Pozor na cestovky. Skoro polovina jich šidí klienty! RADY, JAK SE CHRÁNIT
Přes 40 procent cestovních agentur a kanceláří zkontrolovaných loni Českou obchodní inspekcí (ČOI) chybovalo, sdělila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. A nejen to – podíl chybujících firem se oproti předchozímuý roku zvýšil o třetinu. Inspektoři loni prověřili 274 cestovních kanceláří, závady odhalili ve 111 případech a uložili zhruba 100 pokut v celkové výši 1,3 milionu korun.
Výsledky kontrol jsou alarmující a dokládají, že cestovní kanceláře a agentury kašlou na své povinnosti i práva zákazníků. V roce 2011 kontrolovali pracovníci ČOI stejné množství cestovních kanceláří a agentur jako loni, ale pochybení zjistili jen ve 30 procentech případů. V roce 2012 se tak četnost zjištěných závad zvýšila o třetinu. "Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která nešvarům zamezí. Všechny, kdo je nebudou respektovat, budeme přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí inspekce," oznámil ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.
Nejhorší jsou cestovky v Praze a středních Čechách
Chybovaly nejčastěji firmy ze Středočeského kraje a Prahy, kde inspektoři našli závady ve více než 53 procentech případů. Přesně polovina kontrolovaných firem porušila předpisy v Moravskoslezském a Olomouckém kraji.
Kontroly v roce 2012
|
||||
Inspektorát
|
Počet kontrol
|
Zjištěná porušení
|
Porušení v %
|
|
Středočeský a Hl. město Praha
|
73
|
39
|
53,4 %
|
|
19
|
8
|
42,1 %
|
||
60
|
20
|
33,3 %
|
||
30
|
12
|
40,0 %
|
||
25
|
7
|
28,0 %
|
||
39
|
11
|
28,2 %
|
||
28
|
14
|
50,0 %
|
||
Celkem
|
274
|
111
|
40,5 %
|
Nejčastějším prohřeškem byla nedostatečná informovanost klientů o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamací. Inspektoři také odhalili řadu případů používání nekalých obchodních praktik. Jen do zmíněných dvou oblastí spadaly loni čtyři pětiny zjištěných pochybení. V 19 případech dokonce cestovní kanceláře a agentury porušily zákon. "Tyto případy byly postoupeny ministerstvu pro místní rozvoj k přijetí dalších opatření," sdělila Fléglová.
"Nejvyšší pokuty 200 tisíc korun byly loni uděleny dvěma cestovním kancelářím. A to společnosti Dolce Vita (již zkrachovala) za to, že neinformovala řádně spotřebitele o jejich právech při uplatnění reklamací a společnosti Beck Reisen. A to také za neposkytování informací a současně za nekalé obchodní praktiky," uvedla Fléglová dva nejkřiklavější případy.
Jak se chránit?
Inspekce lidem radí, aby si před uzavřením smlouvy vyhledali reference k dané cestovní kanceláři či agentuře a případnou smlouvu pozorně pročetli. "Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem. Usnadníte si tak případnou reklamaci. Reklamaci uplatněte nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu či zájezdu, a to písemně u prodávajícího," doporučila mluvčí ČOI.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz