YETI byl průkopník. Vznikly i málo známé verze

V roce 2005 představila ŠKODA AUTO na ženevském autosalonu studii malého SUV YETI. V době premiéry šlo zatím jen o designové cvičení, studie navazovala na předchozí koncept ROOMSTER a rozvíjela určité části zamýšleného designového jazyka značky ŠKODA. Reakce odborné a laické veřejnosti na nový koncept byly velmi příznivé, a tak začala automobilka připravovat sériovou verzi.

DSC9400Kompletní sestava - ŠKODA YETI Pick-up, „čínský“ YETI, sériově vyráběný YETI a dva prototypy

Inovativní koncepty

Ta přišla k zákazníkům o čtyři roky později jako první novodobé SUV značky ŠKODA (za předchůdce dnešních SUV z Mladé Boleslavi můžeme považovat model TREKKA vyráběný v 60. a 70. letech minulého století na Novém Zélandě). Koncept YETI ovšem nevznikl jen v modrém exempláři představeném v Ženevě roku 2005. Ještě v tomtéž roce se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představilo druhé provedení v oranžové barvě, které mělo odnímatelný díl střechy nad předními sedadly a nad zadními sedadly skládací plátěnou střechu.

DSC9280Prototypy SUV ŠKODA YETI

Kromě vize toho, jak by mohlo vypadat SUV značky ŠKODA, pak YETI v případech obou konceptů ukazoval řadu zajímavých chytrých a praktických řešení, o kterých konstruktéři uvažovali. Studie například měly jen jeden stěrač ukrytý v pravém čelním sloupku, páté dveře byly dvoudílné a spodní část, která se sklopila do roviny s podlahou, mohla sloužit jako lavice na sezení. Nebo sem šel umístit nosič na dvě jízdní kola. Dále tu byla například chlazená nádržka na vodu ve středové konzoli, vyjímatelná navigace a u oranžového konceptu se dala zadní sedadla složit do roviny s podlahou tak, že vznikla rovná ložná plocha. To byla předzvěst praktičnosti sériového provedení.

DSC9440Srovnání prototypu a sériově vyráběného modelu

Nadšený byl i Clarkson

Zatímco koncepty YETI byly svou velikostí spíše outdoorové a městské crossovery zaměřené na mladší aktivní publikum, sériový YETI dovedl zaujmout daleko širší spektrum zákazníků. Ponechal si svébytný design konceptů, oproti nim však narostl, zmohutněl a dostal vyspělejší techniku: mimo jiné platformu z modelu OCTAVIA, která umožňovala zabudování pohonu všech kol. YETI se tedy stal skutečným SUV s nesmírně praktickým a variabilním interiérem, jehož vlastnosti v dobovém testu velebil i slavný Jeremy Clarkson. „YETI je nejlepší auto na světě,“ prohlásil tehdy slavný moderátor, zatímco například srovnával vůz na rozkopaném okruhu se slavným sporťákem, nechal skrz něj proběhnout družstvo hasičů nebo s autem projel hořícím domem. Na závěr testu nechal na střeše auta přistát vrtulník. Něco podobného později zvládl i jeden z následovníků sněžného muže – SUV KODIAQ.

Design sériového modelu YETI rozhodně ctil ducha původního konceptu. Kromě toho, že se YETI veřejnosti líbil, to mělo i několik praktických důvodů. Například v podstatě kolmá záď, která sice v sériovém provedení nedostala vertikální světlomety ve sloupcích karoserie, zvyšovala užitnou hodnotu auta a zároveň snižovala intenzitu zahřívání interiéru na slunci. To byl u jinak bohatě prosklené karoserie příjemný detail.

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

ŠKODA YETI

V době, kdy se YETI objevil na trhu, tedy v roce 2009, nebyly vozy SUV zdaleka tak populární jako dnes, ale YETI okamžitě zabodoval. A s tím, jak obliba vozů SUV rostla, rostla i obliba tohoto modelu. Konstruktéři si tak pohrávali s nápady, jak modelovou řadu YETI rozšířit.

Pick-up YETI

Teprve před nedávnem tak například automobilka odhalila, že na přelomu let 2012 a 2013 připravila prototyp pick-upu odvozený od modelu YETI. Užitkové provedení je konstrukčně neobvyklé. „Přední část byla v podstatě beze zbytku převzata ze sériového modelu YETI, zadní platforma, včetně nápravy, odpružení a zavěšení, pocházela z Volkswagenu Caddy Max. Panely karoserie v zadní části samozřejmě ušili designéři na míru tomuto provedení,“ říká Martin Kadlec z Centra vývoje zkouškových karoserií ŠKODA AUTO, který se na vývoji pick-upu podílel.

DSC9689ŠKODA YETI Pick-up

Výsledkem byl velmi praktický pick-up vybavený motorem 2,0 TDI o výkonu 125 kW s pohonem 4 × 4. Zatímco klasický YETI měřil na délku 4 223 mm, pick-up dosahoval délky 4 876 mm, přičemž většina z tohoto navýšení šla na vrub prodlouženému rozvoru (z 2 578 mm na 3 006), část i protaženému zadnímu převisu (985 vs. 768 mm). Ložná plocha měla rozměry 1 936 × 1 170 mm a korba byla na poměry kompaktních pick-upů nezvykle hluboká: 625 milimetrů. To bylo dáno tím, že základem byl vůz SUV vyšší konstrukce než u běžných kompaktních pick-upů. Jakkoli byl výsledek praktický, sériové výroby se nakonec nedočkal.

DSC9426V roce 2013 se YETI po modernizaci prosadil také na čínském trhu.

YETI pro Čínu

Přesto se YETI vyráběl i v prodloužené verzi. Ta se představila v podstatě s modernizací modelu v roce 2013 a určena byla výhradně pro čínský trh. Zákazníci v Číně si totiž potrpí na podélný prostor na zadních sedadlech (často se nechávají ve svých autech vozit), a tak se tu rozvor natáhl na 2 638 milimetrů (o 60 víc než běžné provedení).

DSC9681.JPGProdloužená verze určená pro čínský trh

Na hravé kořeny modelu pak v roce 2014 odkázal koncept YETI Xtreme představený na známém GTI srazu u jezera Wörthersee.

ŠKODA YETI zůstala ve výrobě do roku 2017 a stala se nesmírně úspěšným modelem, celkem se jí prodalo přes 630 000 kusů. Dnes na tento model navazují v nabídce značky hned dva typy. Rozměry je modelu YETI blízké městské SUV KAMIQ, pozici vozu YETI v nabídce pak převzala ŠKODA KAROQ.


Zařazenočt 20.10.2022 09:10:00
ZdrojŠkoda auto
Originálskoda-storyboard.com/cs/skoda-svet-cs/yeti-byl-prukopnik-vznikly-i-malo-zname-verze/
KategorieMODELY

Související témata

Yeti
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V