Zatímco u francouzské banky Societe Generale trhy čekaly lepší výsledky, peněžní dům s reálnými čísly zaostal. U amerického producenta počítačových her Activision Blizzard to bylo s výsledky hospodaření přesně naopak. Firma skutečnými čísly opět nechala konsensus trhu daleko za sebou. Kavárenskému řetězci Starbucks zase zkomplikovaly data tropické bouře, které srazily tržby. A nepsaným vítězem dne je společnost Apple, která silné prodeje iPhonů podpořila překvapivě dobrým výkonem v ostatních segmentech.
EVROPA:
Societe Generale
Francouzská banka v tomto kvartálu utržila 6 mld. EUR, což je o 3 % méně, než v předešlém roce. Konsensus v tomto případě očekával mírné lepší výsledek. Provozní náklady se sice držely v linii předešlého roku, zato vytvořené rezervy si odkously poměrně znatelný kus koláče. Tato položka poskočila vzhůru o 23 % meziročně na 510 mil. EUR, zatímco trh očekával 15% meziročně pokles na 360 mil. EUR. Markantní rozdíl způsobily jednorázové právní výdaje ve výši 300 mil. EUR. Čistý zisk byl nakonec sražen dolů o 15 % meziročně na 930 mil. EUR, neboli o téměř 100 mil. EUR pod konsensus. Podotýkáme, že po odečtení jednorázových položek vypadají výsledky mnohem lépe (zisk před zdaněním 1,8 mil. EUR; predikce 1,6 mil. EUR).
Co se týče rozpadu na jednotlivé divize, tak je to příběh, jenž jsme četli u většiny konkurentů. Privátní bankovnictví se svým 9% meziročním růstem se snažilo táhnout investiční divizi (-30 % meziročně), jíž poznamenala nízká volatilita na trhu. Bohužel ani francouzská komerční divize nepředvedla žádné zázraky a na tržbách odepsala 12 % meziročně.
Na druhou stranu, kapitálová přiměřenost zůstává stabilně vysoká s ukazatelem CET1 na hodnotě 11,7 % (+ 0 bps mezičtvrtletně). Návratnost vlastního kapitálu (ROTCE) na úrovni 10 % také dokáže potěšit. O to víc, že meziročně nabrala 120 bps.
Akcie Societe Generale dnes odepisují ze své hodnoty 4 %.
USA:
Starbucks
Na výsledcích kavárenského řetězce se v posledním kvartálu negativně podepsaly hurikány, které se prohnaly přes USA – co do tržeb zdaleka nejdůležitější region. Tržby tak meziročně stagnovaly na 5,7 mld. USD a o 2 % podstřelily konsensus trhu. Čistý zisk na akcii nakonec musely zachraňovat neprovozní položky, které spolu s příznivějšími daňovými náklady dokázaly minimalizovat negativní dopad na -2 % yoy. Výsledná hodnota 0,55 USD je tak víceméně v linii predikcí. Provozní marže se meziročně zúžila o 240 bps yoy na 20 %.
Globální tržby z prodejen otevřených déle než jeden rok (comparable store sales) se meziročně zvedly o 2 %. Pokud bychom odhlédli od vlivu hurikánů, růst by byl 3%, což je nicméně pořád mírně pod predikcemi trhu (3,2 %). Vzhůru táhla tržby zejména vyšší průměrná útrata v prodejnách (average ticket). Optikou stejné metriky přidal region Ameriky na tržbách 3 % a současný tahoun růstu, region Čína, přihodil 8 %.
Investory pravděpodobně nepotěší nový konzervativní růstový cíl pro další roky. Comparable store sales by nyní měly růst rychlostí 3 až 5 % ročně a čistý zisk na akcii o 12 % yoy a více. Nicméně ve světle hutnějšího konkurenčního prostředí, v němž je Starbucks tlačen jak levnými prodejci (McDonalds), tak těmi luxusními (Intelligentsia), je načase podívat se pravdě do tváře a ubrat z nereálných cílů. Navíc tyto nové plány dávají prostor pro pozitivní překvapení i při nynějším slabším růstu tržeb.
Špatný začátek obchodování nakonec akcie Starbucks dorovnaly a nyní připisují 3 %.
Activision Blizzard
Výsledky vývojáře počítačových her opět nechaly konsensus trhu daleko za sebou. Tržby narostly o 17 % yoy na 1,9 mld. USD, zatímco predikce trhu směřovaly k 1,74 mld. USD. Čistý zisk na akcii se nenechal zahanbit a poskočil o 15 % yoy na 0,6 USD. V tomto případě se jednalo o pozitivní překvapení ve výši 0,1 USD.
Pod úspěšný kvartál se podepsalo zejména druhé pokračování úspěšné konzolové hry Destiny, která měla silné prodeje také na PC. 50% podíl digitální distribuce je příznivý pro provozní marže a markantní nákup dalších předmětů v rámci samotné hry je zdrojem dodatečného pravidelného příjmu. Svou stopu na pozitivních číslech nechala také divize pro mobilní hry King, jmenovitě její hvězda Candy Crush.
V současném kvartálu nás čeká pokračování populární akční série Call of Duty. S novým dílem se vývojáři snaží osvěžit značku návratem ke kořenům. Podobný restart se v loňském roce podařil konkurentovi Electronic Arts s jeho sérií Battlefield. Od úspěchu pokračování Call of Duty bude jednoznačně záviset také úspěch dalšího kvartálu. Zároveň bude čtvrtý kvartál roku bojovat s vysokou srovnávací bází, jelikož loni uzřel světlo světa hit Overwatch.
Tomu odpovídá také opatrný výhled managementu, jenž pro poslední kvartál tohoto roku předpovídá meziroční pokles čistého zisku na akcii o 11 % na 0,82 USD.
Slibný začátek obchodování nakonec Activision neudržel a navzdory dobrým výsledkům klesá o 4 %.
Apple (DIP)
Představovat tohoto giganta asi není úplně nutné. Další úspěšný kvartál ukázal škarohlídům, že jejich negativní výhledy točící se kolem kanibalizmu tržeb mezi modely 7, 7 Plus a X, byly mnohdy liché. Tržby narostly meziročně o 12 % na 52,6 mld. USD, přeskakujíce tržní konsensus o 2 mld. USD. Lehounce širší hrubá marže (+10 bps meziročně na 38 %) a pomalu rostoucí provozní náklady posloužily jako odrazový můstek pro čistý zisk na akcii. Ten narostl o 24 % meziročně a s hodnotou 2,07 USD nechal konsensus 1,85 USD v prachu za sebou.
Začněme tedy hezky popořádku s iPhonem. Počet prodaných kusů se zvýšil o 3 % yoy (tržby +2 % yoy). Očekávaný nástup nového modelu X tedy nesebral modelům 7 a 7Plus všechen vítr z plachet. Průměrná prodejní cena (ASP) se mezikvartálně zvýšila z 606 USD na 618 USD. Proti předešlému roku zůstala nezměněna.
Prodej iPadů i v tomto kvartálu postupoval dopředu ostrým tempem. Tržby rostly meziročně o 14 %, přičemž se zdá, že se nepotvrdily obavy předešlého kvartálu a silnějším prodejům nebyla obětována cena iPadů. Počet prodaných kusů stoupl o 11 % yoy. Velice příjemným překvapením byl segment Mac (stolní PC a notebooky), jenž meziročně přihodil k tržbám 25 %. Tento růst byl podpořen znatelným zvýšením průměrné prodejní ceny z 1 170 USD (F3Q17) na současných 1 330 USD.
Služby, pod které spadají produkty jako App Store, iTunes, Apple Music a další, jsou dlouhodobě nejrychleji rostoucím segmentem Apple. Nejinak je tomu i teď, kdy zvedly tržby o 34 % yoy na 8,5 mld. USD. Podíl na celkových tržbách si tím pádem sáhl na 30 %, zatímco před rokem to bylo jen 22 %. Význam tohoto segmentu je, že disponuje relativně vysokou hrubou marží (cca 60 %), čímž podporuje profitabilitu celé společnosti (viz první paragraf).
Po stabilizaci Číny v předešlém kvartálu nyní dokonce pozorujeme růst tohoto regionu. Meziroční růst tržeb o 12 % doplňuje mezikvartální růst o cca 22 %. Ve srovnání s předešlým rokem si vedla skvěle také Evropa (+20 % yoy), avšak i Amerika (+14 % meziročně), která musí bojovat s nejobjemnější srovnávací základnou.
Aby to management akcionářům ještě trochu osladil, přibalil k výsledkům uspokojivý výhled na další kvartál (F1Q18). Ten počítá s tržbami v rozmezí 84 – 87 mld. USD (konsensus 86,1 mld. USD) a hrubou marží mezi 38 až 38,5 % (konsensus 38,4 %).
Za nás můžeme říci, že jsme s výsledky velice spokojení. Silný prodej iPhonů byl podepřen překvapivě dobrým výkonem v ostatních segmentech. Služby se svou širokou marží nyní tvoří již 30 % celkových tržeb a region Číny se vrátil na správnou cestu. Cílovou cenu akciového titulu momentálně revidujeme, avšak s jistotou mu ponecháváme doporučení „koupit“.
Akcie po otevření trhu posilují o 3 %.
Zařazeno | pá 03.11.2017 17:11:00 |
---|---|
Zdroj | Patria |
Originál | patria.cz/zpravodajstvi/3671539/summary-hvezdou-dne-apple-prekvapil-i-vyrobce-her-activision-blizzar... |
Přílohy | |
Kategorie | Akcie |