Krize mezi učiteli má kromě dlouhodobě nevyhovujících finančních podmínek další možné vysvětlení. Podle nejnovější studie jsou totiž mezi mladými učiteli v Česku velké rozdíly ve čtenářské gramotnosti - zjednodušeně řečeno, málo ke svému povolání čtou a neumí správně porozumět textu.
"Průměrné intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním srovnání zůstávají průměrné, až mírně nadprůměrné, a to jak u starší, tak u mladší generace," píše web projektu IDEA, který spadá pod Nárohodohospodářský ústav Akademie věd ČR.
Problémem v Česku jsou ale obrovské rozdíly mezi intelektuální úrovní mladých učitelů, které mají následný vliv na kvalitu jejich práce a na kvalitu samotné výuky ve školách.
Podle autorů studie výsledky naznačují, že když se nynější mladí učitelé v minulosti rozhodovali o svém budoucím povolání, nehrála v tom čtenářská gramotnost roli.
Jaká bude kvalita učitelů poté, co odejde starší generace, je tak otázkou. Podle autorů rozdíly ještě více porostou, protože systém nad nimi přivírá oči.
"Pokud růst rozdílů ve čtenářské gramotnosti u mladších generací českých učitelů potvrdí navazující výzkumy, mělo by to vést k přehodnocení nástrojů výběrovosti učitelské profese, ke změnám počátečního a dalšího vzdělávání učitelů a v neposlední řadě k výraznému nárůstu jejich velmi nízkého finančního ohodnocení," uvádí autoři studie.
Výzkum se zabýval také průměrným věkem učitelů, poměrem žen a mužů pedagogů nebo jejich rozvrstvením mezi jednotlivé stupně školství. Data vycházející ze statistik OECD ukázala na to, že je učitelům v Česku průměrně 46 let, přičemž žen ze všech pedagogů v ČR je téměř 76 %.
Drtivá většina učitelů na prvním i druhém stupni základních škol má také magisterské vysokoškolské vzdělání, naopak v mateřských školách je lidí s bakalářským či magisterským titulem jen 22 %. Celá studie je k dispozici ZDE.
Zařazeno | po 10.09.2018 05:09:00 |
---|---|
Zdroj | tn.cz Mediafax Nova |
Originál | tn.nova.cz/ext/kvalita-mladych-ucitelu-v-cesku-klesa-malo-ctou-tvrdi-studie.html |
Přílohy |