VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život
O negativním dopadu konzumu na naše životy se hovoří běžně, ale o podobném vlivu reklamy platí opak. Chloé Michel, Michelle Sovinsky, Eugenio Proto a Andrew Oswald představují na stránkách VoxEU závěry své nové studie založené na datech z 27 evropských zemí. A tvrdí, že existuje silná negativní korelace mezi objemem peněz jdoucím na reklamu a spokojeností společnosti. Tato korelace přitom nesouvisí s průběhem ekonomického cyklu.
Objem výdajů na reklamu v posledních letech dramaticky roste a „tudíž je namístě se ptát, zda nedopadá negativně na naše životy“. Tento vztah by podle zmíněných ekonomů mohl mít dvě základní formy. První z nich je pozitivní a odvíjí se od toho, že reklama by měla poskytovat informace. Lidé by pak díky ní lépe vybírali. Negativně by pak reklama mohla působit z toho důvodu, že „stimuluje potřeby, které nemusí být uspokojitelné“.
Nová studie je založena na průzkumech a jak bylo zmíněno, nachází negativní vazbu mezi výdaji na reklamu a spokojeností společnosti. Síla efektu je taková, že „hypotetické zdvojnásobení výdajů na reklamu by vedlo k 3 % poklesu spokojenosti“. Takový pokles odpovídá „asi polovině uspokojení, které vytváří manželství, nebo asi čtvrtině efektu vytvořeného tím, že jsme nezaměstnaní“.
Tyto výsledky jsou podle autorů studie v souladu s tím, co již před více než sto lety tvrdil například Veblen. A „mohou být konzistentní s myšlenkami o negativních důsledcích materialismu“. Studie shrnuje své výsledky i v následujícím grafu, kde jsou třemi sloupci vyznačeny skupiny zemí s nízkým, středním a vysokým růstem výdajů za reklamu. Na ose y je pak vyznačen růst spokojenosti – čím více se zvyšují výdaje na reklamu, o to nižší je růst spokojenosti. Mezi země s jejím nejvyšším růstem (malým zvýšením výdajů) patří i Česká republika.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život
Na dané téma nejsou žádné názory.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
Benzín a nafta 27.01.2021
Natural 95 28.26 Kč![]() ![]() | Nafta 27.31 Kč![]() ![]() |
Prezentace
26.01.2021 Darování nemovitosti je nejlepší variantou...
25.01.2021 10 zajímavých akcií pro rok 2021
20.01.2021 Nejočekávanější vůně letošního podzimu: Úleva pro.
Okénko investora
Jonáš Mlýnek, LYNX
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, TopForex
Petr Golka, Ronda Invest
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Martin Krištoff, CFD World
Problémy s dodávkou vakcín korigují akcie farmaceutických firem
Štěpán Hájek, PurpleTrading
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Tony Christoforou, Goldenburg Group
TOP 5 knih o moderním tradingu Pro obchodníky, kteří nejprve myslí a pak zadávají příkazy
Tiskové zprávy
Startupy využily pandemii k přípravě na další...
Zvuk zvonu dnes oficiálně zahájil obchodování...
Andělé, spojte se! Proč je dobré stmelovat menší..
Společnost SAB Finance byla přijata na trh...