HBR: Korporátní „sloni“ jsou ve skutečnosti lepší než malí dravci
Různé výzkumy a novinové titulky často hovoří o tom, že velké společnosti nejsou schopny inovovat, a tudíž se v řadě případů stanou oběťmi menších digitálních firem. Vijay Govindarajan a Baruch Lev na stránkách Harvard Business Review tvrdí, že řada nových firem v minulosti skutečně změnila situaci v celých odvětvích. Otázkou ovšem je, zda s digitální revolucí tento trend získává na síle, nebo ne. Tedy zda jsou velké korporace stále více ohrožovány novými technologiemi či zdali je naopak využívají ke svému prospěchu a získání konkurenční výhody v oblasti inovací a růstu.
„V rozporu s obecným názorem jsme zjistili, že u velkých korporací roste pravděpodobnost, že si udrží svou dominantní pozici, a zároveň u menších firem klesá pravděpodobnost, že se stanou větší a ziskovější,“ tvrdí ekonomové. Jednou z hlavních příčin jsou rostoucí výdaje na výzkum a vývoj u velkých korporací. „Potvrzuje se tak teorie Lou Gerstnera, který říká, že velcí sloni nežijí ze své zašlé slávy.“
Skeptik může namítnout, že i firmy jako Amazon, Netflix či Microsoft byly jednou malé a postupně se z nich stali giganti. Ekonomové ale poukazují na to, že existuje „past malé velikosti“. Ta znamená, že pro malé firmy „je těžké uniknout své třídě velikosti“. Na růst významu této pasti ukazují data: V roce 2000 se asi 15 – 20 % malých firem stalo společnostmi střední velikosti, ale v roce 2017 už to byl přibližně poloviční podíl. Proces postupného růstu je tak podle vědců stále složitější.
Jak lze této pasti uniknout? Rozhodujícím faktorem je podle dat to, nakolik firma investuje do nehmotných aktiv a jak velkých ztrát dlouhodobě dosahuje. Tyto firmy mají také obvykle více aktiv a více dluhů, protože jimi financují zmíněné investice. Naopak vysoké investice do hmotných aktiv, odkupy akcií, výplata dividend a akvizice vykazují negativní korelaci se schopností uniknout popsané pasti. U velkých společností s úspěchem naopak souvisí celkově vyšší investice, odkupy akcií a dividendy. A také doba, po kterou už si byly schopny udržet silnou pozici na trhu. U digitálních společností pak poskytuje výhodu schopnost držet si „exkluzivní kontrolu nad daty klientů“.
Zdroj: HBR
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz