Je toto už lichva? Manažeři energetických firem by si měli dát pozor na trestní stíhání - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení

 Hodnocení:      0 1 2 3      
Diskutující:
Návod    
 

Okomentovat na facebooku


Výpis příspěvků 1 až 50 (79)
 
přečíst (7) 29.08.22 21:17  Mrrubikon  (246513)

Monopol ČEZ jasně zneužívá svoji pozici

Měl by hlavně konečně začít neco dělat antimonopolní úřad. Ten je k tomu stvořen.

Dosavadní doporučení: přečíst (7)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 30.08.22 10:46  Mono  (229311)

Monopol ČEZ jasně zneužívá svoji pozici

To asi ne, spis policie....

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:

spíše nečíst (8) 29.08.22 19:27  Tomasso  (243693)

Proč nechci žádné rychlokvašené řešení alá Havlíček nebo Babiš

Ze spousty stran slyším volání, že se nic neděje, že vláda nekoná, že EU nekoná apod. Nejčastěji od Babišovců, kteří jsou zvyklí na sice rychlá, ale velkohubá populistická prohlášení vůči veřejnosti, na základě kterých se teprve potom hledá řešení a politická dohoda. Já bych v tomto případě radši, aby se politici a energetický sektor napříč Evropou nejprve dohodli na technicky a politicky možném řešení a teprve potom vydávali nějaká veřejná prohlášení. Havlíček (ANO) už postupně vytáhl z paty asi pět rychlokvašených řešení, z nichž žádné se neukázalo jako realistické.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (8)
Vaše doporučení:

přečíst (9) 29.08.22 17:29  Honza  (244920)

Jaký objem se za “nesmyslné” ceny obchoduje?

Dobrý den, ono by taky bylo dobré do článku doplnit, jaký objem se za tyto “nesmyslné” ceny na burze obchoduje. ČR spotřebuje zhruba 73 terawatthodin za rok. Na den to vychází (73 000 000 MWh / 365) 200 000 MWh. Jednotka výkonu, jeden Temelín, vyrábí 1000 MW každou hodinu, to je 24 000 MW za den. Dva bloky 48 000, Dukovany ddto tedy cca 96 000, tedy necelá polovina spotřeby. To velmi nahrubo odpovídá. Otázka tedy je, kolik MWh na daný den se zobchodovalo za onu šílenou cenu třeba 1000 €. Ono to totiž bude velmi málo. Třeba jen jednotky nebo desítky MWh…. Jedná se do značné míry o senzační titulky, nad kterými se čtenář bez hlubší znalosti problematiky jistě rád rozčílí, ale neodpovídá to realitě.

Dosavadní doporučení: přečíst (9)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 04.09.22 09:41  vlastní gol pro EU  (243514)

Jaký objem se za “nesmyslné” ceny obchoduje?

Pokud máte tarif SPOT teďy cenu dle burzy, tak na objemu nezalezi

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (1) 30.08.22 12:10  Kurz  (206336)

Jaký objem se za “nesmyslné” ceny obchoduje?

To můžete leda porovnávat s obchody pro stejné období v minulém roce a žádný trend v poklesu tam není zřetelný.

Cena kolem 1000€/MWh je pro nejbližší období, ale daleko více se obchoduje kontrakt na další rok a ten má také objemy v normálu. Na PXE zas není tolik likvidity a ani nemusí být každý den nějaký obchod.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (1)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (8) 29.08.22 18:31  Mono  (229311)

Jaký objem se za “nesmyslné” ceny obchoduje?

CEZ mel ke konci brezna prodano na rok 2023 asi 61%, zbytek nejspise prodava za soucasne vysoke ceny. Protoze, i kdyz vetsinu produkce prodava dvoustrannymi kontrakty, tak je to za ceny blizke burzovnim cenam.

Otazka spise stoji, proc jsou ceny elektriny tak silene, kdyz jsou prumerne vyrobni ceny mene nez desetinove. U CEZ to muze ted byt velmi zhruba cca 70 EUR/MWh.

Tak silene jsou, protoze se nahozene ceny historicky odvozuji od marginalnich nakladu (nakladu nejdrazsiho pouziteho zdroje) i kdyz se na tom zdroji vyrobi nula, nula nic....

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (8)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (5) 29.08.22 16:46  karscho  (247279)

spolupachatelé

Trh s energiemi už dávno není normální a že je naplněná skutková podstata lichvy! Vláda nekoná, vymýšlí jak tento nekalý obchod ještě podpořit "úsporným tarifem" z peněz daňových poplatníků a stává se tak spolupachatem. Co zbývá řadovým občanům = daňovým poplatníkům? Podáme hromadnou žalobu na stát, EU, energetické společnosti, ...? ... nebo vyjdeme do ulic?

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (5)
Vaše doporučení:

přečíst (7) 29.08.22 14:03  xxx  (241641)

Závěr je jasný :

Nevím kde přišli k ceně 1kč/1kWh u vodních elektráren. Připomínám, že od roku 89 nebyla postavena pořádná vodní elektrárna. U těchto zdrojů se bavíme o nákladech v řádech halířů na kW/h. např. Lipno (Vodní elektrárna Lipno I – Wikipedie (wikipedia.org)) s teoretickým výkonem 2x60 MWh v ideálním prostředí by náklady byli 120 mega/hodina a to je totální blbost. Počítejme že jede cca 25% výkonu tak to dělá cca 30 MWh a náklady mohou dělat tak max 50 000/hodina.

 

To co se aktuálně děje na trzích je přímí důkaz selhání celoevropské energetiky a energetický trhu, což je věc kterou si tvz. novoevropští fanatici věřící v lepší zítřky s Bruselem nikdy nepřiznají. Země, které nejsou schopny si zajistit svou energetickou spotřebu by neměly mít přístup na tento trh neboť svou poptávkou drasticky ovlivnují cenu ostatním. Ale všichni víme, že nejvýhodnější je stějně zrušit přímí prodej ČEZ a umožnit mu prodávat pouze přebytky. Proč by evropské země měly mít výhodnější energie kvůli tomu že za socialismu se v ČSR stavěly elektrárny z peněz danových poplatníku? Však našim rodičům/prarodičům na to ani nepřispěly, tak proč by z toho měly těžit?

Dosavadní doporučení: přečíst (7)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (9) 29.08.22 15:18  mudrc  (247271)

Závěr je jasný :

Ono se to nezdá, ale jeden známý provozuje malou vodní elektrárnu (jen několik kW) a v brzké době ho čeká rekonstrukce náhonu v ceně cca. 500tis a to prý naštěstí turbínu řešit nemusí. Elektrárnu provozuje už téměř 40let a pořád mu rekonstrukce nedávala smysl, až letos. Když ale slyšel, jak je státem označován za zloděje a že má nezasloužený zisk, tak se na to prý vykašle a své "dítě" nechá dosloužit. Fakt mi ho bylo líto, poctivej člověk, celej život dřel jak bulhar, každýmu pomáhal....

Opravdu nevím kolik jsou náklady na provoz vodní elektrárny, ale když započítáš náklady na vybudování, revize, obsluhu, údržbu, opotřebení, její životnost, tak to asi bude celkem raketa. Náklady na výstavbu můžou být řádově i desítky miliard!

Chápeš, že díky elektrárnám postaveným za socíku víc jak 70% zisku z té zlé burzy jde do kapes státu?

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (9)
Vaše doporučení:

přečíst (7) 29.08.22 12:46  Václav  (245785)

Všechno je to způsobené

nesmyslnou konstrukcí cenotvorby, kdy se cena veškeré energie odvíjí od nákladově nejméně efektivní elektrárny (v tomto případě plynové). Takže drahý plyn se okamžitě propíše i do cen elektřiny.

Někdo (kdo?) to tak nastavil nejspíš proto, aby si energobaroni přišli na trochu lepší zisky, nebo možná proto, aby se tím podpořila výstavba plynových elektráren v Německu. Dokud byla cena plynu normální, nic zásadního se nedělo. Když to takhle ale někdo mohl nastavit, může to i odnastavit, respektive přenastavit, aby cena odrážela průměrné výrobní náklady plus nějakou rozumnou marži? Proč to ale ten někdo nechal zajít až takhle daleko???

Dosavadní doporučení: přečíst (7)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (5) 29.08.22 18:51  Tomasso  (243693)

Všechno je to způsobené

Cenotvorba na burze má jediný cíl - aby byla vždy uspokojena poptávka. Řekněme, že chcete koupit 3 MWh. Na druhé straně je nabídka 1 MWh z jaderné elektrárny, 1 MWh ze solární elektrárny a 1 MWh z paroplynové elektrárny. Seřazeno podle nabízené ceny. Pokud výslednou cenu nastavíte podle solární elektrárny (tedy střední ceny), nabídka paroplynové elektrárny nebude uspokojena a poptávka bude uspokojena pouze ze 2/3 (jadernou a solární elektrárnou). Čili ani poptávka nebude zcela uspokojena. Proto cenu určuje až ta poslední elektrárna (nejdražší), která je schopna uspokojit poptávku.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (9) 29.08.22 19:27  Mono  (229311)

Všechno je to způsobené

Ale tak to neni, kdo bude rychlejsi koupi z jaderky, kdo pomalejsi z uhelky a kdo jeste pomalejsi z paroplynovky. Navic, mozna jde dat i nedelitelne kontrakty (vse, nebo nic), a pokud nejde, tak to jde naimplementovat. A vyrobce by tam mohl dat mix zdroju.

Marginalni cena mela mozna vyznam, pokud nebyly mezi zdroji diametralni cenove rozdily. Ted je vyrobni cena z paroplynovky mozna i stonasobkem vyrobni ceny ze stare jaderky.... Za takoveho stavu je pouziti marginalnich cen zcela mimo misu....

Dosavadní doporučení: přečíst (9)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 29.08.22 17:35  Honza  (244920)

Všechno je to způsobené

Dobrý den, ano, to že se celý objem zobchoduje podle vzávěrečné ceny marginální elektrárny, to je divné. V podstatě to ani neodpovídá klasickému obchodování na burze, kdy když zadáte poptávku na akcie, s určitou cenou, tak koupíte dle nabídky jednotlivých nižších cen, ale nabízejícím zaplatíte onu nižší jimi požadovanou cenu, nikoliv tu maximální. Jako byste šel na trh, koupil 9 vajíček za 4 Kč desáté za 10 Kč a za všech 10 zaplatil za 10x10 Kč…

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:
určitě nečíst (7) 29.08.22 18:57  Tomasso  (243693)

Všechno je to způsobené

V podstatě ano, máte pravdu, jenže takto by trh nebyl stimulován k provozování energetického mixu. My nepotřebujeme jen nejlevnější zdroj, který by se jako jediný vyplatilo efektivně provozovat. My potřebujeme celou paletu zdrojů. Potřebujeme, aby vyplatilo kromě jaderných, solárních, větrných a vodních elektráren provozovat i elektrárny paroplynové a udelné, byť jsou drahé. Ano, je to politické rozhodnutí, ale moudré rozhodnutí. 

Dosavadní doporučení: určitě nečíst (7)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 29.08.22 19:51  Mono  (229311)

Všechno je to způsobené

No to fungovalo, dokud se marginalni naklady neutrhly z retezu. Chapu argument, ze je treba motivovat, aby producenti postavili i zdroje s drazsim provozem. Ovsem, za nynejsi situace jiz stoji a tak neni treba docasne motivovat a diky tomu nechat zkolabovat prakticky celou ekonomiku....

Kdo by z toho mel prospech? Krome Puu Skrcka Velikeho I.....

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 29.08.22 12:50  rzc  (222011)

Všechno je to způsobené

Nesmysl, cena se odviji od ocekavani nedostatku.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (9) 29.08.22 13:03  Mono  (229311)

Všechno je to způsobené

Ne, cena elektriny se odviji od nyni nesmyslneho paradigmatu tvorby ceny podle marginalnich nakladu.

Tedy cena obchodovane elektriny je momentalne odvozena od vyrobni ceny v paroplynove elektrarne a tedy od ceny plynu. A to i v pripade, ze dany vyrobce treba ani paroplynovou elektrarnu nema, nebo v ni vyrabi trena 1% sbe produkce.

Zhruba jsem pocital, jake ma prumerne vyrobni naklady CEZ a v prumeru to muze byt cca 70 EUR/MWh. Ale elektrina se prodava za vice jak desetinasobek vyrobnich nakladu.... Pri vypoctu jsem vychazel z udaju CEZ zverejnenych v kvetnove zprave pro investory (s. 15)

https://www.cez.cz/webpublic/file/edee/ospol/fileexport/investors/investment-stories/2022-05-investment-story-published-cz.pdf

Dosavadní doporučení: přečíst (9)
Vaše doporučení:
přečíst (7) 29.08.22 13:27  alda  (247264)

Všechno je to způsobené

Tvé výpočty +- sedí, ale uvědom si, že cena elektřiny byla dlouho i pod touto cenou a ikdyž jsou aktuální spotové ceny někde jinde, tak bude mít ČEZ za tento rok průměrnou prodejní cenu někde kolem 100EUR. To mi opravdu nepřijde jako "nepřiměřený zisk" a důvod zahodit důvěru investorů v ČR.

Dosavadní doporučení: přečíst (7)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (5) 29.08.22 13:40  Mono  (229311)

Všechno je to způsobené

Jasne, ale nemluvime o spotovych cenach, ale o forwardovych cenach na pristi leta. Nebo zbytek letoska.

A v minulosti ty vyrobni ceny CEZ byly nizsi, protoze byly podstatne lacinejsi CO2 povolenky. A ty nyni tvori u uhelek cca 90% variabilnich nakladu.... CEZ byl ziskovy i v dobach nejvetsi cenove krize. Bylo to asi dost blizko bodu, kdy by vyroba elektriny zacinala byt ztratova, ale nikdy se to tam nedostalo.... Diky hedzovani cen.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (5)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (3) 29.08.22 14:13  alda  (247266)

Všechno je to způsobené

Ale i velkou část prodejů na další roky přece realizoval ČEZ za mnohem nižší ceny, než jsou dnes a průměr bude mít nižší, než za kolik se aktuálně obchoduje. Ikdyby se ČEZu dařilo, tak bude mít třeba průměrnou cenu na příští rok 140EUR a bude tak mít nádherný zisk 100%, ale NENÍ to důvod aby stát kradl, zvlášť když naprostá většina jde do jeho kapsy! A z ostatních energo firem má stát formou daní už teď taky slušný prachy.

A navíc je to jen sázka do loterie, pokud opadne panika, Brusel přestane protěžovat slunce a vítr, dokončí se oprava elektráren ve Francii, tak se brzy může obchodovat za zlomek aktuálních cen. A pak budeš jen sledovat, jak kvůli komunistickému přístupu utíkají investoři z ČR a ty škody budou nedozírné.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (3)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (6) 29.08.22 14:31  Mono  (229311)

Všechno je to způsobené

Soucasna cena neni dana OZE, povolenkami CO2, jadrem ve Francii, .....Je to dano cenou plynu Tu ladi Puu a dokud bude zit a valcit, tak ji bude drzet nahore

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (6)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 29.08.22 15:01  alda  (247270)

Všechno je to způsobené

Dovolím si nesouhlasit.

Dnešní cena je vysoká proto, že se málo vyrábí z jádra a nedostatek se musí pokrýt drahým plynem.

Když se nahodí jádro ve Francii, tak se třeba nebude muset ani pálit plyn! Představ si situaci, kdy k pokrytí 100% spotřeby stačí jen jádro. Kdo by pálil plyn v elektrárně?

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (4) 29.08.22 18:35  Mono  (229311)

Všechno je to způsobené

Ale v Nemecku se bude palit plyn i tak. Tedy cena bude vysoka i tak. Pokud se tedy nezmeni paradigma cenotvorby....

Dosavadní doporučení: přečíst (4)
Vaše doporučení:

spíše nečíst (7) 29.08.22 11:27  Jarek  (247236)

Vše je postavené na hlavu

Každou chvíli vidím jak někdo proklíná minoritní akcionáře ČEZu jací jsou zloději. Přitom ti jsou v tom úplně nevině a navíc jsou také okrádáni co to jde. Proč se kupříkladu neřeší to, že ČEZ prodává elektřinu na burze za průměrných 2-3Kč/kw a překupníci to potom přeprodávají za 20Kč/kw? Možná by bylo nejlepší pro akcionáře i pro naše spoluobčany kdyby ČEZ prodával elektřinu přímo jim například za 4Kč/kw. Všichni kromě překupníků by na tom vydělali.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (7)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (12) 29.08.22 11:42  mudrc  (247257)

Vše je postavené na hlavu

Vidím, že tento HOAX o levném prodeji a drahém nákupu pořád žije :)
Ve skutečnosti ČEZ na burze prodá tomu, kdo nabídne nejvíc a "ČEZ prodej" (nebo jiný dodavatel) nakoupí od toho, kdo je ochoten dodat nejlevněji. Ceny se tedy +- neliší, ale burza zabezpečí konkurenční prostředí. Tzn. aby např. ČEZ nepomohl firmě "ČEZ prodej" dočasně sníženými cenami zbavit se konkurence.

Dokonce díky dopředu nakoupené elektřině "ČEZ prodej" aktuálně dodává koncovým spotřebitelům levněji, než nakupuje.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (12)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (3) 29.08.22 14:43  PJPrince  (245662)

Vše je postavené na hlavu

Většina lidí nechápe (a asi nepochopí) ten časový nesoulad. Přemýšlím, jak to polopaticky vysvětlit lidem mimo obor, ale nic kloudného mě nenapadá.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (3)
Vaše doporučení:

přečíst (10) 29.08.22 09:43  Honza1616  (247239)

Energie

Co mě je potom že Německo má nedostatek energie a velkou většinu musí nakupovat, je to jejich problém. 

Hlavně že vypínají jaderné elektrárny 

Co se týká burz kde se energie prodává, řekl bych že ten kdo ji prodal ČEZ a podobní, by získané peníze mínus náklady na výrobu, tedy prodejní 20Kč mínus výrobní náklady 4Kč.... =16Kč měli dát do státní kasy a odtud by to mělo být přerozděleno naším lidem jako kompenzace . Pokud se tak nestane, tak mi vysvětlete kam jde těch 16Kč. Před energetickou krizí se elektřina vyráběla za 2Kč a prodávala za 3Kč, marže výrobců byla tedy minimální (1Kč), ale teď je 16Kč, takže kam těch 16 Kč jde ???

A ještě k těm Něm.JE, když je odstavují a nechtějí je, tak bych si je pronajal, poslal tam české zaměstnance, odstřihl dráty od Německé sítě a naopak natáhl dráty do Česka, České JE produkují pouze 1/3 naší spotřeby, pokud se budeme chtít zbavit fosilních paliv a OZE už není kde rozšiřovat, bude potřeba postavit ještě aspoň 2n plnohodnotné JE nebo modulární malé reaktory do každého většího města, zde tedy narážím na to že pokud Němci odmítají provozovat JE, Česko by je mělo převzít a vyrábět svoji elektřinu v pronajaté elektrárně.

Podobně vymyté mozky mají Rakušané, protestují proti našim a Slovenským JE, ale že od nás veselé elektřinu nakupují to je už zcela v pořádku. 

Němcům i Rakušanům bych neprodal ani jediný Watt energie 

Dosavadní doporučení: přečíst (10)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (5) 29.08.22 13:06  Mono  (229311)

Energie

Nemecko je nejvetsi, nebo jeden z nejvetsich exporteru elektriny.... Ti fakt nedostatek elektriny nemaji.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 26.09.22 20:15  Honza1616  (242831)

Energie

exportérů??

Snad jste chtěl napsat importérů (dováží/nakupuje), ne ??

pokud dle vašeho názoru mají elektřiny dostatek a mohou si dovolit ji vyvážet, proč jim tedy hrozí blackouty?

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (12) 29.08.22 10:03  Kurz  (206336)

Energie

K tomu stačí si schválit 100% divi a 70% z čistých příjmů plus daně jsou státu, bez okradení akcionářů, hrozby žalob a poničené reputace v očích všech investorů.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (12)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 29.08.22 18:39  Mono  (229311)

Energie

Ale kdeze. Problem vyresi jen mimoradna dan z mimoradnych zisku pro vsechny elektroenergeticke firmy.

Nebo trestni stihani jejich managementu pro lichvu. To by sly ceny dolu na to tata....

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (16) 29.08.22 09:31  Jarek  (247236)

Za vše můžou naši politici a politici EU

To jsou následky fanatické zelené ideologie, která jen zničila naši ekonomiku a zatížila životní prostředí víc, než kdyby politici vůbec nic nedělali.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (16)
Vaše doporučení:
přečíst (6) 29.08.22 10:44  Jakub  (247249)

Za vše můžou politici EU

A vše to umocnily sankce vyhlášené letos. Přitom spekulace na ceny plynu začaly už na začátku podzimu, kdy začalo být jasné, že NS2 nebude  brzy zprovozněn vinou nejvyšších představitelů EU pod tlakem USA, a na druhé straně, že RF se bude snažit omezit dodávky přes území, za které by musela platit tranzitní poplatky současné vládě v Kyjevě, právě ve prospěch dodávek přes dokončený NS2. K tomu si chytří spekulanti dali dohromady výpadky ve výrobě elektřiny v Evropě z větrných elektráren (málo foukal vítr) a vodních (nebylo dost vody), a taky situaci ve světě s uhlím, když jeho cena začala stupat v důsledku toho, že Čína začala ve velkém nakupovat z jiných zdrojů, neboť zakázala dovoz z Austrálie (kvůli neustálému osočování z rozpoutání pandemie COVID-19).

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 29.08.22 13:14  Mono  (229311)

Za vše můžou politici EU

Nemecko se rozhodlo prerusit certifikaci NS2 az po napadeni Ukrajiny CCCP. A trvalo to Nemecku dost dlouho, nez se k tomu odhodlalo...

CCCP muze pouzivat NS1, kapacitu vyuziva na zlomek kapacity. Opravena turbina uz pres mesic ceka v Nemecku, az si ji Gazprom vyzvedne. No a nejak zazracne se porouchalo asi pet dalsich turbin.... To snad ani nema cenu komentovat.

Vedle plynovodu, ktery vede pres Ukrajinu je take Jamal, ktery vede pres Polsko. Ani jim nejde plyn...

Abych to shrnul, Puu si hraje a snazi se nejistotou kolem dodavek plynu udelat EU problemy a donutit ji, aby prestala pomahat Ukrajine....

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (17) 29.08.22 09:27  mudrc  (247234)

My ty kapitalistické zrůdy rozdrtíme ocelovou pěstí socialismu!

Autor ale zapomněl zmínit, že stát vlastní v ČEZu 70% podíl, který vyrobí víc elekřiny, než domácnosti v ČR spotřebují. Níkdo státu nezakazuje prodávat "jeho" elektřinu lidem za jakoukoliv "správnou" cenu, na to souhlas minority nepotřebuje.

Dokáže vůbec autor pochopit, že když zakážete prodávat cokoliv nad určitou cenu, tak se to prostě nebude vyrábět? Že když náklady z paroplynu budou 20kč, tak nelze prodat za 10kč ikdyby jste na energo firmy uvalili 120% daň. Podívejte se jak dopadla Francie s určováním správné ceny za elektřinu, díky podfinancované údržbě jim stojí každá druhá jaderka! Jak dopadlo Maďarsko s určováním ceny za paliva, .... Je tu spousta příkladů z minulosti, ale někteří jsou nepoučitelní.

A jak z toho ven?

1) Nejdřív si musíte uvědomit, že je vysoká cena způsobena převyšující poptávkou (odklon od fosilu, zákaz spalováku, elektroauta,..), nedostatečnou nabídkou (vypínání JE v Německu, podfinancovaná údržba JE ve Francii), sankcionováním stabilních elektráren(uhlí, jádro) a dotací nestabilních elektráren(slunce, vítr).

2) Dočasně zrušit emisní povolenky, ať můžou jet na plný výkon všechny elektrárny. Obnovit provoz JE v Německu a zahájit stavbu nových elektráren. Přestat vyhrožovat výrobcům elektřiny, spíš se jich zeptat jak jim stát může pomoct aby mohli vyrábět víc!

3) Pokud to nepomůže, tak omezit spotřebu a možná i dost brutálně. Např. zákaz jízdy elektroaut v zimě.

Ono totiž až lidi budou platit nové ceny, tak rostoucí cena zapůsobí "samoregulačně", sníží tak spotřebu a tím pak i cenu. Naopak pokud budete regulovat cenu, tak dřív nebo později narazíte na strop kolik el. se vyrobí a výrobce pak řekne: "Bohužel vyrobení další elektřiny by pro mě za tyto ceny bylo ztrátové, takže další ele. již nemáme, počkejte až bude svítít/foukat". A toho já se dožít nechci!




Dosavadní doporučení: určitě přečíst (17)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (12) 29.08.22 10:15  PJPrince  (245662)

My ty kapitalistické zrůdy rozdrtíme ocelovou pěstí socialismu!

Může být, až na bod 2). Nikoli jen povolenky a nikoli dočasně, okamžitě a navždy přestat manipulovat trhem ve prospěch neefektivních zdrojů, je to úplně zbytečné. Celý ten ďábelský mechanismus na pozadí by měl skončit po prvním vážném varování (tedy teď), ne až se vše po*ere. Některé "zelené" zdroje by se časem prosadly samy, snahy to uměle urychlovat vedou jen k témuž, k čemu by vedly stropy apod. nesmysly - rozvratu trhu, který dříve nebo později přestane fungovat ve prospěch kohokoli. Přestane fungovat úplně.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (12)
Vaše doporučení:
přečíst (6) 29.08.22 10:01  TomCZ  (246914)

My ty kapitalistické zrůdy rozdrtíme ocelovou pěstí socialismu!

U bodů 2 nemá už rušení emisních povolenek smysl, při stávajících cenách už se do té výsledné připisují minimálně.Odstavené JE v Německu jsou odstavené takovým způsobem, že zprovoznit nepůjdou.Uhelné elektrárny nyní procházejí údržbou a šetří uhlí na zimní období.Jediným dostatečně rychlým a efektivním řešením je bod 3, hledání úspor a nenapadá mě kde jinde, než určením přídělů průmyslovým podnikům.

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (9) 29.08.22 10:20  mudrc  (247246)

My ty kapitalistické zrůdy rozdrtíme ocelovou pěstí socialismu!

2) To bych netvrdil, zrušení emisní povolenky dokáže srazit cenu elektřiny z uhelné elektrárny téměř o 100EUR/MWh. A pro výrobce je sakra rozdíl jesli 50EUR vydělá, nebo prodělá. Jestli provoz JE v DE nejde obnovit nevím (nejsem jaderný expert), ale minimálně bych poslední 3 jaderky nevypínal. Problém s nedostatkem uhlí asi není, pokud vím tak se dováží d ČR i z Austrálie. Ono to uhlí je lépe stlačená energie, než plyn a proto je přeprava smyluplnější.

3) to by šlo, když bude nejhůř, tak omezíme v zimě část výroby (tak jak za kovidu) a děti budou mít "plynové prázdniny". Hlavně se z toho nepo...t

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (9)
Vaše doporučení:
přečíst (4) 29.08.22 13:20  Mono  (229311)

My ty kapitalistické zrůdy rozdrtíme ocelovou pěstí socialismu!

Jenze, vysoke ceny nejsou dane cenou povolenek, ale cenou plynu. Problemem nejsou povolenky, ale system cenotvorby elektriny podle marginalnich nakladu a ne podle prumernych nakladu na prodavanou produkci....

CEZ ma prumerne vyrobni naklady hluboce pod 100 EUR/MWh, ale strili svou produkci za nekolikanasobek....

Dosavadní doporučení: přečíst (4)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 30.08.22 14:05  Kurz  (206336)

My ty kapitalistické zrůdy rozdrtíme ocelovou pěstí socialismu!

Zrušené povolenky by snížily cenu o 40-50 €/MWh které platí nemodernizovaná plynová elektrárna. Také by pobídly k většímu dovozu uhlí, které by měly o 50-60 €/MWh větší zisk.

A až se ceny plynu s uhlím srovnají, tak ta sleva způsobena koncem povolenek bude ještě větší.

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (2) 30.08.22 15:14  Mono  (229311)

My ty kapitalistické zrůdy rozdrtíme ocelovou pěstí socialismu!

To ano, nakdy by klesly o nekolik desitek EUR/MWh. Ovsem cena elektriny vcera byla 1000, dnes uz 500-600, takze vidis, ze vliv povolenek je zcela okrajovy.

To by melo znatelny vyznam, kdyby stala elektrina treba 200 EUR, ale to uz je zase pomerne snesitelna cena, takze by nebyl duvod je rusit....

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:

spíše nečíst (13) 29.08.22 07:32  jarda  (247230)

Politická krádež

Lichvá?nebo trestný čin?když Naší politici a Vláda Dopomáháji zločinecké organizované skupině mafianu z ČEZU,ovládat celí ČEZ a Vybírat Jsi Své lidi Do dozorčí Rady,to je u mě organizovaný trestný čin, my Česká republika jsme ve výrobě elektřiny sobestacny,takže by českým občanům nehrozila žádná krize

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (13)
Vaše doporučení:

spíše nečíst (16) 29.08.22 06:35  ASD  (247228)

Vláda jako většinový

Vlastník ČEZu by měla ihned konat ve prospěch občanů a ne se vymlouvat a chránit práva menšinových akcionářů. Jako první by se mělo odejít z burzy v Lipsku. Za druhé na mezinárodní úrovni tlačit na zrušení emisních povolenek potažmo na zrušení green dealu.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (16)
Vaše doporučení:

přečíst (23) 29.08.22 00:49  PJPrince  (245714)

Uf

Ze všech pitomých pokusů pojmenovat nastalou situaci řadím tento opravdu vysoko :-) Body za kreativitu, ale ne, toto skutečně nemá s lichvou nic společného. Netřeba zákonů, lichva je lidsky závazek nepřiměřený k zisku závazkem získanému. Prodávat něco za cenu vytvářenou na (třebaže zdeformovaném) trhu nelze takto definovat ani po 10 pivech.

Dosavadní doporučení: přečíst (23)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (4) 29.08.22 13:26  Mono  (229311)

Uf

No, zaklinat se trhem pri vyrobnich nakladech tvoricich zlomek prodejni ceny muze byt pomerne slaba berlicka... Zejmena, pokud je jasne, ze "trzni" ceny se zcela odtrhly od reality.....

A to diky urceni ceny podle marginalnich nakladu a ne podle prumernych nakladu v situaci, kdy jsou marginalni naklady mnohanasobkem tech prumernych....

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (4)
Vaše doporučení:

přečíst (15) 28.08.22 23:23  fic  (247225)

Lichva ?

Asi ne lichva. Tohle je zahrávání si s pekelnou krizí, až ty ceny dopadnou do fabrik. Půlka zkrachuje hned, půlka zdraží výrobky tak, že to lidi nezaplatěj. A jedná se i o potraviny. A jestli se neodstřihnem od Lipska, tak je jen otázkou času,kdy to přijde... Jestli ve vládě čekaj na signály, zdá se, že je přehlídli. My je vidíme už dost dlouhou dobu.

Dosavadní doporučení: přečíst (15)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (15) 28.08.22 22:30  Boris  (225048)

Jinak tadu nejsou novinky.cz

Tady se předpokládá určitá finanční gramotnost, nadávat na politické poměry, vládu, komunisty, kapitalisty a vůbec projevy českého maloměšťáského myšlení si nechte do blesku nebo pro parlamentní listy.

Zkuste diskutovat s respektem, věcně a odborně, pokud to neumíte, tak raději přepněte na jiný kanál.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (15)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 29.08.22 07:30  ASD  (242772)

Jinak tadu nejsou novinky.cz

Většina lidí, soudě podle komentářů a reakcí na ně to má v hlavě naprosto v pořádku. Na rozdíl od mnoha na jiných serverech, kteří by klidně měli i dva svetry a neuvědomují si širší souvislosti.

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:


Diskuze Je toto už lichva? Manažeři energetických firem by si měli dát pozor na trestní stíhání, další stránky: 1 | 2 | Další »
stránkovat diskuzi po 10 | 20 | 50

Odkazy k diskuzi Je toto už lichva? Manažeři energetických firem by si měli dát pozor na trestní stíhání

Je toto už lichva? Manažeři energetických firem by si měli dát pozor na trestní stíhání - zdrojová stránka k tématu diskuze Je toto už lichva? Manažeři energetických firem by si měli dát pozor na trestní stíhání.

Zasílání Denního souhrnu názorů na Je toto už lichva? Manažeři energetických firem by si měli dát pozor na trestní stíhání e-mailem.

Přidat názor - vložte vlastní názor, doporučení, hodnocení nebo zkušenost k tématu Je toto už lichva? Manažeři energetických firem by si měli dát pozor na trestní stíhání.

 Burza Prime 15:18 
Název Kurz Změna
 COLT(CZG)  684.00  +0.29% 
 ČEZ  906.00  -1.20% 
 ERSTE  1 129.50  +0.36% 
 GEN(NORTON)  535.00  -0.93% 
 GEVORKYAN  254.00  -0.78% 
 KB  793.00  -0.63% 
 KOFOLA  277.00  +0.36% 
 MONETA  97.80  +0.31% 
 PHOTON  43.95  +1.85% 
 PILULKA  179.50  -0.28% 
 PM  14 800.00  -0.67% 
 PRIMOCO   845.00  -0.59% 
 VIG  775.00  +0.65% 
Komodity online
 Ropa 82.85 USD 14:56   
 Zlato 2349.19 USD 14:56   
 Stříbro 28.52 USD 14:56   
 Káva 197.32 USD 14:56   
 Cukr 18.66 USD 14:56   
 Bavlna 76.06 USD 14:56   

?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.