Standardy kvality výkonu sociálně-právní
ochrany dětí
Městský úřad Tábor jako orgán sociálně
právní ochrany dětí dle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí,
ve znění pozdějších předpisů je povinen se při výkonu agendy sociálně-právní
ochrany dětí (dále jen „SPOD) řídit Standardy kvality výkonu SPO.
V rámci novely zákona č. 359/1999 Sb., o
sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon),
která nabyla účinnosti dne 1. 1. 2013, byla v § 9a citovaného zákona dána
povinnost, orgánům sociálně-právní ochrany, zařízením pro děti vyžadující
okamžitou pomoc a pověřeným osobám, řídit se „při výkonu sociálně-právní
ochrany standardy kvality sociálně-právní ochrany, které jsou kritérii
určujícími úroveň kvality poskytování sociálně-právní ochrany.“ Standardy
kvality dle zákona obsahují „principy a bodové hodnocení výkonu sociálně-právní
ochrany, standardy sociální práce s klientem, standardy personálního a
organizačního zajištění výkonu sociálně-právní ochrany a technickoprovozní
zajištění sociálně-právní ochrany.“
Standardy jsou definovány vyhláškou č.
473/2012 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně
dětí a jejich obsahová náplň je součástí Přílohy č. 1 této vyhlášky. Celkem se
jedná o 17 okruhů Standardů, které se dále člení na jednotlivá kritéria.
Cílem těchto kritérií je nastavení
komplexního přístupu k problému, individuální přistup k péči o
jednotlivé klienty v podobě multidisciplinárního přístupu, což znamená za
aktivní účasti právě sociálních pracovníků a spolupracujících subjektů.
Výsledkem naplnění těchto kritérií je
zvýšení kvality a vytvoření nejenom systematických, ale
i srovnatelných postupů poskytování sociálně-právní ochrany mezi
jednotlivými orgány SPOD.
Pro účely naplnění některých standardů je
orgánu sociálně-právní ochrany stanoveno zajistit veřejnou dostupnost těchto
informací.
Za tímto účelem zveřejňuje Městský úřad Tábor
informace o kritériích na svých webových stránkách (sekce: Standardy
kvality SPO) a na informačních panelech v prostorách úřadu (tzn. chodba
oddělení sociálně-právní ochrany – 3. patro).
Další zpracovaná kritéria jsou veřejnosti
k dispozici k nahlédnutí v kanceláři vedoucí oddělení
sociálně-právní ochrany.
Standard
č. 1 : řeší
místní a časovou dostupnost výkonu sociálně-právní ochrany
v obci, včetně rozsahu působnosti úřadu, zajištění výkonu sociálně-právní
ochrany na celém území, přehledu pracovníků a pracovnic, jejich zastupitelnost
a způsob výkonu pracovní pohotovosti.
Standard č. 2 : upravuje prostředí a podmínky poskytování
sociálně-právní ochrany orgány sociálně-právní ochrany dětí. Ve standardu jsou
popsány prostory, v nichž je sociálně-právní ochrana poskytována, včetně
rozdělení pracovních prostor pro výkon sociálně-právní ochrany, zajištění
efektivního využití prostor, materiální vybavení pracoviště a pravidla jeho
využívání, způsob a formy ochrany pracovníků a materiální vybavení ve vztahu
k jednotlivým cílovým skupinám.
Standard
č. 3: řeší
informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí , včetně
přehledu vytvořených postupů a pravidel pro naplnění jednotlivých kritérií
standardů a příkladným výčtem činností.
Standard
č. 4: řeší
personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany dětí . Ve
standardu je popsána organizační struktura OSPOD Tábor, přehled o počtu
pracovních míst pro zajištění řádného výkonu sociálně-právní ochrany, pracovní
profily jednotlivých specializací, přehled o aktuálním počtu pracovníků.
Standard č. 5 : řeší přijímání a zaškolování pracovníků
a pracovnic OSPOD a pravidla výkonu stáže na OSPOD.
Standard
č. 6: řeší
profesní rozvoj zaměstnanců , včetně povinnosti mít zpracovány
individuální plány dalšího vzdělávání zaměstnanců zařazených v orgánu
sociálně-právní ochrany a zajištění průběžného vzdělávání zaměstnanců
zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany.
Standard
č. 7: řeší problematiku prevence ve správním obvodu OSPOD Tábor
a preventivní aktivity OSPOD, včetně základního přehledu organizací působících
na území, se zaměřením na děti a mládež.
Standard
č. 8: řeší
přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu ,
včetně pravidel postupu k přijímání a evidenci jednotlivých případů OSPOD,
pravidel vyhodnocování naléhavosti jednotlivých případů OSPOD, pravidel
přidělování jednotlivých případů konkrétnímu koordinátorovi či koordinátorce
případu, přehledu o aktuálním počtu pracovníků a pracovnic OSPOD doplněným o
název specializace a průměrný počet aktuálně zpracovávaných případů.
Standard
č. 9: blíže upravuje jednání,
vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte , včetně
dodržování základních principů výkonu sociálně-právní ochrany, zajištění služeb
potřebných pro jednání s osobami se specifickými potřebami, spolupráce
s fyzickými a právnickými osobami, které tyto služby zajistí externě. Dále
je ve standardu blíže upraven způsob vyhodnocování potřeb dítěte a situace
rodiny a tvorba individuálního plánu ochrany dítěte.
Standard
č. 10: řeší
kontrolu případu , včetně zajištění její pravidelnosti a způsobu
průběhu kontroly.
Standard
č. 11: řeší
rizikové a nouzové situace , včetně připravenosti pracovníků a
pracovnic OSPOD na jejich výskyt a postup při jejich řešení.
Standard č. 12 : řeší dokumentaci o výkonu
sociálně-právní ochrany dětí , včetně uplatnění systému
zpracování, vedení, evidence a archivace dokumentace o klientech a dalších
osobách a pravidla pro vedení záznamů.
Standard
č. 13: řeší
vyřizování stížností a pravidla pro jejich podávání .
Standard č. 14 : řeší návaznost výkonu sociálně-právní
ochrany dětí na další subjekty , včetně základního seznamu
odborných pracovišť, se kterými OSPOD Tábor nejčastěji pracuje.
Standard č. 15: řeší
pravidla uzavírání a plnění povinností pěstounů vyplývajících
z Dohody o výkonu pěstounské péče,
včetně způsobu hodnocení naplňování cílů uzavírané Dohody, způsobu
vyhodnocování realizované orgánem sociálně-právní ochrany a individuální plán
ochrany dítěte vypracovávaný orgánem sociálně-právní ochrany, dále vzdělávací
plán zaměřený na rozvoj kompetencí osoby pečující nebo osoby v evidenci a na
zvyšování kvality výkonu pěstounské péče.
Standard č. 16: řeší
předávání informací v rámci výkonu pěstounské péče mezi OSPOD
a dalšími subjekty.
Standard č. 17: řeší
změny v rodině , především pravidla a postupy práce pro
situace významných změn.
Účelem standardů kvality
sociálně-právní ochrany je zejména zkvalitnění výkonu sociálně-právní ochrany
dětí v obci, větší přehlednost o jejím výkonu klientům, uzákonění personálního
zajištění orgánů sociálně-právní ochrany, též s ohledem na sociodemografické
složení obyvatelstva v obci a v neposlední řadě technické zajištění pracoviště
pro větší flexibilitu a dostupnost sociálně-právní ochrany. Kromě standardů
kvality sociálně právní ochrany vypracovaných na základě výše uvedené novely
zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a dále na základě
prováděcí vyhlášky č. 473/2012 Sb., novely zákona č. 363/2021 sb. se pracovníci
OSPOD pří výkonu sociálně-právní ochrany dětí, řídí zejména těmito zákony:
zákonem č 1/1993 Sb. Ústava ČR, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 2/1993
Sb., Listina základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů, a dále z
ústavních zákonů vyplývajícími právními předpisy, zejména Úmluvou o právech
dítěte, Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, Evropskou sociální
chartou, zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů, atd. Dále se pracovníci OSPOD řídí etickým kodexem sociálních
pracovníků ČR a kodexem firemní kultury města Tábora, který je součástí
směrnice Pracovní řád. V rámci výkonu SPO jsou pracovníci a pracovnice
seznámeni s metodickými pokyny nadřízených orgánů (Krajský úřad Jihočeského
kraje, MPSV).
Zodpovídá: Mgr. Martina Říhová
Vytvořeno / změněno: 27.2.2015 / 1.9.2023