněch 400 kg zvedne „pneumatikové“ emise o méně než desetinu procenta.

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.


Poslední zprávy z rubriky Investice:

Pá 10:56  USA: Slabší HDP, ale hlavně vyšší inflace Research (Česká spořitelna)
Pá 10:48  Jarní mrazy a měnová politika Research (Česká spořitelna)
Pá 10:40  Anglo American odmítla rezolutně nabídku na převzetí od BHP Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Pá 10:32  Monetary developments in the euro area: March 2024 ECB (ecb.europa.eu)
Pá 10:28  Necílíme kurz. - Z Japonska zní Jan Berka (Roklen24)

Přečtěte si také:

30.01.2024Výhody investic do malých fondů Jan Dvořák (Salutem Fund)
02.03.2023Rekvalifikační kurzy v Praze 2023: Získejte konkurenční výhodu Romana Hubáčková (RekvalifikačníKurzy.cz)
05.11.2021Zádrhely ve výrobě aut brzdí maloobchod Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688