Plzeň má tři nominace na Cenu Thálie
Operní pěvec Aleš Briscein, herci Kristýna Franková a Petr Vydarený mají šanci získat prestižní divadelní ocenění. Dostali se do užšího výběru Cen Thálie. Rozhodnuto bude na slavnostním večeru, který se koná v Národním divadle v Praze 30. září. Všichni tři nominace získali za inscenace uváděné na plzeňských scénách, konkrétně Divadla J. K. Tyla (DJKT) a Divadla ALFA.
Aleš Briscein (zdroj foto: archiv DJKT)
Uznávaný tenorista Aleš Briscein má šanci získat v kategorii opera – mužský výkon svou už třetí Cenu Thálie. Tentokrát zaujal odbornou porotu rolí rytíře Rinalda v opeře Armida, jež je ve Velkém divadle uváděna v režii Martina Otavy, ředitele DJKT. „Jeho Rinaldo vyniká přirozeným hereckým projevem, v němž není prostor pro operní manýru, a důmyslně vygradovaným výkonem, který vrcholí v závěrečném monologu a duetu s Armidou na konci opery,“ zaznělo v hodnocení poroty.
Jeho kolegyně Ivana Veberová byla za ztvárnění titulní role ve stejné inscenaci oceněna v širší nominaci. Mezi dalšími širšími nominacemi pro DJKT se objevila Lucie Silkenová za roli Jitky v opeře Dalibor, tanečnice Zuzana Hradilová za ztvárnění Edith Piaf v tanečním muzikálu Edith – vrabčák z předměstí a Pavel Klimenda za titulní roli v muzikálu Orlando.
Ze dvou nominací se raduje Divadlo ALFA. Kristýna Franková ji získala za své ztvárnění rybářovy ženy v pohádce O zlaté rybce, Petr Vydarený za práci s loutkou Kašpárka v inscenaci Supermaňásci. Oba jsou nominováni v kategorii loutkové divadlo.
Kristýna Franková (zdroj foto: archiv Divadlo ALFA)
„Kristýna Franková podává suverénní herecký, animační i pěvecký výkon. V roli rybářovy ženy není jen protivnou semetrikou, ale obohacuje ji o odstíny nešťastné bytosti, která jen obyčejně touží po lepším životě. Toto drobnokresebné propracování charakteru postavy přináší hamižné rybářce dokonce divácké sympatie, které gradují se smířlivým koncem pohádky,“ je uvedeno ve zdůvodnění poroty u nominace Kristýny Frankové.
Peter Vydarený (zdroj foto: archiv Divadlo ALFA)
Peter Vydarený pak porotu zaujal svým pozoruhodným výkonem při práci s loutkou jak po stránce vodičské, tak po stránce mluvičské: „Dokáže precizní animací na vteřinu přesně gradovat groteskní výstupy dnes už poněkud archaického Kašpárka z tradičního loutkového divadla a zároveň ho obdařit současnou dikcí a vtipem, které publikum spolehlivě rozesmějí.“
Editace textu: Hana Josefová
Zveřejněno: 11. 9. 2023, Martin Pecuch