Za rok 2016 vzrostly tržby v maloobchodě o 5,6 %
Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy klesly v prosinci reálně meziměsíčně o 1,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 3,0 %, stejně jako bez očištění. Za celý rok 2016 meziročně vzrostly tržby v maloobchodě o 5,6 %.
V maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily v prosinci reálně meziměsíčně o 1,4 %. Tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní meziročně vzrostly o 3,0 %, stejný růst zaznamenaly tržby bez očištění (v prosinci 2016 i 2015 byl stejný počet pracovních dní). Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 6,8 %, za prodej nepotravinářského zboží o 4,1 % a potravin o 0,1 %.Nejvyšší růst zaznamenal internetový a zásilkový prodej (o 15,9 %). Zvýšení tržeb vykázaly také prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 4,6 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,9 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 2,4 %) a s oděvy a obuví (o 2,3 %). Tržby ve specializovaných prodejnách potravin vzrostly o 2,2 % a v nespecializovaných s převahou potravin stagnovaly. Nižší tržby vykázaly prodejny s potřebami pro domácnost, kde tržby klesly o 1,5 %.
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 101,1 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením a s potřebami pro domácnost.
Za celé 4. čtvrtletí 2016 se tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) zvýšily reálně meziročně o 4,2 % (ve 4. čtvrtletí 2016 i 2015 byl stejný počet pracovních dní). Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,5 %, za pohonné hmoty o 5,9 % a za potraviny o 0,2 %. V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby zvýšily o 4,3 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 4,7 % a za opravy motorových vozidel o 2,7 %.
Vývoj v roce 2016
Za celý rok 2016 v maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) vzrostly tržby reálně meziročně o 5,6 %, přičemž růst byl zaznamenán ve všech měsících roku 2016. Prodej pohonných hmot se celoročně zvýšil o 7,5 %, nepotravinářského zboží o 6,8 % a potravin o 3,3 %. Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 21,9 %). Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se tržby zvýšily za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,0 %, za výrobky pro domácnost o 6,0 %, za oděvy a obuv o 4,6 %, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 3,8 % a za počítačová a komunikační zařízení o 2,0 %. Průměrný cenový deflátor za rok 2016 činil 98,5 %.
V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně zvýšily o 8,0 %, v tom za prodej motorových vozidel o 8,6 % a za opravy motorových vozidel o 5,4 %.
Zdroj: Český statistický úřad
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz