Amazon chce zaútočit na další „nepokořitelné“ hradby
Mark Mahaney z RBC Capital Markets tvrdí, že je jen otázkou času, kdy Amazon začne přímo konkurovat společnostem jako FedEX a UPS. Internetový gigant podle něj začne do této oblasti mohutně investovat a pokud má pravdu, firmě by k tomu mohl znatelně pomoci její cloudový a reklamní byznys. V něm by totiž měla dosahovat mnohem vyšších marží než v retailu.
O tom, že vztah mezi Amazonem na straně jedné a firmami jako FedEx na straně druhé by se mohl postupně překlápět ze symbiózy do ostrého konkurenčního boje, jsem tu psal již před delší dobou. Nejde o žádnou převratnou myšlenku – Amazon expanduje i do odvětví, které jsou pro něj mnohem exotičtější, zatímco přepravní, respektive logistické, služby jsou poměrně logickým protažením jeho „výrobní“ vertikály. Pokud se podíváme na následující graf s cenami akcií zmíněných třech firem, nějaký vyloženě inverzní vztah ve stylu „hřáli jsme si hada na prsou“ nenajdeme. Na to by asi stejně bylo příliš brzy:
Zdroj: Morningstar
Analytik RBC Capital tvrdí, že by nebyl překvapen, kdyby Amazon šel dolů s maržemi v případě, že by tím získal loajální zákazníky, či jejich věrnost posílil. A připomíná, že Amazon již nyní provozuje program Delivery Service Partners a Amazon Flex. Amazon také uvádí, že náklady na přepravu se u něj zvedly z 11,5 miliardy dolarů v roce 2015 na 21,7 miliard v roce 2017. Podle CNBC pak dodávky pro Amazon generují jen asi 3 % tržeb FedExu a vedení této firmy tvrdí, že pro ní není Amazon větší hrozbou. Nemá totiž infrastrukturu, kterou ona musela budovat po několik desetiletí.
Je to tedy stále podobná písnička: Nějaká společnost či celé odvětví se domnívá, že jeho bariéry vstupu jsou dost silné na to, aby je ohrozil někdo zvenčí. A pak tu najednou je něco nového a vše padá, jako hradby Jericha. Hradby UPS a FedExu se ale asi nezhroutí po zatroubení polnic, Amazon bude muset mohutně investovat, jak bylo uvedeno výše. Takže několik důležitých čísel:
Amazon v roce 2016 na volném toku hotovosti vydělal 9,7 miliardy dolarů, v roce 2017 6,4 miliardy a za posledních 12 měsíců 13,3 miliardy dolarů. V rozvaze mu k tomu visí 30 miliard dolarů.
FedEx v roce 2016 na volném toku hotovosti prodělal 186 milionů dolarů, v roce 2017 téměř miliardu dolarů a za posledních 12 měsíců více než miliardu dolarů. Jeho provozní tok hotovosti dosahuje totiž asi 4,7 miliardy dolarů, zatímco investice za poslední rok vyšplhaly na 5,7 miliardy dolarů. V rozvaze má 2,3 miliardy dolarů. Sám FedEx tedy investuje mohutně a nenechává nic náhodě.
UPS vydělal v roce 2016 3,5 miliardy dolarů, pak prodělal 3,7 miliardy dolarů, za posledních 12 měsíců je necelou půl miliardu v plusu, a to na pozadí mohutně rostoucích investic. V rozvaze má firma necelých 5 miliard dolarů hotovosti. Tedy také žádné pasivní čekání na dobyvatele.
UPS přitom ve třetím čtvrtletí dosáhla slušného růstu a začala s plánem transformace. Management čeká, že na volném toku hotovosti (tedy tom, co zbude po investicích) firma vydělá asi 5 miliard dolarů. A Morningstar hodnotí UPS jako firmu s největší konkurenční výhodou v odvětví. Tu si vytvořila tím, že dala dohromady integrovanou mezinárodní dopravní síť, „které se může vyrovnat jen málo globálních hráčů“. Uvidíme, zda se mezi ně zařadí i Amazon.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz