Umění vyprávět datové příběhy. Revoluce v interakci s daty

Umění vyprávět datové příběhy. Revoluce v interakci s daty

Lenka Dvořáková
10:51 29. února 2024
Zdroj: Depositphotos

Statické zobrazení dat a jejich následné memorování je mrtvé. Nadvládu přejímají datové příběhy, říká v rozhovoru pro Roklen24 Michal Baumgartner ze společnosti Ataccama. V dnešní době, kdy množství dat stále narůstá, je schopnost porozumět jim klíčová – a to nejen pro úspěšného rozhodování a strategické plánování. Společnost Ataccama, specialista na řízení firemních dat, vstoupila do oblasti datového storytellingu s cílem zpřístupnit a zjednodušit práci s daty všem uživatelům, a tím podpořit informované rozhodování. Jakým způsobem můžeme vyprávět datové příběhy, co přesně je datový storytelling a jaké jsou jeho hlavní přínosy a aplikace v dnešní digitální době? Nejen na tyto otázky odpovídal Michal Baumgartner, VP of Product ze společnost Ataccama.

Můžete nejprve vysvětlit, co je to datový storytelling a jak se liší od tradičních metod vizualizace dat, jako jsou grafy a tabulky?

Vyprávění příběhů o datech, tzv. datový storytelling, kombinuje umění vyprávění příběhů s datovými podklady. Představuje tak nástroj pro komplexní porozumění, které překonává tradiční vizualizaci dat. K dashboardům přidává kontext, který je nezbytný pro objasnění problematiky i netechnickému publiku bez doménové expertízy, a vede jej prostřednictvím plynulého příběhu k informovaným závěrům založeným na data-driven podkladech z příběhu. Od srovnání více grafů vedle sebe až po animované interaktivní sestavy je datový storytelling zaměřen na jedinou věc – co nejrychlejší předání zastřešujícího sdělení, ale s celým kontextem.

Problémem tradičních metod vizualizace dat je, že nabízejí omezenou efektivitu. Jde o komunikaci, která typicky vyžaduje extrémní soustředění všech zúčastněných a pořádnou dávku abstraktního myšlení. V řadě firem se proto měsíční data nebo dashboardy prezentují stravitelnější formou, kdy zodpovědný člověk vytvoří alespoň prezentaci. Jako průvodce lidem ukazuje cestu skrz les grafů a tabulek, doplňuje kontext a kolegům pomáhá s pochopením komplexních informací, trendů a vzorců. To ale nestačí.

Statická vizualizace dat nedokáže dostatečně upoutat pozornost publika. Nevdechuje číslům život, nevypráví příběh, nevysvětluje. Neobsahuje emoce ani snadno zapamatovatelné momenty. Současně není intuitivní. Tabulky a grafy vyžadují od čtenářů extrémní úsilí na jejich interpretaci a porozumění. Protože se navíc tradiční metody zaměřují na kvantitativní aspekty a jen obtížně vysvětlují příčiny pozorovaných jevů, musel by čtenář projít všechny související datové zdroje, aby pochopil, co a proč se před ním odehrává. Ve statických grafech navíc jen málokdy může uživatel sám něco přímo zkoumat a rozebírat. Pokud mu grafy prezentuje kolega, musí s ním držet krok a nemůže si grafy prohlížet ve svém vlastním tempu. A nakonec rigidní struktura většiny nástrojů pro vizualizaci dat omezuje možnosti přizpůsobení konkrétním scénářům nebo publiku.

Souhrnně řečeno, statické zobrazení dat a jejich následné memorování je mrtvé a nadvládu přejímají datové příběhy. Ty přinášejí revoluci ve způsobu interakce s daty a jejich chápání a překonávají omezení tradičních grafů i tabulek. Pro uživatele vytvářejí poutavý, zajímavý a poučný zážitek.

Michal Baumgartner. Zdroj: Ataccama
Michal Baumgartner. Zdroj: Ataccama

Co je hlavním přínosem datového storytellingu? Jak pracuje s kontextem, porozuměním publika a proč nabývá v dnešní době digitalizace tolik na významu?

Představte si report, který informuje, že společnost dosáhla tržeb 100 000 – v jaké je to měně? Jedná se o nárůst, nebo pokles? Je to významná změna? Jde o měsíční, čtvrtletní, nebo roční údaj? Zásadním aspektem je i znalost publika, respektive jeho mezery. Stačí jim vědět, že minulý měsíc došlo k nárůstu? Nechtějí vědět, proč k němu došlo? Viděli zprávy o prodejích, výkonnostní metriky? Tyto otázky výrazně ovlivňují výslednou podobu příběhu, ve kterém může nesprávná interpretace jednoho čísla výrazně změnit strategické rozhodování celé firmy.

Datový storytelling sice není lepší univerzální řešení, například pro operativní předávání standardizovaných informací je zbytečně zdlouhavý, ale vyprávění příběhů má oproti vizualizaci zásadní výhodu. Informace o komplexních trendech jsou bez kontextu těžko stravitelné, zejména pro početné různorodé publikum, které s danými informacemi přichází do styku poprvé. Vizuální podobu dat mohou různí lidé chápat různě, lze například manipulovat s měřítkem os, aby grafy vypadaly dramatičtěji. Datový storytelling přináší jasnou interpretaci toho, jak data chápat, vysvětluje kontext a jejich hodnotu pro ty, kdo prezentovaná data neznají.

Ataccama se od svého vzniku zaměřovala na řízení klíčových firemních dat, takzvaný master data management (MDM). Co vedlo k rozhodnutí do tohoto konceptu zahrnout i datový storytelling?

