Radek Mátl vystudoval Stavební fakultu na
ČVUT v Praze. Na Ředitelství silnic a dálnic
nastoupil prakticky ihned po ukončení vysoké školy v roce 2004 a prošel zde celou
řadou odborů, až se počátkem roku 2015
stal ředitelem úseku výstavby ŘSD. V roce
2019 ho tehdejší ministr dopravy Vladimír
Kremlík jmenoval ředitelem této příspěvkové organizace. Tím zůstal i za ministra
Karla Havlíčka a současného Martina Kupky a od 1. 1. 2024 je generálním ředitelem
státního podniku ŘSD.
Proč jste se rozhodl přijmout pozvánku na
konferenci VIZE Česka v Táboře?
Jedná se o velmi zajímavou konferenci a je mi
blízké, že předmětem jsou vize do budoucnosti, protože radši vždy koukám dopředu, než se
vracet zpátky. Také mě zaujalo, že na konferenci
vystupují opravdu zajímaví hosté. Já budu na Vizi
Česka 2024 mluvit hlavně o dálnici D3.
Život bez auta a komunikací si lze těžko
představit. Jaký význam má podle vás pro
moderního člověka mobilita?
Tato odpověď by si zasloužila několik stran textu.
Víme, jak a v čem je dnes, v době globalizace
a dalších trendů, mobilita důležitá. Vidíme, jaké
jsou kolony v dopravních špičkách, zejména ráno
a odpoledne kolem velkých měst. Jak hodně jsme
na autech závislí. Jsme do velké míry společností „v pohybu“, ačkoli covidová pandemie nám
ukázala i to, jaké mohou být nevýhody neustálé
migrace a že lze částečně fungovat i bez ní.
Mohl byste představit, co má generální ředitel
ŘSD na starost?
Představit ve stručnosti činnost generálního
ředitele ŘSD není opravdu jednoduchá úloha. Vést
organizaci, která má skoro 2400 zaměstnanců, roční
rozpočet ve výši skoro 80 miliard Kč, která staví 250
km nových dálnic a silnic I. třídy, přípravu skoro 350
dalších investičních projektů a stará se téměř o 1400
kilometrů dálnic a přes 5700 silnic I. třídy, o více než
5200 mostů, je víceméně nonstop úvazek. Kdo to
nezažil, těžko pochopí. Není samozřejmě v silách
jednoho člověka vědět všechno o všem. Díky tomu,
že v ŘSD pracuji od roku 2004, tak naši organizaci, nově státní podnik, velmi dobře znám včetně
veškerých postupů v rámci přípravy a realizace
staveb a správu komunikací v naší gesci. Snažím se
udržovat si přehled o všech důležitých dopravních
stavbách včetně jejich aktuálního harmonogramu
přípravy a realizace. Bohužel dennodenně se na mě
sype nějaký problém v jakékoliv oblasti. ŘSD má
obrovský záběr, nejen výstavbu a správu komunikací
včetně kritické infrastruktury, ale problematiku telematiky, IT infrastruktury atd. Také hodně jezdím po
republice, abych stavby viděl na vlastní oči a mohl
řešit aktuální problémy. ŘSD soutěží ročně např.
až 10000 zakázek, kdy všechny významné zakázky
(nad 6 milionů Kč u stavebních prací, nad 2 miliony
Kč u služeb) prochází mým schválením. Absolvuji
řadu jednání se zástupci jednotlivých ministerstev,
krajů, samospráv, občanských sdružení a samozřejmě i se samotnými občany, kterých se naše
stavby dotýkají. Rád se zúčastňuji o víkendech i Dní
otevřené dálnice/silnice, abych znal i názory řidičů
a dalších lidí. V úzkém kontaktu jsem s ministrem
dopravy a plním všechny jeho úkoly. Je to práce
časově náročná, e-maily často řeším dlouho do noci,
ale je to práce, kterou mám rád a vážím si jí.
Český národ je národem fotbalových trenérů,
expertů na školství atd. Myslíte si, že automobilová veřejnost má přehnanou tendenci
kritizovat silniční stavby, hrát roli chytráků,
kteří rozumí všemu?
