Je celá elektromobilita jen nafouknutou bublinou?
Možná, že jedno z nejvýznamnějších odvětví na světě začíná trpět určitou schizofrenií. Pokud bychom soudili podle mediálních zpráv, různých projekcí a marketingových tahů velkých i menších automobilek, mohlo by se zdát, že probíhá rozsáhlý posun směrem k elektromobilům. Pokud ale nežijeme v Norsku, či regionech elektromobilitu zhusta podporujících, elektroauta jsou na silnicích stále dost velkou raritou. Co se tedy děje?
Pokud by investor chtěl sázet na elektrifikaci osobní silniční dopravy a domníval by se, že vítězem tohoto trendu bude některá z velkých automobilek (tedy ne Tesla), může mu v rozhodování pomoci následující obrázek od Bloomberg Gadfly. Ten ukazuje pořadí automobilek podle podílu na globálním trhu, plány ohledně podílu tržeb generovaných elektroauty a také ohledně počtu modelů elektromobilů:
Sledujeme tedy skutečně příběh schizofrenie, kdy všichni v rámci jakéhosi módního trendu hovoří o elektrických plánech, ale ve skutečnosti jdou tradiční „spalovací“ cestou? Hodně velké slovo budou mít samozřejmě vlády, ale ani ty nemohou ignorovat technicko – ekonomická omezení.
Jak jsem tu psal před časem, ohledně masivního rozvoje elektromobility si já sám stále nejsem jistý, ale stále větší skeptik jsem ohledně toho, že v jeho čele bude od počátku do konce stát Tesla. Jednu z mých hlavních pochyb ohledně revolučních změn v dopravě pochopí jednoduše asi každý, kdo zkoušel v zimě jezdit na elektrokole, či třeba pracovat v mrazu s akuvrtačkou. Krátce řečeno, v takových podmínkách se ani zdaleka nelze spoléhat na výdrž baterie, na kterou jsme zvyklí při vyšších teplotách. Zklamání může být někdy značné – následující graf ukazuje závislost kapacity baterie nejmenovaného elektrokola na její teplotě:
Z výše uvedeného přirozeně plyne, že je velký rozdíl mezi tím, když si někdo koupí elektroauto na jihu Itálie, či u nás na vysočině, v Los Angeles či naopak v Torontu. Zaznamenal jsem názor, že negativní efekt chladu by mohl být eliminován tím, že by se část energie z baterie použila na její zahřátí. Hodně by mě zajímal názor nějakého fyzika.
Každopádně dnes ráno může u nás být tak mínus 10 stupňů. Pokud bych si dobrovolně (bez tlaku vlády) příště koupil elektromobil, musel by být svými celkovými náklady (nákup a provoz) plně porovnatelný se spalovací alternativou (ekologický přínos elektromobility, či spíše plyno/jádro/uhlomobility podle toho, co vím, zase taková bomba není). Musel bych do nového auta při dnešním mrazu (a ještě větším) také sedat s tím, že pustím topení na plno a i přesto na jedno nabití ujedu hodně stovek kilometrů. A pak bez problémů najdu místo, kde jej zapojím do sítě a baterii rychle dobiju.
Elektroauta mají hodně výhod, ale zatím se mi nezdá, že by výše uvedené splňovala a tudíž je z mého pohledu možnost oné schizofrenie stále hodně otevřená. Hrát se v následujících letech bude v podstatě o to, zda se elektromobily dostanou za hranice velkých (a asi hlavně jižních) měst.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz