Radek Mátl

Radek Mátl
Jsme potěšeni, že jako třetí přednášejí přijal naši pozvánku na VIZI ČESKA 2024 Radek Mátl, generální ředitel ŘSD.

Radek Mátl vystudoval Stavební fakultu na ČVUT v Praze. Na Ředitelství silnic a dálnic nastoupil prakticky ihned po ukončení vysoké školy v roce 2004 a prošel zde celou řadou odborů, až se počátkem roku 2015 stal ředitelem úseku výstavby ŘSD. V roce 2019 ho tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík jmenoval ředitelem této příspěvkové organizace. Tím zůstal i za ministra Karla Havlíčka a současného Martina Kupky a od 1. 1. 2024 je generálním ředitelem státního podniku ŘSD.

Proč jste se rozhodl přijmout pozvánku na konferenci VIZE Česka v Táboře?
Jedná se o velmi zajímavou konferenci a je mi blízké, že předmětem jsou vize do budoucnosti, protože radši vždy koukám dopředu, než se vracet zpátky. Také mě zaujalo, že na konferenci vystupují opravdu zajímaví hosté. Já budu na Vizi Česka 2024 mluvit hlavně o dálnici D3.

Život bez auta a komunikací si lze těžko představit. Jaký význam má podle vás pro moderního člověka mobilita?
Tato odpověď by si zasloužila několik stran textu. Víme, jak a v čem je dnes, v době globalizace a dalších trendů, mobilita důležitá. Vidíme, jaké jsou kolony v dopravních špičkách, zejména ráno a odpoledne kolem velkých měst. Jak hodně jsme na autech závislí. Jsme do velké míry společností „v pohybu“, ačkoli covidová pandemie nám ukázala i to, jaké mohou být nevýhody neustálé migrace a že lze částečně fungovat i bez ní.

Mohl byste představit, co má generální ředitel ŘSD na starost?
Představit ve stručnosti činnost generálního ředitele ŘSD není opravdu jednoduchá úloha. Vést organizaci, která má skoro 2400 zaměstnanců, roční rozpočet ve výši skoro 80 miliard Kč, která staví 250 km nových dálnic a silnic I. třídy, přípravu skoro 350 dalších investičních projektů a stará se téměř o 1400 kilometrů dálnic a přes 5700 silnic I. třídy, o více než 5200 mostů, je víceméně nonstop úvazek. Kdo to nezažil, těžko pochopí. Není samozřejmě v silách jednoho člověka vědět všechno o všem. Díky tomu, že v ŘSD pracuji od roku 2004, tak naši organizaci, nově státní podnik, velmi dobře znám včetně veškerých postupů v rámci přípravy a realizace staveb a správu komunikací v naší gesci. Snažím se udržovat si přehled o všech důležitých dopravních stavbách včetně jejich aktuálního harmonogramu přípravy a realizace. Bohužel dennodenně se na mě sype nějaký problém v jakékoliv oblasti. ŘSD má obrovský záběr, nejen výstavbu a správu komunikací včetně kritické infrastruktury, ale problematiku telematiky, IT infrastruktury atd. Také hodně jezdím po republice, abych stavby viděl na vlastní oči a mohl řešit aktuální problémy. ŘSD soutěží ročně např. až 10000 zakázek, kdy všechny významné zakázky (nad 6 milionů Kč u stavebních prací, nad 2 miliony Kč u služeb) prochází mým schválením. Absolvuji řadu jednání se zástupci jednotlivých ministerstev, krajů, samospráv, občanských sdružení a samozřejmě i se samotnými občany, kterých se naše stavby dotýkají. Rád se zúčastňuji o víkendech i Dní otevřené dálnice/silnice, abych znal i názory řidičů a dalších lidí. V úzkém kontaktu jsem s ministrem dopravy a plním všechny jeho úkoly. Je to práce časově náročná, e-maily často řeším dlouho do noci, ale je to práce, kterou mám rád a vážím si jí.

Český národ je národem fotbalových trenérů, expertů na školství atd. Myslíte si, že automobilová veřejnost má přehnanou tendenci kritizovat silniční stavby, hrát roli chytráků, kteří rozumí všemu?
Takto bych to úplně neřekl. Po dálnicích a silnicích se pohybuje prakticky každý a někdy jsou soudy a názory občanů bez znalosti bližší problematiky unáhlené. Vzhledem k tomu, jak hustý je provoz na českých silnicích a dálnicích a s ohledem na to, kolik obyvatel ČR je na autě kvůli práci v zásadě závislých, může i malá uzavírka způsobit velké problémy. Je potřeba přiznat, že ne vždy se nám vše taky povede. Snažíme se ale na problémy okamžitě reagovat. A naopak jsem rád za každou opodstatněnou kritiku a podněty od občanů, abychom se mohli neustále zlepšovat. A někdy se stane, že to nemáme ani takzvaně ve svých rukách. Zejména v rámci přípravy staveb. Ať jsou to odvolání nebo soudní řízení v rámci správních řízení či přezkumy rozhodnutí zadavatele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v rámci výběrových řízení na zhotovitele.

Tématem vaší přednášky na VIZI Česka bude dálnice D3. Co lze k této liniové stavbě říct, v čem tkví její těžkosti, nebo přednosti? Dálnice D3 má zásadní význam jako páteřní komunikace nejen pro samotnou ČR a jižní část republiky, ale má i evropský význam jako součást mezinárodní silnice E55. Letos v prosinci otevřeme 28 kilometrů tří nových částí D3 na jihu Čech včetně obchvatu Českých Budějovic. Stavíme úsek od smutně proslulých Nažidel ke státní hranici a do léta snad zahájíme stavbu úseku z Kaplice, nádraží do Nažidel. Bohužel komplikovanější situace je ve středních Čechách, kde se po dlouhá léta řešilo finální trasování dálnice v rámci územně plánovací dokumentace. Nyní je trasa stabilizována a Zásady územního rozvoje Středočeského kraje s trasou v západním koridoru byly i soudně potvrzeny. Ale příprava stavby se konečně taky výrazně posunula dál, kdy očekáváme v letošním roce vydání územního rozhodnutí a začalo by se pracovat na zpracování dokumentace pro stavební povolení.

Proč se dálnici D3 na území Jihočeského kraje daří, kdežto ve středních Čechách tolik ne?
Všichni, kdo se o problematiku zajímají, vědí, že vůči středočeské části D3 je velký odpor. Občanská sdružení do toho vstupují poměrně úspěšně, blokují veškeré procesy, které při přípravě v posledních letech provádíme. Přesto věřím, že realizaci stavby nejpozději v roce 2028 zahájíme a pak v roce 2031 zprovozníme. Všichni ale víme, že to je hodně náročný úkol. Znamená to, že všechny kroky se musí činit paralelně a nesmí nás zastavit negativní rozhodnutí soudu nebo odvolacích orgánů.

Nejen táborští řidiči se těší, až ŘSD dostaví dálnici kolem motocentra bratří Bratránkových. Kdy to reálně bude hotové?
Dopravní a energetický stavební úřad už vydal stavební povolení na dostavbu dálnice D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí v prostoru motocentra. Práce na dostavbě dálnice by tak mohly ihned poté začít, potrvají dle smlouvy se zhotovitelem 40 dní. Rozhodnutí o vyvlastnění objektů motocentra včetně pozemků potvrdil na konci roku 2023 i Ústavní soud. Bývalé majitele stavebních objektů jsme vyzvali, aby nemovitosti vyklidili. ŘSD usiluje o klidné vyřešení celé situace, ale jsme pochopitelně připraveni i k dalším právním krokům v případě, když uživatelé stavebních objektů nebudou respektovat rozhodnutí správních orgánů a soudů.

Luboš Dvořák, koordinátor pro komunikaci s veřejností a médii
Zodpovídá: Eva Oupicová, DiS.
Vytvořeno / změněno: 25.5.2024 / 25.5.2024


Zařazenone 26.05.2024 00:05:00
ZdrojTábor
Origináltaborcz.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=16470&id=97284
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.