PMČR: Redukovat, cíl 10 200 Kč - spotřební daně brzdí tabíkový trh
V našem reportu snižujeme cílovou cenu na 10 200 korun na akcii z předchozích 10 470 korun (což vzhledem k současné tržní cenně poskytuje potenciál poklesu 5,2%), naše doporučení jsme ponechali na úrovni redukovat. V současné době tak považujeme tento akciový titul za nadhodnocený.
Dividendy stále zůstávají klíčové pro vývoj tohoto akciového titulu. Očekáváme, že klesající trend u dividend bude pokračovat i nadále, a to především díky rostoucím spotřebním daním na tabákové výrobky, oslabujícímu tabákovému trhu a v neposlední řadě díky klesajícím tržním podílům na klíčových trzích společnosti Philip Morris (PM CR).
Další zvýšení spotřebních daní na tabákové produkty v ČR a SR je naplánováno od začátku roku 2014, v souladu s evropskou směrnicí musí od následujícího roku dosáhnout minimální spotřební daň úrovně 90 euro na 1000 kusů cigaret (cca 2350, při kurzu EUR/CZK 25,8). Díky tomuto nařízení by spotřební daň měla vzrůst v české republice zhruba o 4 koruny na jednu krabičku. Což je více než v letošním roce (navýšení o 2Kč na krabičku). Po negativních zkušenostech z letošního roku předpokládáme, pokles prodejů a tržních podílů jak v ČR tak i SR v roce 2014.
Rovněž ve srovnání s konkurenčními společnostmi považujeme aktuální tržní cenu za nadhodnocenou. Při porovnání P/E 2014 a 2015 se akcie obchodují s prémií 16% vůči konkurentům. Historicky se tento akciový titul obchodoval s diskontem cca. 10%. Na nadhodnocenost akcií ukazuje rovněž EBITDA marže, která s hodnotou 23% výrazně zaostává za mediánovou hodnotu sektoru (cca. 40%).
Jak již bylo výše zmíněno, očekáváme pokles vyplácené dividendy, a to především díky růstu spotřební daně na klíčových trzích společnosti PM CR. Zvýšení cen o spotřební daň pak povede k celkově slabšímu tabákovému trhu a poklesu prodejů společnosti. Rovněž předpokládáme, že zvýšení cen zapříčiní nárůst podílu černého trhu. Dividenda by podle našich odhadů měla poklesnout na 700 korun v roce 2013 a v následujícím roce počítáme s dalším propadem na 620 korun na akcii.
V první polovině tohoto roku jsme byli svědky výrazných poklesů prodejů především v ČR, kde došlo ke zvýšení spotřební daně o 2 koruny na krabičku cigaret. Tržby poklesly o 4,1% na 6,028 miliard korun, a to především díky poklesu prodejů na klíčových trzích (CŘ a SR) společně s nižším exportem do ostatních dceřiných společností. Provozní zisk se snížil o 24% 1,07mld korun a čistý zisk společnosti se propadl o 24,6% na 851 milionů korun (na akcii pouze 310 korun). Pokles ziskovosti byl primárně zapříčiněn vyššími náklady, poklesem prodejů na klíčových trzích, nižšími exporty a v neposlední řadě poklesem prodejů v prémiovém segmentu. Je pravděpodobné, že díky plánovanému zvýšení spotřebních daní uvidíme opět negativní dopad v roce 2014.¨
Negativní vývoj rovněž předpokládáme u produkčního mixu. Zdražování cigaret (tabákových výrobků) vede k přechodu zákazníků k nejlevnějším značkám (zde má společnost nejnižší marže). Největší pokles je pak u středního segmentu (Petra, LM), naopak stabilní je segment prémiových značek (Malboro). Tento vývoj má negativní dopad na hospodaření společnosti.
Rovněž v rámci sektorového porovnání považujeme akcie společnosti PM CR za nadhodnocené. Odhadovaný poměr P/E je 16% nad mediánem sektoru a rovněž EBITDA marže je téměř na poloviční hodnotě srovnatelných společností. Pouze dividendový výnos je lepší než mediánová hodnota sektoru, nicméně výrazně pod historickým dividendovým výnosem na úrovni 10 %.
Josef Novotný
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz