Standardy kvality (SPOD)


Standardy kvality výkonu sociálně-právní ochrany dětí

Městský úřad Tábor jako orgán sociálně právní ochrany dětí dle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů je povinen se při výkonu agendy sociálně-právní ochrany dětí (dále jen „SPOD) řídit Standardy kvality výkonu SPO.

V rámci novely zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon), která nabyla účinnosti dne 1. 1. 2013, byla v § 9a citovaného zákona dána povinnost, orgánům sociálně-právní ochrany, zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc a pověřeným osobám, řídit se „při výkonu sociálně-právní ochrany standardy kvality sociálně-právní ochrany, které jsou kritérii určujícími úroveň kvality poskytování sociálně-právní ochrany.“ Standardy kvality dle zákona obsahují „principy a bodové hodnocení výkonu sociálně-právní ochrany, standardy sociální práce s klientem, standardy personálního a organizačního zajištění výkonu sociálně-právní ochrany a technickoprovozní zajištění sociálně-právní ochrany.“

Standardy jsou definovány vyhláškou č. 473/2012 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí a jejich obsahová náplň je součástí Přílohy č. 1 této vyhlášky. Celkem se jedná o 17 okruhů Standardů, které se dále člení na jednotlivá kritéria.

Cílem těchto kritérií je nastavení komplexního přístupu k problému, individuální přistup k péči o jednotlivé klienty v podobě multidisciplinárního přístupu, což znamená za aktivní účasti právě sociálních pracovníků a spolupracujících subjektů.

Výsledkem naplnění těchto kritérií je zvýšení kvality a vytvoření nejenom systematických, ale i srovnatelných postupů poskytování sociálně-právní ochrany mezi jednotlivými orgány SPOD.

Pro účely naplnění některých standardů je orgánu sociálně-právní ochrany stanoveno zajistit veřejnou dostupnost těchto informací.

Za tímto účelem zveřejňuje Městský úřad Tábor informace o kritériích na svých webových stránkách (sekce: Standardy kvality SPO) a na informačních panelech v prostorách úřadu (tzn. chodba oddělení sociálně-právní ochrany – 3. patro).

Další zpracovaná kritéria jsou veřejnosti k dispozici k nahlédnutí v kanceláři vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany.

Standard č. 1 : řeší místní a časovou dostupnost výkonu sociálně-právní ochrany v obci, včetně rozsahu působnosti úřadu, zajištění výkonu sociálně-právní ochrany na celém území, přehledu pracovníků a pracovnic, jejich zastupitelnost a způsob výkonu pracovní pohotovosti.

Standard č. 2 : upravuje prostředí a podmínky poskytování sociálně-právní ochrany orgány sociálně-právní ochrany dětí. Ve standardu jsou popsány prostory, v nichž je sociálně-právní ochrana poskytována, včetně rozdělení pracovních prostor pro výkon sociálně-právní ochrany, zajištění efektivního využití prostor, materiální vybavení pracoviště a pravidla jeho využívání, způsob a formy ochrany pracovníků a materiální vybavení ve vztahu k jednotlivým cílovým skupinám.

Standard č. 3: řeší informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí , včetně přehledu vytvořených postupů a pravidel pro naplnění jednotlivých kritérií standardů a příkladným výčtem činností.

Standard č. 4: řeší personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany dětí . Ve standardu je popsána organizační struktura OSPOD Tábor, přehled o počtu pracovních míst pro zajištění řádného výkonu sociálně-právní ochrany, pracovní profily jednotlivých specializací, přehled o aktuálním počtu pracovníků.

Standard č. 5 : řeší přijímání a zaškolování pracovníků a pracovnic OSPOD a pravidla výkonu stáže na OSPOD.

Standard č. 6: řeší profesní rozvoj zaměstnanců , včetně povinnosti mít zpracovány individuální plány dalšího vzdělávání zaměstnanců zařazených v orgánu sociálně-právní ochrany a zajištění průběžného vzdělávání zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany.

Standard č. 7: řeší problematiku prevence ve správním obvodu OSPOD Tábor a preventivní aktivity OSPOD, včetně základního přehledu organizací působících na území, se zaměřením na děti a mládež.

Standard č. 8: řeší přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu , včetně pravidel postupu k přijímání a evidenci jednotlivých případů OSPOD, pravidel vyhodnocování naléhavosti jednotlivých případů OSPOD, pravidel přidělování jednotlivých případů konkrétnímu koordinátorovi či koordinátorce případu, přehledu o aktuálním počtu pracovníků a pracovnic OSPOD doplněným o název specializace a průměrný počet aktuálně zpracovávaných případů.

Standard č. 9: blíže upravuje jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte , včetně dodržování základních principů výkonu sociálně-právní ochrany, zajištění služeb potřebných pro jednání s osobami se specifickými potřebami, spolupráce s fyzickými a právnickými osobami, které tyto služby zajistí externě. Dále je ve standardu blíže upraven způsob vyhodnocování potřeb dítěte a situace rodiny a tvorba individuálního plánu ochrany dítěte.

Standard č. 10: řeší kontrolu případu , včetně zajištění její pravidelnosti a způsobu průběhu kontroly.

Standard č. 11: řeší rizikové a nouzové situace , včetně připravenosti pracovníků a pracovnic OSPOD na jejich výskyt a postup při jejich řešení.

Standard č. 12 : řeší dokumentaci o výkonu sociálně-právní ochrany dětí , včetně uplatnění systému zpracování, vedení, evidence a archivace dokumentace o klientech a dalších osobách a pravidla pro vedení záznamů.

Standard č. 13: řeší vyřizování stížností a pravidla pro jejich podávání .

Standard č. 14 : řeší návaznost výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další subjekty , včetně základního seznamu odborných pracovišť, se kterými OSPOD Tábor nejčastěji pracuje.

Standard č. 15: řeší pravidla uzavírání a plnění povinností pěstounů vyplývajících z Dohody o výkonu pěstounské péče, včetně způsobu hodnocení naplňování cílů uzavírané Dohody, způsobu vyhodnocování realizované orgánem sociálně-právní ochrany a individuální plán ochrany dítěte vypracovávaný orgánem sociálně-právní ochrany, dále vzdělávací plán zaměřený na rozvoj kompetencí osoby pečující nebo osoby v evidenci a na zvyšování kvality výkonu pěstounské péče.

Standard č. 16: řeší předávání informací v rámci výkonu pěstounské péče mezi OSPOD a dalšími subjekty.

Standard č. 17: řeší změny v rodině , především pravidla a postupy práce pro situace významných změn.

Účelem standardů kvality sociálně-právní ochrany je zejména zkvalitnění výkonu sociálně-právní ochrany dětí v obci, větší přehlednost o jejím výkonu klientům, uzákonění personálního zajištění orgánů sociálně-právní ochrany, též s ohledem na sociodemografické složení obyvatelstva v obci a v neposlední řadě technické zajištění pracoviště pro větší flexibilitu a dostupnost sociálně-právní ochrany. Kromě standardů kvality sociálně právní ochrany vypracovaných na základě výše uvedené novely zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a dále na základě prováděcí vyhlášky č. 473/2012 Sb., novely zákona č. 363/2021 sb. se pracovníci OSPOD pří výkonu sociálně-právní ochrany dětí, řídí zejména těmito zákony: zákonem č 1/1993 Sb. Ústava ČR, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů, a dále z ústavních zákonů vyplývajícími právními předpisy, zejména Úmluvou o právech dítěte, Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, Evropskou sociální chartou, zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, atd. Dále se pracovníci OSPOD řídí etickým kodexem sociálních pracovníků ČR a kodexem firemní kultury města Tábora, který je součástí směrnice Pracovní řád. V rámci výkonu SPO jsou pracovníci a pracovnice seznámeni s metodickými pokyny nadřízených orgánů (Krajský úřad Jihočeského kraje, MPSV).



