Pohádky a realita kreativních destrukcí
Existuje určitý myšlenkový směr, který považuje recese za čistě ozdravný proces. Ten ekonomiku vyčistí od málo efektivních firem a struktur, které se nahromadily během boomu, kdy bylo všeho dost. Můžeme tomu říkat proces kreativní destrukce. Tento koncept má něco do sebe, ale nesmí se to s ním přehánět. Jasně to ukazuje i nově zveřejněná studie od MMF. Ukazuje totiž, že recese ve skutečnosti působí ještě více škod, než se obvykle domníváme my, kteří v makroekonomické kreativní destrukce zase tolik nevěří.
MMF v krátkosti poukazuje na to, že recese jsou z cyklického pohledu často vnímány jako protipól boomu. Tedy jako spodní část fluktuací kolem nějakého dlouhodobého trendu. Ztráty během ní utržené jsou tak dohnány během horní fáze cyklu a na dlouhodobém trendu se nic nemění. Fond ale tvrdí, že data hovoří trochu jiným jazykem – situace je buď horší, nebo mnohem horší. Tu první možnost popisuje první z následujících grafů, který ukazuje vývoj, kdy se ekonomika pohybuje na trendu, který načas přeruší recese a po ní nastává návrat na trend. Náklady recese zde představuje „jen“ onen propad (po kterém nepřichází boom převyšující odpovídajícím způsobem trend):
O uvedeném lze hovořit i v rámci potenciálního produktu, Jde o koncept logický, ale v reálu značně prchavý. Na jednu stranu je totiž rozumné hovořit o tom, že ekonomika má nějaké maximální výrobně – služební kapacity (tj., onen potenciál) a reálný produkt se pohybuje pod (či nad) ním. Jenže praxe ukazuje, že tento dualismus „potenciální – skutečný produkt“ je dosti umělým konceptem, protože jedno od druhého oddělit nelze (někdy tu v této souvislosti poukazuji na takzvanou endogenní, tedy poptávkou ovlivňovanou nabídkovou stranu ekonomiky).
Třetí dnešní graf ukazuje, jak ve Spojených státech došlo k prudkému snížení odhadovaného potenciálu poté, co se ekonomika nezotavovala z krize ani zdaleka tak rychle, jak se původně čekalo. Příčiny jsou „klasické“ – čím déle jsou lidé bez zaměstnání a práce, tím více se horší jejich dovednosti a návyky, k tomu přichází útlum investic. Potenciál tedy není vytesán do kamene, ale skutečný produkt si jej „magneticky“ přitahuje k sobě a to je jen jiný způsob, jak říci výše uvedené: Recese mohou působit šrámy a rány, které se nikdy plně nezahojí, jejich náklady nebudou nikdy plně pokryty symetrickými boomy.
Jak jsem zmínil v úvodu, kreativní destrukce má své místo, či je dokonce v procesu neustálé tvorby nového nenahraditelná. Ale měla by fungovat zejména na základě konkurenčního boje. Tedy mezi firmami, v rámci jednotlivých odvětvích. Dobrým příkladem je nyní „práce“, kterou v nejednom z nich odvádí Amazon. Pokud jí ale chceme uplatňovat na makroekonomické úrovni tím, že nebudeme bránit recesím, či se nebudeme snažit je alespoň zmírnit, jde podle mne o vážnou chybu. Je to, jako kdybychom na zahrádce hubili plevel tím, že jí v největších vedrech přestaneme úplně zalévat. Plevel sice vyhubíme, ale s ním i jahody. A MMF nyní tvrdí, že tento přístup je ještě škodlivější, než jsme se mohli domnívat. Jak nejlépe recesím bránit a tlumit je (tj. zejména, jaká je z dlouhodobého hlediska nejlepší monetární a fiskální politika), je již otázka jiná.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz