V Baltimoru nákladní loď zbořila dálniční most. Šest lidí zemřelo

Po pádu mostu v americkém Baltimoru bylo pohřešováno šest dělníků, podle místní policie jsou bohužel všichni pravděpodobně po smrti. Marylandské úřady totiž uvedly, že kvůli nízké teplotě vody a časovému období, které uplynulo od samotného zřícení mostu, už existuje pouze minimální naděje, že by pohřešovaní dělníci byli živí. Záchranářům se už dříve podařilo dostat do bezpečí dva z osmičlenné skupiny dělníků, kteří na mostě spravovali díry ve vozovce. Úřady předpokládají, že do vody spadla pouze tato skupina pracovníků, kteří pocházeli z Mexika, Guatemaly, Hondurasu a Salvadoru.

Podle záznamu se loď před srážkou ocitla ve stavu energetického výpadku, kdy zhasla veškerá osvětlení. Poté následovalo obnovení energie a opětovný výpadek proudu. Odborníci tvrdí, že zhroucení mostu znamená, že přístav v Baltimoru bude několik měsíců nepoužitelný. Ekonomické dopady na město, které již trápí sociální problémy a rostoucí kriminalita, budou obrovské. Přístav v Baltimoru je totiž 13. nejvýznamnějším přístavem ve Spojených státech pro zahraniční obchod.

Zdroj: YouTube

Odborníci odhadují, že zhroucení mostu pravděpodobně zapříčinila nedostatečná pevnost pilíře a jeho neadekvátní ochrana před možným nárazem plavidla. Po pádu nosníku nepodložená struktura nezvládla udržet zbytek mostu, což vedlo k jeho nutnému úplnému zřícení. Je málo pravděpodobné, že by se podobný scénář odehrál i v Česku, i když zde existují mosty s obdobným uspořádáním nad českými vodními toky. Loď, která narazila do mostu v Baltimoru, byla totiž mnohem větší, než jsou běžné v Česku.

Vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Stavební fakulty Českého vysokého učení technického Pavel Ryjáček řekl deníku echo24 že: „Most má takzvanou spojitou trámovou nosnou konstrukci, s dominantním hlavním polem rozpětí 366 metrů. V důsledku nárazu lodi na jeden z pilířů se tak zvětšilo toto rozpětí zhruba 1,5krát, na což nosná konstrukce není a ani nemůže být navržena. Mostní pilíř pravděpodobně nebyl dostatečně ochráněn proti nárazu lodi a zároveň se jeví jako poměrně subtilní. Dá se předpokládat, že podle dnešních norem by tam v případě nové konstrukce měla být robustnější a odolnější konstrukce samotného pilíře a související ochrana. Podobná událost jako v Baltimoru by se asi v Česku nestala. Lodě velikosti té, co narazila do mostu v Baltimoru, se totiž v ČR nevyskytují. Podjezdná výška českých mostů na plavební dráze je maximálně 5,25 metru a momentálně se pracuje na jejím navýšení na sedm metrů.“

Zhroucení mostu Francis Scott Key v Baltimoru by mohlo spustit širokou škálu pojistných a zajišťovacích událostí, které se pravděpodobně vyšplhají do miliard dolarů. Mimo pojistné smlouvy na samotný lodní trup, náklad a odpovědnost by se mohl incident týkat i pojištění automobilů, náhrady za přerušení obchodní činnosti, vnitrozemského námořní dopravy, majetkových škod, obchodních úvěrů a samozřejmé škod z pracovních úrazů. Londýnská námořní vzájemná pojišťovna The Britannia P&I Club potvrdila, že loď Dali je má sjednánu odpovědnostní pojistku a plavidlo bude mít také pojištění svého trupu a nákladu. Společnost Synergy Marine Group, správce plavidla, uvedla, že plně spolupracuje s federálními a státními orgány. Přesná příčina incidentu zatím nebyla stanovena. Nedošlo také k žádnému ekologickému znečištění místa havárie.Hodnota mostu se odhaduje na 1,2 miliardy dolarů a v této chvíli není jisté, zda jeho pojistka je dostatečná, aby kryla celou škodu. Pro stát Maryland zajišťuje pojištění tunelů a mostů společnost Aon PLC.

Zdroj: YouTube

Zmíněná Britannia P&I Club je členem International Group of P&I clubs. Jde o sdružení 12 společností, které poskytují pojištění námořní odpovědnosti pro 90 % celkové světové námořní tonáže. Funguje to na poměrně komplikovaném principu, který se dá ve zkratce popsat tak, že jednotlivé společnosti si ponechávají a spravují částku 10 milionů dolarů, která je určena k použití v případě pojistné události. Škoda přesahující 10 milionů dolarů je pak rozdělena mezi všechny společnosti ve skupiny. Skupina rovněž spravuje skupinové zajištění pro případ nadměrné ztráty až do výše 3,1 miliardy dolarů. Specialisté ratingové agentury A.M. Best odhadují, že celkové náklady na zřícení mostu a související nároky budou ještě nějakou dobu nejasné, ale pravděpodobně půjdou do miliard dolarů.

Loď Dali, která byla na cestě z přístavu Baltimore do Kolomba na Srí Lance, si pronajala dánská společnost A.P. Moeller Maersk. Společnost Maersk má kaptivní pojišťovnu Maersk Insurance se sídlem v Dánsku, která má licenci k přímému a zajišťovacímu pojištění v různých oblastech, včetně námořního pojištění, pojištění majetku a odpovědnosti. Nákladní loď Dali o délce 984 stop měla kapacitu 10 000 TEU a na palubě bylo 4679 kontejnerů. V posledních letech se objevily obavy z rostoucí kapacity kontejnerových lodí a z rostoucího objemu nákladu a rizik pro pojistitele. Allianz Global Corporate & Specialty SE ve své loňské zprávě varovala, že někteří pojistitelé mohou omezit svou expozici vůči větším kontejnerovým plavidlům, pokud nebudou řádně řízena související rizika.

Na závěr ještě uveďme, že plavidlo Dali bylo postavené v roce 2015 a už v minulosti mělo hlášenou minimálně jednu kolizi, když v roce 2016 nazazilo do zdi kotviště v Antverpách. Záznamy také uvádějí, že s touto lodí byly spojený v minulosti problémy s pohonem. Při prohlídce v roce 2023 v Chile byly zjištěny neodstatky měřidel spojených s ovaldatelností lodi. Přesto všechno byla schopna provozů, což potvrdila i standardní prohlídka plavidla provedená americkou pobřežní stráží koncem loňského roku.


Zařazenost 27.03.2024 12:03:00
ZdrojO Pojištění.cz
Originálopojisteni.cz/pojistny-trh/skody/v-baltimoru-nakladni-lod-zborila-dalnicni-most-sest-lidi-zemrelo/c:...

Související témata

Americký dolar | Město Most | Most d47 | Most | USA | Amerika | Americké banky
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V