Co to vlastně je „silná společnost“
V několika předchozích příspěvcích jsme narazili na výhody a nevýhody investic do „silných“ firem. Definice této síly se může lišit, ale většinou máme na mysli společnost schopnou generovat hodně hotovosti, s dobrým produktem/službou, značkou, pozicí na trhu, schopným managementem, silnou rozvahou. Často se pak v této souvislosti uchylujeme k různým finančním indikátorům a poměrům. Právě na toto téma je zaměřena dnešní úvaha.
Někteří z čtenářů možná někdy narazili na výraz DuPont analýza. Jde o ucelený a zároveň celkem jednoduchý systém finančních ukazatelů, díky kterému se dají smysluplně sledovat výsledky a finanční síla dané firmy (či odvětví). Jako první jej údajně začala používat právě firma DuPont, i když je dost dobře možné, že tak činila již řada společností předtím. O co konkrétně jde?
S rozborkou ROE můžeme pokračovat dál, protože návratnost aktiv ROA je dána ziskovými maržemi (poměrem zisku k tržbám) a obratem aktiv (poměrem tržeb k aktivům). Například ROA ve výši 10 % lze dosáhnout 20 % maržemi a nízkým obratem aktiv ve výši 0,5, či ve vysokoobrátkových odvětvích naopak nízkými maržemi (třeba 2 %) a obrovským obratem aktiv (5).
Čímž se dostáváme k důležitému bodu: Může být poněkud zavádějící posuzovat finanční sílu nějaké firmy (pouze) výší jejích marží. Vysoké marže jsou sice obecně spojovány s prémiovou pozicí na trhu a nízkým tlakem konkurence. Nicméně najdeme i společnosti, které nemají marže nijak vysoké, ale z hlediska návratnosti aktiv/investic/vlastního jmění a schopnosti generovat hotovost to více než kompenzují vysokým obratem aktiv.
Takové firmy mohou dokonce i přes nízké marže mít velké bariéry vstupu. Či přesněji řečeno, právě jejich nízké marže (tj. nízké prodejní ceny) jsou jejich obranou proti konkurenci a jejich finanční síla spočívá zejména v úsporách z rozsahu. Do určité míry a v určitých oblastech takovou strategii nesleduje nikdo jiný než Amazon. Pokud bychom pak vše zredukovali na maximum, tak: Silná společnost dokáže dlouhodobě generovat vysoké zisky (či ještě lépe volný tok hotovosti) relativně ke svému kapitálu. A to bez podstupování nadměrného rizika (včetně nadměrného páčení své rozvahy). Což neznamená nic jiného, než že (opět dlouhodobě) tvoří hodnotu pro své akcionáře.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz