Kraje chtějí získat další peníze na opravy silnic

Novinky

5.1.2017

Kraje chtějí získat další peníze na opravy silnic

Kraje chtějí získat další peníze na opravy silnic Pomoc ze státního rozpočtu na opravy krajských silnic II. a III. tříd a možnost využití zdrojů Integrovaného regionálního operačního programu na jejich rekonstrukce. Taková byla hlavní témata dnešního jednání ministra Dana Ťoka a ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové s nově zvolenými zástupci Asociace krajů ČR v čele s hejtmankou Karlovarského kraje Janou Vildumetzovou.


„Předběžné výsledky hospodaření Státního fondu dopravní infrastruktury ukazují, že jsme vyčerpali z rozpočtu 98,2 procenta na dopravní stavby. Nějaké peníze nám tedy určitě zbydou a rozhodně se s kraji o tyto peníze podělíme. Nejdříve informujeme v polovině února vládu, která pak rozhodne, jakou částku na opravy silnic pošleme,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok po jednání s hejtmany z Asociace krajů s tím, že by měla být částka obdobná jako v loňském roce.

V posledních dvou letech ministerstvo dopravy mimořádně přispělo krajům na opravy stovek kilometrů silnic díky úsporám v rozpočtu. V roce 2015 to bylo celkem 4,4 miliardy a v roce 2016 dohromady 3 miliardy korun. Tyto peníze kraje vyčerpaly do poslední koruny.

„Je to pro nás velmi pozitivní zpráva, protože občané našich krajů by měli jezdit po bezpečnějších opravených silnicích. Nyní budeme očekávat, v jakém objemu finance budou. Přejeme si prostředky minimálně ve stejné výši jako v minulém roce, ale to vše závisí na úsporách ministerstva a na rozhodnutí vlády,“ dodala hejtmanka Karlovarského kraje a předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Vildumetzová. Místopředseda Asociace krajů ČR, jihočeský hejtman Jiří Zimola, k tomuto tématu doplnil, že systémové řešení by do budoucna bylo velmi vhodné. „Každoroční polemika o tom, kolik prostředků získají kraje ze SFDI na strukturálně zadlužené krajské silnice II. a III. tříd, je skutečně nedůstojná jak pro nás hejtmany, tak pro ministra dopravy a také, a to především, pro obyvatele krajů, kteří tyto silnice používají. Stále musíme mít na paměti, že na krajských silnicích probíhá podle statistik téměř 70 procent dopravní obslužnosti,"uzavřel Zimola.

Za tímto účelem vznikl i program Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) ze zdrojů evropských peněz, kde kraje mohou čerpat na modernizace krajských silnic napojených na páteřní státní silnice peníze v celkové výši až 30 miliard korun z tzv. Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Do poloviny prosince přišlo na MMR v rámci výzvy 92 žádostí, polovinu z nich ministerstvo vyhodnotilo pozitivně. Kraje tak mohou počítat s částkou 2,2 miliardy korun. Dalších 22 žádostí v objemu 1,4 miliardy korun MMR momentálně vyhodnocuje, ostatní žádosti vyřadilo. Z celkového objemu 10,4 miliardy korun z fondů EU tak ještě mohou kraje žádat o téměř dvě třetiny přidělených peněz. „Pokud máme nyní výzvu na využití 12 miliard a čerpání je 2 až 3 miliardy, tak je to nedostatečné. Velmi proto apeluji na hejtmany, aby čerpali peníze z operačních programů. Jsou to peníze pro ně, a pokud je nevyužijí, budeme prostředky přesouvat jinam,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Dalším tématem jednání bylo odměňování řidičů autobusů v regionální dopravě. Přítomní se shodli na nutnosti narovnat nízké platy řidičů autobusů. V tomto ohledu se Asociace krajů obrátí na Ministerstvo pro místní rozvoj s žádostí o pomoc s posouzením úprav smluv, které mají kraje uzavřeny jako objednatelé dopravy s jednotlivými dopravci. Podle hejtmanky a předsedkyně Asociace krajů ČR Jany Vildumetzové jde o to, aby smlouvy a dodatky k nim odpovídaly platné legislativě. Poté bude následovat jednání s předsedou vlády o konkrétních finančních prostředcích na vyšší platy řidičů.

Zvýšení mezd řidičů autobusů od 1. ledna schválila vláda. Pro kraje to znamená zvýšení nákladů na dopravu zhruba o miliardu korun. Problémy, které by se mohly odrazit i v dostupnosti veřejné dopravy, podle předsedkyně asociace mohou být například v Královéhradeckém nebo v Ústeckém kraji. V jejich smlouvách totiž podle stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže není příliš prostoru pro změny podobného rozsahu. "Potřebujeme uzavřít dané dodatky ke smlouvám, ale musíme mít jistotu, že postupujeme v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," uvedla. „Přestože ani stanovisko ministerstva nebude právně závazné, může krajům ukázat způsob, jak v této věci postupovat,“ řekla na závěr dnešního jednání Jana Vildemutzová.


Zařazenočt 05.01.2017 16:01:00
ZdrojAsociace krajů
Originálasociacekraju.cz/novinky/kraje-chteji-ziskat-dalsi-penize-na-opravy-silnic.html

Související témata

Oprava D1 | Silniční zákon
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V