Odkazy

  • Standard_ 1a [PDF, 846 kB]
  • Mapa-Standard 1a [PDF, 341 kB]
  • Příloha č.1 ke standardu 1a [PDF, 608 kB]
  • Příloha č. 2 ke standardu 1a_2024.pdf [PDF, 60 kB]
  • Příloha č 3 standardu 1a [PDF, 512 kB]
  • Standard - 1b [PDF, 520 kB]
  • Standard 2a [PDF, 511 kB]
  • Standard 2b [PDF, 512 kB]
  • Standard - 3a [PDF, 515 kB]
  • příloha č.1 ke standardu 3a [PDF, 514 kB]
  • Standard - 3b [PDF, 528 kB]
  • Příloha č.1 ke standardu 3b [PDF, 115 kB]
  • Standard_4a [PDF, 104 kB]
  • Standard - 4c [PDF, 509 kB]
  • vzor.průkaz [PDF, 154 kB]
  • Standard - 7a [PDF, 519 kB]
  • Příloha č.1 ke standardu 7a [PDF, 62 kB]
  • Standard_9b [PDF, 69 kB]
  • Standard_13a [PDF, 104 kB]
  • Standard_13b [PDF, 130 kB]
  • Příloha č.1 ke standardu 13b [PDF, 59 kB]
  • příloha č.2 ke standardu 13b [PDF, 591 kB]
  • Standard_14a [PDF, 89 kB]
  • Příloha č.1 ke standardu 14a [PDF, 75 kB]
  • Příloha č. 2 - standard 14 [PDF, 511 kB]
  • Příloha č.3 ke standardu 14a [PDF, 82 kB]
  • Příloha č.4 ke standardu 14a [PDF, 54 kB]
  • Příloha č. 5-standard 14a [PDF, 502 kB]
  • Příloha č. 6 Standardu 14a [PDF, 507 kB]
  • Příloha č.7 ke standardu 14a [PDF, 80 kB]
  • Příloha č.8 ke standardu 14a [PDF, 70 kB]
  • Příloha č.9 ke standardu 14a [PDF, 64 kB]
  • Příloha č.10 ke standardu 14a [PDF, 77 kB]
  • Příloha č. 11 standardu 14a [PDF, 503 kB]
  • Příloha č.12_standardu_14a [PDF, 500 kB]
  • Příloha č.13 ke standardu 14a [PDF, 81 kB]
  • Příloha č.14 ke standardu 14a [PDF, 74 kB]
  • Příloha č.15_standardu_14a [PDF, 505 kB]
  • Příloha č.16 ke standardu 14a [PDF, 83 kB]
  • Příloha č.17_standardu_14a [PDF, 520 kB]
  • Příloha č.18_standardu_14a [PDF, 500 kB]
  • Příloha č.19 ke standardu 14a [PDF, 62 kB]
  • Příloha č.20 ke standardu 14a [PDF, 73 kB]
  • Příloha č.21 ke standardu 14a [PDF, 103 kB]
  • Příloha č.22_standardu14a [PDF, 499 kB]
  • Příloha č.23 ke standardu 14a [PDF, 78 kB]
  • Příloha č.24_standardu_14a [PDF, 513 kB]
  • Příloha č.25 ke standardu 14a [PDF, 77 kB]
  • Příloha č. 26 ke standardu 14a [PDF, 58 kB]
  • Příloha č.27 - ke standardu 14a.pdf [PDF, 54 kB]
Zodpovídá: Mgr. Martina Říhová
Vytvořeno / změněno: 27.2.2015 / 1.9.2023


Zařazenočt 02.05.2024 10:05:00
ZdrojTábor
Origináltaborcz.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=16470&id=31703

Související témata

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V