Takto bych to úplně neřekl. Po dálnicích a silnicích se pohybuje prakticky každý a někdy
jsou soudy a názory občanů bez znalosti bližší
problematiky unáhlené. Vzhledem k tomu, jak
hustý je provoz na českých silnicích a dálnicích
a s ohledem na to, kolik obyvatel ČR je na autě
kvůli práci v zásadě závislých, může i malá uzavírka způsobit velké problémy. Je potřeba přiznat, že
ne vždy se nám vše taky povede. Snažíme se ale
na problémy okamžitě reagovat. A naopak jsem
rád za každou opodstatněnou kritiku a podněty
od občanů, abychom se mohli neustále zlepšovat.
A někdy se stane, že to nemáme ani takzvaně ve
svých rukách. Zejména v rámci přípravy staveb.
Ať jsou to odvolání nebo soudní řízení v rámci
správních řízení či přezkumy rozhodnutí zadavatele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
v rámci výběrových řízení na zhotovitele.
Tématem vaší přednášky na VIZI Česka bude
dálnice D3. Co lze k této liniové stavbě říct,
v čem tkví její těžkosti, nebo přednosti?
Dálnice D3 má zásadní význam jako páteřní
komunikace nejen pro samotnou ČR a jižní
část republiky, ale má i evropský význam jako
součást mezinárodní silnice E55. Letos v prosinci
otevřeme 28 kilometrů tří nových částí D3 na
jihu Čech včetně obchvatu Českých Budějovic.
Stavíme úsek od smutně proslulých Nažidel
ke státní hranici a do léta snad zahájíme stavbu
úseku z Kaplice, nádraží do Nažidel. Bohužel
komplikovanější situace je ve středních Čechách,
kde se po dlouhá léta řešilo finální trasování
dálnice v rámci územně plánovací dokumentace.
Nyní je trasa stabilizována a Zásady územního
rozvoje Středočeského kraje s trasou v západním
koridoru byly i soudně potvrzeny. Ale příprava
stavby se konečně taky výrazně posunula dál,
kdy očekáváme v letošním roce vydání územního
rozhodnutí a začalo by se pracovat na zpracování
dokumentace pro stavební povolení.
Proč se dálnici D3 na území Jihočeského kraje
daří, kdežto ve středních Čechách tolik ne?
Všichni, kdo se o problematiku zajímají, vědí, že
vůči středočeské části D3 je velký odpor. Občanská sdružení do toho vstupují poměrně úspěšně, blokují veškeré procesy, které při přípravě
v posledních letech provádíme. Přesto věřím, že
realizaci stavby nejpozději v roce 2028 zahájíme
a pak v roce 2031 zprovozníme. Všichni ale víme,
že to je hodně náročný úkol. Znamená to, že
všechny kroky se musí činit paralelně a nesmí
nás zastavit negativní rozhodnutí soudu nebo
odvolacích orgánů.
Nejen táborští řidiči se těší, až ŘSD dostaví
dálnici kolem motocentra bratří Bratránkových. Kdy to reálně bude hotové?
Dopravní a energetický stavební úřad už vydal
stavební povolení na dostavbu dálnice D3 Tábor
- Veselí nad Lužnicí v prostoru motocentra. Práce
na dostavbě dálnice by tak mohly ihned poté
začít, potrvají dle smlouvy se zhotovitelem 40
dní. Rozhodnutí o vyvlastnění objektů motocentra včetně pozemků potvrdil na konci roku
2023 i Ústavní soud. Bývalé majitele stavebních
objektů jsme vyzvali, aby nemovitosti vyklidili.
ŘSD usiluje o klidné vyřešení celé situace, ale
jsme pochopitelně připraveni i k dalším právním
krokům v případě, když uživatelé stavebních objektů nebudou respektovat rozhodnutí správních
orgánů a soudů.
Luboš Dvořák, koordinátor pro komunikaci s veřejností
a médii
Zodpovídá: Eva Oupicová, DiS.
Vytvořeno / změněno: 25.5.2024 / 25.5.2024