Snadno a rychle dostupná kvalitní data jsou klíčovým předpokladem digitální transformace, která prostupuje veškerá odvětví ekonomiky. Díky nástrojům na automatizované řízení kvality dat, jejích katalogizaci, integraci, demokratizaci či třeba bezpečnost, které platforma Ataccama ONE nabízí, tak firmy získávají čistá a spolehlivá data. To jim umožňuje být více data-driven. Aby však správná rozhodnutí mohli dělat všichni pracovníci firmy, i ti bez úvodní znalosti tématu, dat nebo problematiky, je potřeba jim data nabídnout ve snadno uchopitelné a přesto do hloubky vysvětlující podobě. A právě sem zapadají Data Stories. Jde zkrátka o uzavření pomyslného kruhu komplexní aktivity ve firmě, která má za cíl všem zkvalitnit a zjednodušit práci, a pomoci jim dělat správná rozhodnutí.

Můžete uvést konkrétní příklady, jak datový storytelling pomáhá firmám k lepšímu rozhodování a úspěšnějším strategiím ve srovnání s tradičními metodami prezentace dat?

Většina platforem pro business intelligence je velmi dobrá ve vizualizaci dat, ale chybí jim schopnost umístit všechna prezentovaná data do uceleného modelu porozumění, příběhu, chcete-li. Důležitým aspektem je, že reporting zpravidla nelze šířit napříč celou organizací. Každé oddělení má tendenci vytáhnout jen to, co se ho bezprostředně týká, a už neřeší, jak svým rozhodnutím ovlivňuje ostatní oddělení nebo zda tím pomáhá organizaci k lepším výsledkům.

Díky přístupu založenému na vyprávění a vysvětlování jsou data zasazována do širšího a přesnějšího kontextu, v němž všichni čtenáři zřetelně vidí hodnotu dat od začátku do konce. Storytelling je dnes užitečný především v současném prostředí home office a asynchronních schůzek. Dodatečná zdůvodnění a další kroky lze snadno sdílet a dostávat se tak v týmu na vyšší úroveň porozumění. Všichni pak mohou činit lépe informovaná rozhodnutí.

V dnešním podnikatelském prostředí existuje obrovské množství dat, které podnikatelům ztěžuje rozhodování na vlastní pěst. Vyprávění datových příběhů může být konkurenční výhodou, protože datoví analytici (nebo umělá inteligence) zvládnou připravit datové příběhy šité na míru svému publiku spolu s akčními body pro přímočařejší a rychlejší rozhodování.

Jak vaše platforma Ataccama ONE využívá umělou inteligenci ke generování dynamických reportů a praktických poznatků v rámci vizualizací dat? Je uživatelsky přívětivá i pro nespecializované uživatele?

Novinkou na poli nástrojů datového storytellingu je zapojení umělé inteligence do analýzy dat. To nabízí například modul Data Stories v naší platformě Ataccama ONE, který umí generovat dynamické reporty s praktickými nápovědami zasazenými přímo do vizualizací. Díky tomu může každý člověk ve firmě bez zbytečné zdlouhavé přípravy prozkoumat chování zákazníků, tržní trendy, byznysovou výkonnost a další oblasti.

Člověk už nemusí čekat na centrální datové oddělení nebo být expertní analytik, který umí pracovat v databázích a tabulkách, aby se rychle dostal k zajímavým zjištěním. Se vším mu pomůže vhodný nástroj, který poskytne okamžité odpovědi na nejpalčivější otázky a navíc upozorní na zajímavosti a anomálie, jež by člověk možná přehlédl. To vše ve formě, kterou si může uživatel uložit propříště nebo sdílet s kolegy.

Jak si představujete budoucnost datového storytellingu? Jakým způsobem ovlivní nebo naplní stále rostoucí potřebu informovaných rozhodnutí na základě dat (nejen) v businessu?

Budoucnost vidíme ve spojení s generativní umělou inteligencí, kde datové příběhy budou z velké části generovány automaticky na základě změn v datech. Jinými slovy, storytelling bude spojený s určitým „spouštěcím mechanismem“, který zajistí aktualizaci datových příběhů a zároveň automaticky informuje uživatele. Tomu pak odpadne nutnost každodenního sledování dashboardů, protože o všech změnách budou vědět automaticky.

Podklady pro informovaná rozhodnutí se tak široce zpřístupní a budou dostupné doslova pro každého. Analýza dat se stane jednodušší i pro netechnické uživatele, kteří pro práci s daty nebudou muset být experti v SQL, Pythonu nebo Excelu, jako dosud. Manažeři a rozhodovatelé budou mít k dispozici kvalitní a katalogizovaná data, která budou moci rychle využít k adresování otázek na základě dat, což zvýší rychlost a kvalitu rozhodování.

Michal Baumgartner je Vice-President of Product (Data Stories) v česko-kanadské technologické společnosti Ataccama, která vyvíjí úspěšnou platformu Ataccama ONE pro automatizovanou správu dat pomocí umělé inteligence. Michal je specialistou na Data Science a chce pomáhat klientům hledat užitečné poznatky v jejich firemních datech. Vystudoval matematické modelování na Masarykově univerzitě v Brně a následně na Technical University of Denmark, kde chvíli působil také jako Teaching Assistant. Svou kariéru zahájil jako full stack engineer v EasyPractice, následně se reorientoval na pozici Data Scientist ve firmách Pergrade a Panoramic. Do Ataccamy přišel v roce 2021 na pozici Machine Learning Engineer, ke konci roku povýšil na VP of Product.

analýza dat data Rozhovory

Zařazenočt 29.02.2024 10:02:00
ZdrojRoklen24
Originálroklen24.cz/umeni-vypravet-datove-pribehy-revoluce-v-interakci-s-daty/
KategorieRozhovor, analýza dat, data, Rozhovory
AutorLenka Dvořáková
guidhttps://roklen24.cz/?p=155229

Související témata

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V