Česko se dostalo před Slovensko ve výrobě automobilů na hlavu
BRATISLAVA (MEDIAFAX) - Slovensko už není evropským lídrem ve výrobě automobilů v přepočtu na počet obyvatel, předběhla ho Česká republika. Podepsal se pod to zejména výrazný pokles výroby vozidel v bratislavském Volkswagenu, uvedl v sobotu slovenský server deníku Pravda.
Z výrobních linek tam sjelo necelých 106 tisíc aut, nejméně od roku 1997. Na plný výkon nejely ani fabriky firem Peugeot a Kia a tak se v loňském roce na Slovensku vyrobilo jen 463 140 vozidel, což je oproti roku 2008 téměř o pětinu méně.
Bratislavská fabrika doplatila na to, že vyrábí nejluxusnější, a tedy i nejdražší modely koncernu Volkswagen. O ty v době hospodářské krize neměli lidé zájem. "V Bratislavě se vyrábějí nejkvalitnější auta, ale v těžkých dobách lidé ztratili zájem o luxus. Rovněž se fabrika připravuje na výrobu nových modelů, což také ovlivnilo objem výroby," uvedl Jozef Uhrík, prezident Sdružení automobilového průmyslu SR. Podle něj ani tento rok nebude z hlediska objemu výroby výjimečný, oživení by však mohlo přijít v roce 2011. Ve slovenské odnoži Volkswagenu pracuje přibližně 6 600 lidí. Přestože oficiálně se nepropouštělo, podle informací Pravdy však fabriku dobrovolně opustilo zhruba tisíc zaměstnanců.
Ještě v polovině minulého roku Volkswagen Slovakia hlásal, že výroba klesne o čtvrtinu. Nakonec však fabrika přišla téměř o polovinu produkce. Nadějí na vyšší produkci je pro závod nová řada rodinných vozidel New Small Family, které se pod hlavičkou VW, Škoda a Seat začnou vyrábět příští rok.
Závod Kia v Žilině je postaven na výrobu 300 tisíc aut ročně. Minulý rok však z fabriky vyjelo jen 150 015 vozidel. Lidé pracovali na dvě směny. "Během roku se počet zaměstnanců Kia zvýšil o sto na celkových 2 800," řekl mluvčí Kia Žilina Dušan Dvořák. Minulý rok se tam vyrobilo 244 tisíc motorů. Největším výrobcem aut na Slovensku se tak stal trnavský Peugeot Citroën s produkcí 207 128 vozidel.
Celkově se v Evropě loni vyrobilo 13,4 milionu osobních aut, což představuje meziroční pokles o 13 procent a nejnižší úroveň za posledních 14 let. Největším výrobcem zůstalo Německo. Podle odborníků je v Evropě nadbytek výrobních kapacit vozidel. Například šéf italského Fiatu Sergio Marchionne na počátku tohoto roku prohlásil, že pokud chtějí automobilky přežít, musí snížit výrobní kapacity. A to zejména v Evropě. Podle něj jsou světové automobilky schopny vyrobit ročně 94 milionů aut, tedy o 30 milionů více, než dokážou prodat.
Marek Kuntoš, kuntos@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz