Ministerstva průmyslu a obchodu a spravedlnosti pracují na změně, která by znemožnila uzavírat některé druhy smluv po telefonu. Dotklo by se to třeba změn operátora či dodavatele energií. Úředníci argumentují tím, že zákazník často uzavře smlouvu aniž by o tom věděl, natožpak aby o to stál.
Na plán ministerstev průmyslu a obchodu a spravedlnosti upozorňuje v sobotním vydání deník Právo. Podle něj by se změna měla týkat těch smluv uzavíraných po telefonu, ve kterých prodejci nabízejí nějaké zboží, změnu operátora či dodavatele energií. Už by nestačil ústní souhlas přes telefon, prodejce by potřeboval i písemný souhlas zákazníka.
Změna by se nedotkla ale třeba oblíbeného objednávání jídla přes telefon. Nadále by podle Práva mělo být možné objednávat přes telefon třeba finanční služby, protože u těch smlouva platí až po uhrazení platby.
Na to, že praktiky, kdy k uzavření smlouvy stačí ústní souhlas, obchodníci zneužívají, si spotřebitelé stěžují dlouhodobě. Především jim vadí, že mnohdy vlastně ani neví, že si něco objednali a zjistí to až ve chvíli, kdy mají platit.
Obchodník totiž za souhlas považuje kladnou odpověď třeba na otázku, zda chce zákazník ušetřit. V jiných případech zase zákazníci telefonát ukončí s tím, že dostanou vzorek nějakého produktu zdarma, netuší ale, že tím mohli také uzavřít smlouvu.
Změna je ale zatím ještě v nedohlednu. Návrh totiž nejprve musí schválit legislativní rada vlády, následně kabinet a musela by jej schválit Sněmovna. To se do říjnových voleb určitě nestihne.
Inspektoři by měli dostat do rukou novou zbraň proti nepoctivým obchodníkům - falešné doklady, více v reportáži:
Zařazeno | so 26.08.2017 10:08:00 |
---|---|
Zdroj | tn.cz Mediafax Nova |
Originál | tn.nova.cz/ext/boj-se-smejdy-nektere-smlouvy-uz-mozna-neuzavrete-po-telefonu.html |
Přílohy |