... předpoklady a kamínky do mozaiky řešení problému.
ad 1) motivace, ambice a schopnost ovlivnění. Tohle Babiš naplňuje, netřeba blíže analyzovat.
ad 2) finance. Několik přehledných zdrojů. Viz dále. Prolíná se zde aktivita mezi více aktéry a je nutné pečlivé časování jednotlivých kroků.
... v první etapě jde o sektorovou daň v energetice. Tou se lze dostat v průběhu let ke stovkám miliard zisku společnosti ČEZ (nakonec jsou to naše peníze, které mu platíme). Také stát se tedy bude podílet na financování stavby, a to ve výši jeho podílu na již následně nevyplácených dividendách. (Vedlejším efektem může být i podstatně příznivější sqeeze out, pokud by se cena akcie nějakou dobu udržela řekněme kolem stokoruny za akcii. Ale nejde o hlavní smysl, spíše jen drobný nepovinný bonus.) Každopádně, tento zdroj financování je výsostně vnitrostátní a bezproblémový, a daně jsou holt daně, ty jsou zcela v režii státu. Pochopitelně, Babiš se nachází v unikátní situaci, kdy díky jeho oběma levicově laděným koaličním partnerům zákon o této sektorové dani projde zcela hladce. A daň se bude líbit i elektorátu, tudíž samá pozitiva pro premiéra (trestně stíhaného, pravděpodobně nedostižného).
... druhá etapa získání dalších nutných financí je o něco komplikovanější. Doposud měl Babiš trochu svázané ruce vzhledem k eurodotacím, a tedy musel ve svém zájmu držet obezřetně opatrnou pozici vůči finančním zájmům některých členů evropské rodiny, potažmo vůči Evropské komisi. To se vbrzku dořeší a až bude zbaven dusivé zátěže dotací z evropského rozpočtu, už nebude povinován nikomu ničím a bude se moci řídit jen zájmem státu a jeho občanů. Ano, řeč se vede o druhém pilíři atomového financování, totiž o sektorové bankovní dani. Ta je kontroverzní v tom, že postihuje příjemné příjmy rakouské, belgické, francouzské, v menší míře italské. Lobing odpůrců a postižených bude tuhý, ale překonatelný. Také zde jde o stovky a stovky miliard v průběhu let.
... pokud by tyto zdroje nevykryly náklady, v rezervě máme ještě třetí navýsost oblíbenou sektorovou daň, v sektoru mobilních operátorů. Tito mají před sebou masivní 5G-investice, tak bych jim na zisky sahal nepříliš rád, a spíše to nebude nutné. Ale kdyby, pak holt ano.
... finance máme tedy pořešené a ani to moc nebolelo, že. Holt zoufalá doba si žádá zoufalé činy. Ovšem, už se mi zajídá koloniální status mé země, kterou si chodí Evropa stříhat a my ani nehnem brvou. S tím bude konec.
ad 3) evropský regulátor. Dostavbu je nutno vyjednat i na evropské úrovni. Sektorovou bankovní daní dostane Babiš do ruky krom financí i možnost je postupně upouštět a zmírňovat v průběhu let. To je nástroj využitelný při našem lobování. Samozřejmě, ČEZ bude zatížen daní po celou dobu financování beze změn a výjimek.
... jistě existuje i řada dalších aspektů, které jsem v tomto nástinu opomněl, či přímo zapomněl. Předkládám to tedy fóru k dopracování. Pokud jde o kruciální výši zmíněných sektorových daní, jsem náchylný spíše k vyšším sazbám, líbilo by se mi třebas 70%. Co vy na to? Není to málo? Zdar, pohov a rozchod.