Finance (iDNES.cz)
Akcie v ČR  |  04.06.2008 10:36:38

Závislost české ekonomiky na autech výrazně roste

 

Prosperita českých domácností je čím dál závislejší na tom, jak si zahraniční zákazníci a automobilky kupují v Česku vyráběná auta a autodíly. Se závislostí roste i riziko budoucích šoků z poklesu výroby, které nyní zažívají vyspělé země jako Spojené státy či Belgie.

 

V roce 1998 se tržby domácího automobilového průmyslu podílely na celkovém výkonu české ekonomiky (hrubém domácím produktu) zhruba devíti procenty. Loni už toto číslo překročilo dvojnásobek.

 

Ve výrobě volantů, svíček, kol, zrcátek či potahů na autosedačky se otočí téměř každá pátá česká koruna, vyplývá ze zveřejněných údajů. Auta zaměstnávají přímo už kolem sto dvaceti tisíc lidí a desítky tisíc dalších nepřímo.

 

"Závislost je poměrně výrazná, ale ne kritická," říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, dříve člen vedení Škody Auto, nyní šéf VW v Rusku. "Není to dobře ani špatně, prostě to tak je," říká o závislosti na jednom oboru ekonom David Marek z Patria Finance.

 

Výroba aut výrazně pomohla Česku v růstu, ale Marek zároveň varuje, že bychom se měli připravit na možnost, že se automobilky začnou stěhovat za levnější prací dál na východ. Zabránit by tomu mohla přeměna z pouhé montovny na centrum výzkumu a vývoje nových modelů. O to však stojí všechny evropské země, kde mají velké evropské automobilky svá hlavní sídla.

 

Hyundai zamíchá kartami

Za posledních patnáct let se z Česka stala skutečná autovelmoc – už teď jsme v Evropě šestý největší výrobce aut a rychle se přibližujeme Itálii. Česko letos zcela jistě překročí hranici milionu vyrobených aut a výhled do dalších let naznačuje další strmý růst.

 

Teoreticky by tak v tuzemsku mohlo z montážních linek sjíždět až 1,5 milionu nových osobních vozidel. Až se naplno rozjede nošovický závod Hyundai, který počítá s roční produkcí tří set tisíc aut, budeme vyrábět vůbec nejvíce aut na osobu v Evropě. K tomu by se mohl podstatně rozšířit také závod Škody Auto ve Vrchlabí.

 

V přepočtu na obyvatele zatím stále vyrábí více aut Slovensko, už letos nebo nejpozději příští rok však naši sousedé o tento triumf přijdou. V evropském měřítku dlouho držela v tomto ukazateli primát Belgie, ta se však potýká s bezmála desetiprocentním útlumem výroby.

 

Ještě strmější pád zažívá americký Detroit, který ještě v devadesátých letech minulého století zásoboval celý svět americkými vozy, zatímco dnes zavírají automobilky jednu montovnu za druhou. Zástupci automobilek a jejich dodavatelů však v úterý při prezentaci čísel za loňský rok nešetřili úsměvy.

 

Měli důvod, ještě loni spíše předpovídali, že se výroba dostala na vrchol. "Vrchol se ještě opět vzdálil," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

 

Automobilkám loni stouply tržby o čtrnáct procent na 641 miliard a výroba aut je s více než pětinovým podílem na celkové průmyslové produkci nejdůležitější obor, který přímo zaměstnává už přes 121 tisíc lidí.

 

Jde přitom jen o čísla Sdružení automobilového průmyslu, ve kterém nejsou všechny firmy z oboru. Chybějí zejména ty, které se zabývají i jinou výrobou. Pokud by se vzaly v úvahu i tyto podniky, postarala by se podle odhadů výroba vozů zhruba o třetinu celkové průmyslové produkce.

 

I letošní výsledky automobilek ukazují pozitivní čísla: Škoda Auto roste dál dvojciferně, nárůst plánuje i kolínská TPCA, která prakticky dosáhla na maximum své kapacity. Za dosavadním úspěchem stojí poloha země, tradice výroby a stále i levná pracovní síla.

 

"V případě globální recese může být tolik zaměstnaných lidí v autoprůmyslu problémem. Na druhou stranu Česko bude těžit z toho, že je tu pracovní síla levnější než na Západě," míní analytik České spořitelny David Navrátil.

 

Ceny škodovek jdou dolů

Velkou hrozbou může být pro Česko ropná krize a případné omezení nákupu aut v zahraničí kvůli drahým pohonným hmotám."Ropné krize proběhly a na prodejích se to vždy podepsalo. Dá se z ní ale dostat," míní Šípek.

 

Automobilová lobby má podle čísel čím dál silnější hlas. I v úterý využili šéfové automobilek představení loňských výsledků k tomu, aby zkritizovali vládu a popohnali ji k některým krokům. "Náš apel je jasný, potřebujeme co nejrychleji přijmout euro, kurz koruny na nás má velmi negativní dopady," dodal Jahn.

 

Silná koruna přinutila po dlouhé době zlevnit například i Škodu Auto: minulý týden přepsala cenovky směrem dolů u některých svých modelů v řádu desítek tisíc korun.

 

Jak upozornila MF DNES, často totiž vycházely škodovky levněji z dovozu, navíc konkurenci přiostřilo zlevnění konkurenčních importovaných značek. Automobiloví šéfové také zkritizovali návrh na další omezení jízd kamionů a časté změny zákonů, například o nemocenské.

 

"Rychlost změn legislativy v Česku nemá obdoby," říká i viceprezident kolínské automobilky TPCA Jiří Černý.

 

(Jan Sůra, iDNES.cz)

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688