Logistika po vstupu do EU
Vstup České republiky do EU 1. května 2004 přinesl jednak zvýšení konkurenčního boje díky jednotnému vnitřnímu trhu, na druhé straně i velikou příležitost pro nadnárodní spolupráci. Geografické postavení ČR v centru Evropy pak znamená značnou příležitost pro logistické aktivity.
Tento krok může také přinést do budoucna České republice postupné slábnutí její dosavadní hlavní komparativní výhody, kterou je levná pracovní síla. Stále pokračujícím trendem v oblasti výroby je přesun výroby za levnější pracovní silou, což znamená v naprosté většině případů na východ. Stále více evropských firem přesouvá výrobu do zemí bývalého východního bloku, kde se jim daří výrazně krátit náklady.
Na druhou stranu jsou pro západoevropské firmy země východního bloku často velkou neznámou, čehož by měly české podniky využít. Doprava a logistika v zemích bývalého východního bloku jsou pro výrobní společnosti klíčové. Protože tyto země mají určitá specifika, jsou znalost prostředí a zkušenosti s lokálními podmínkami východoevropských zemí velmi důležité. Velké logistické firmy ze západní Evropy mohou být do jisté míry pro české firmy hrozbou na západních trzích a ve střední Evropě. Naopak východní regiony a třeba i oblast Balkánu znamenají šanci pro české firmy, které mají historické zkušenosti na těchto trzích. Podstatné je, aby si to české společnosti uvědomily a této příležitosti využily. Podmínkou pro úspěšnou kooperaci je práce podle západních standardů (ISO 9001), certifikované technologické postupy, odpovídající firemní kultura, flexibilita v jednání společnosti, ochota neustále zvyšovat tempo a nároky na své vlastní produkty a služby a nabídka dostatečně atraktivní specializace.
Podle průzkumu European Distribution Report, který zpracovala přední poradenská společnost v oboru realit Cushman & Wakefield Healey & Baker si Česká republika mezi středoevropskými zeměmi vede nejlépe na trhu logistických nemovitostí - v celoevropském měřítku jí patří 5. místo. Za atraktivní distribuční lokalitu se považuje především díky snadnému přístupu a cenám. To znamená velké šance pro místní logistické a dopravní společnosti.
Výše uvedený text článku je převzat z Odvětvové analýzy Logistiky, kterou počátkem roku 2005 vydala společnost EuroAnalysis jako součást svého portfolia analýz.
V případě zájmu o bližší informace kontaktujte společnost na mailové adrese info@euroanalysis.cz
Další důležité a zajímavé informace naleznete na www.euroanalysis.cz
Specialista na odvětvové analýzy: www.euroanalysis.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz