Na velikána luxusu LVMH udeřily protesty v Hongkongu a teď koronavirus
Na konci roku 2019 se růst tržeb LVMH zpomalil kvůli protestům v Hongkongu a nyní čelí výrobci luxusního zboží další hrozbě, a to rozšíření koronaviru z Číny.
Tržby na organické bázi vzrostly ve čtvrtém čtvrtletí o 8 % ve srovnání s nárůstem o 11 % ve třetím čtvrtletí. Analytici přitom očekávali podle průzkumu Bloomberg nárůst o 8,7 %. Celkové tržby společnosti za celý rok také nedosáhly na odhady analytiků.
Výrobce luxusního zboží od parfému Givenchy až po šampaňské Veuve Clicquot poháněly v posledních třech letech tržby čínských zákazníků. Toto momentum odolávalo z velké části i slabšímu jüanu a zpomalení domácího růstu. Politické protesty v Hongkongu na několik měsíců odradily zákazníky od návštěvy luxusního obchodního centra. Podle LVMH odradily demonstrace proti Pekingu zejména bezcelního maloobchodníka DFS.
Obavy z dopadu epidemie koronaviru pocházejícího z čínského Wu-chanu ale způsobily za poslední týden výprodeje právě na luxusních akcií. Akcie LVMH ve středu klesly až o 0,8 %. Vypuknutí respiračního onemocnění se časově shoduje se svátkem lunárního Nového roku, který je obvykle vrcholem nakupování turistů. Hongkong navíc v úterý oznámil omezení cestování z pevninské Číny ve snaze zadržet virus, který by mohl působit jako další zábrana výdajům.
"Luxusu se daří díky cestujícím a díky několika málo světovým městům,“ napsal Luca Solca, analytik společnosti Bernstein, který odhaduje, že dvě třetiny spotřeby luxusu se odehrávají v 25 městech, mezi kterými vede Paříž, Hongkong a New York. "Vážné problémy v kterémkoli z těchto top měst luxusu budou sektor brzdit.“
Italská luxusní firma Salvatore Ferragamo také v úterý uvedla, že byla zasažena nepokoji v Hongkongu, kde maloobchodní prodeje klesly ve čtvrtém čtvrtletí o více než 50 % oproti předchozímu roku.
"Vidíme extrémně silnou a motivovanou reakci z Číny,“ řekl předseda LVMH Bernard Arnault na briefingu v úterý. "Tato reakce bude mít jasné důsledky v boji proti této epidemii.“ Informace, které dostal, naznačují, že vrchol by měl přijít v nadcházejících týdnech a krize by mohla být částečně vyřešena do konce března, řekl Arnault a varoval, že informace mohou být nepřesné.
"To je to, co tady slyšíme, nejsou pravděpodobně správné, ale jsou to informace, které máme k dispozici,“ řekl. "Pokud se to vyřeší během následujících dvou, dva a půl měsíců, pak to nebude tak špatné. Pokud by to mělo trvat dva roky, bylo by to úplně něco jiného.“
Akcie LVMH vzrostly za poslední dva roky o více než 60 %, čímž zvýšily tržní hodnotu společnosti nad 200 miliard eur a podpořily tak akvizice, včetně převzetí amerického klenotníka Tiffany & Co za 16,2 miliard dolarů, což se má dokončit v polovině roku.
Mírně zdrženlivý konec roku sebral lesk růstu Louis Vuittona a Christiana Diora, největších módních značek LVMH, které za celý rok posílily zisk módní divize o 24 %. Růstu vévodily plátěné tašky Christian Dior za 3 000 dolarů a tenisky za 1 100 USD. Díky rostoucí poptávce po Louis Vuitton se otevřely nové závody ve Francii a Texasu, kam byl pozván i prezident USA Donald Trump.
Zdroj: Bloomberg, LVMH, Patria.cz
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz