Krizová konkurenční výhoda Tesly a malý emisní zádrhel
Podle analytiků Credit Suisse může současná epi-ekonomická situace ve světě posílit konkurenční náskok Tesly před tradičními automobilkami. Podle Emissions Analytics jsou emise z pneumatik až tisíckrát horší než emise z výfuků automobilů. Podívejme se na to.
Epidemická konkurenční výhoda?
To, že jde o pohled ještě více odstínů, ale ukazuje třeba to, jak si vede potenciálně velký konkurent Tesly – Porsche. Jeho šéf se před časem vyjádřil v tom smyslu, že o Porsche Taycan mají velký zájem bývalí Teslaři. Na garáž.cz se ale můžeme nyní dočíst, že Taycan „je sice dospělé auto, ale v základu za tři miliony korun nabídne oproti konkurenci opravdu směšný dojezd“. Portál dodává:
„Když se podíváme na normovanou průměrnou spotřebu elektřiny, která činí 24,6 kWh na sto kilometrů, a přidáme kapacitu baterie 79,2 kWh, zjistíme, že teoretický dojezd je necelých 322 kilometrů. A jelikož akumulátor nejde továrně využít úplně naplno, dostáváme se pak dokonce pod hranici 300 kilometrů na jedno nabití" (více ve zmíněném článku). Podle tohoto by se tedy zase zdálo, že argumenty CS mají svou relevanci. Tedy že konkurence je stále znatelně za Teslou a současné, na hotovost a zdroje náročné dění dohánění Tesly zpomalí.
Další „ale“
Elektromobilita byla ještě před nástupem současných globálních tenzí jedním z pozorně sledovaných oblastí, kde se točily miliardy dolarů a vlny emocí a názorů. Já se nepovažují za odpůrce elektromobility, ale občas tu poukazuji třeba na to, že místo elektromobilů mohou v některých zemích jezdit spíše uhlomobily. A všimnout jsme si před časem mohli třeba také toho, že podle Emissions Analytics je „znečištění z pneumatik 1 000 krát horší než emise výfukových plynů“. Tj. znečištění související s prachovými částicemi.
Emissions Analytics poukazuje na to, že tento typ znečištění způsobený opotřebením pneumatik je na rozdíl od motorových emisí neregulovaný. Zvýšená popularita SUV, větších a těžších vozů než standardní vozidla, tento problém prohlubuje stejně, jako rostoucí prodej těžkých elektromobilů (!). Omezit problém prý může používání vysoce kvalitních pneumatik a snižování hmotnosti vozidel.
Emissions Analytics konkrétně tvrdí, že „u klasického rodinného hatchbacku na zcela nových, správně nahuštěných pneumatikách jsme zjistili, že vůz emitoval 5,8 gramu částic na kilometr. Ve srovnání s regulovanými mezními hodnotami emisí výfukových plynů 4,5 miligramů na kilometr je zcela neregulovaná emise opotřebení pneumatik vyšší o více než 1 000. Emise by mohly být ještě vyšší, kdyby vozidlo mělo podhuštěné pneumatiky, nebo povrchy vozovek použité pro test by byly drsnější, nebo by byly použité levné nekvalitní pneumatiky z rozpočtového rozsahu. Což jsou podmínky blížící se více reálnému světu“.
Pokud to dáme dohromady...
Je to takové neustále se vracející se téma: Ve snaze něco pořešit se vrháme nějakým směrem a posléze zjišťujeme, že nám možná uniká nějaká podstatná věc, vazba, která zase na naše „řešení“ vrhá trochu jiné světlo. Pokud jsou například (i) prachové emise z pneumatik minimálně tisíckrát vyšší než ty výfukové (viz výše uvedené) a pokud by citlivost těchto emisí na váhu vozidla překročila určitou hranici, nejde o detail*. A jiný nádech získává třeba i ona diskuse o elektrozávodech a náskoku Tesly.
Tím určitě nechci vybízet k cynismu, pasivitě, mávání nad vším rukou a podobně (a u elektromobilů jde samozřejmě o jedno z více relevantních témat). Reakce na podobné jevy může ale obecně být asi dvojí: Buď se budeme ještě více snažit nacházet „správná“ řešení na té samé úrovni, na kterých vznikl problém (více informací, více analýz, více diskusí, a tudíž sporů...). Nebo se budeme více zabývat tím, co vystihl třeba Albert Einstein, když říkal, že žádný problém nelze vyřešit na té úrovni, na které vznikl. Mimochodem, doba nás tímto směrem tlačí více, než kdy jindy.
*Předpokládejme, že průměrná váha elektromobilů je 1 800 kg. A průměrná váha benzín/nafta mobilů 1 400 kg. Jde pak o to, zda oněch 400 kg dodatečné váhy zvýší prachové emise z pneumatik elektromobilu natolik, že to eliminuje jeho celkovou „jednotkovou“ výfukovou emisní výhodu. S ohledem na výše uvedená čísla tedy vychází, že emisní výhoda motorově čistého slunečnomobilu u těchto částic padá ve chvíli, kdy oněch 400 kg zvedne „pneumatikové“ emise o méně než desetinu procenta.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz