(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v prosinci - nejvyšší celoroční růst od r. 1997: 6,8 %
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v prosinci meziměsíčně reálně o 0,4 %; meziročně se zvýšily o 4,3 %, bez očištění o 3,4 %. Zpomalení růstu bylo ovlivněno především prodejem potravin. V motoristickém segmentu se sezónně očištěné tržby meziměsíčně zvýšily o 5,4 %, meziročně vzrostly o 11,7 %, bez očištění o 10,4 %. Za ubytování a stravování se zvýšily tržby jak sezónně očištěné (meziměsíčně o 1,3 %), tak neočištěné (meziročně o 3,3 %). Za celý rok 2007 se tržby v maloobchodě zvýšily meziročně o 6,8 %, v motoristickém segmentu o 9,6 % a v ubytování a stravování o 1,5 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) vzrostly v prosinci meziměsíčně reálně o 0,4 %, přičemž za nepotravinářské zboží o 0,6 %, za potraviny o 0,1 %. Trendová složka se meziměsíčně zvýšila o 0,3 %, což bylo o 0,1 p.b. více než v předchozích dvou měsících (tabulka č. 1).
Graf č. 1
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny (v prosinci 2007 o jeden pracovní den méně) vzrostly tržby reálně o 4,3 %, po očištění pouze o pracovní dny o 4,2 %. Při srovnání s průměrem za EU 27 byl růst v ČR nadprůměrný, zpomalení růstu oproti předchozím měsícům se týkalo většiny členských států. Sezónně neočištěné tržby se v České republice zvýšily v prosinci nejméně od července 2005 (o 3,4 %), přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,8 % a naopak za potraviny o 1,9 % klesly.
V členění podle velikostních skupin rostly tržby nejvíce v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 8,4 %). Podniky s počtem 20 až 49 zaměstnanců vykázaly růst o 6,0 %, s 0 až 19 zaměstnanci o 5,2 % a se 100 a více zaměstnanci o 0,9 %.
K celkovému růstu přispěly v prosinci nejvíce specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží jako jsou knihy, psací potřeby, optické přístroje, sportovní potřeby, PC, hodinky, klenoty, hračky apod. Druhý a třetí největší podíl na růstu měly specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží. Nejrychleji rostly tržby podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. Nižší zájem spotřebitelů o nákupy potravin se oproti předchozím měsícům ještě prohloubil. Tržby klesly v prodejnách potravin specializovaných i nespecializovaných (o 3,6 %; resp. o 1, 7 %), ve skupině podniků, kam patří obchodní řetězce o 2,4 % (tabulka č. 3).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 103,9 % (v listopadu 103,8 % a v říjnu 102,7 %). Nejvíce vzrostly ceny v prodejnách potravin, v tom ve specializovaných o 12,9 %, v nespecializovaných o 10,3 %. Ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny se ceny zvýšily o 5,4 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 3,6 % a v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží o 0,4 %. Naopak v zásilkovém obchodě se ceny snížily o 1,4 %, v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží o 1,3 %, za potřeby pro domácnost o 0,9 %, použité zboží o 0,8 % a za textil a obuv o 0,1 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v prosinci sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně nezměnily, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 0,1 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Polsku o 8,0 %, v Litvě o 7,4 %, v Bulharsku a na Slovensku o 5,2 %, ve Finsku o 4,0 %, ve Švédsku o 3,9 %, ve Spojeném království o 2,5 %, ve Slovinsku o 2,2 %, ve Francii o 1,9 %, v Lotyšsku o 1,7 %, v Estonsku o 0,3 %, zatímco nezměněny zůstaly v Dánsku. Snížily se v Belgii o 6,9 %, v Německu o 6,7, ve Španělsku o 1,8 %, v Rakousku o 1,7 %, v Portugalsku o 1,5 % a v Lucembursku o 0,8 %. V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně očištěné tržby zvýšily meziměsíčně reálně o 5,4 % a meziročně o 11,7 %; neočištěné tržby vzrostly o 10,4 %. Dobře se prodávaly především pohonné hmoty, jejichž růst o 7,7 % byl z celoročního pohledu nadprůměrný. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily o 11,7 %, což bylo o 0,7 % p.b. méně než činil roční průměrný růst.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně zvýšily o 2,0 % a meziročně o 6,7 %. Sezónně neočištěné tržby zaznamenaly meziroční růst o 5,4 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby zvýšily meziměsíčně reálně o 1,3 %, sezónně neočištěné meziročně o 3,3 %. V ubytovacích zařízeních rostly tržby ve všech velikostních skupinách podniků, celkem o 5,1 %. Ve stravovacích zařízeních se zvýšily o 2,8 %, přičemž klesly pouze podnikům s 50-99 zaměstnanci (o 0,9 %).
* * *
Za celý rok 2007 se tržby v maloobchodě (OKEČ 52) zvýšily meziročně reálně o 6,8 %, což bylo nejvíce od r. 1997. Po celý rok ani jednou nedošlo k meziročnímu poklesu tržeb. Rychleji rostly tržby v 1. pololetí než ve druhém, nejvyšší přírůstek 9,9 % byl dosažen v únoru. Z jednotlivých velikostních skupin podniků měly nejvyšší dynamiku podniky s 50 až 99 zaměstnanci a s 20 až 49 zaměstnanci (o 14,0 %, resp. o 9,2 %). Tržby za nepotravinářské zboží rostly v jednotlivých měsících roku 2007 v rozmezí od 6,8 % do 13,5 %, celoroční průměr činil 9,6 %. Růst prodeje potravin se v průběhu roku postupně snižoval ze 4,5 % v 1. čtvrtletí až na 0,6 % ve 4. čtvrtletí. Stagnace prodeje potravin v listopadu a jeho pokles v prosinci souvisely s růstem cen.
Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 3,3 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 4,3 %, v prodejnách s převahou potravin o 3,0 %;
- ve specializovaných prodejnách se zvýšily o 9,7 %, přičemž v prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly o 10,7 %, v prodejnách potravin o 2,0 %;
- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly nejvýrazněji tržby za textil a obuv (o 15,7 %) a elektroniku, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (o 14,5 %). Tržby za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží se zvýšily o 8,7 % a tzv. ostatní nepotravinářské zboží o 8,0 %;
- v zásilkovém prodeji byly tržby vyšší o 15,6 %, v prodejnách s použitým zbožím o 7,9 % a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 4,1 %.
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) vzrostly tržby o 9,6 %, přičemž dynamiku udávaly prodejny a opravny motorových vozidel (růst o 12,4 %), prodej pohonných hmot se zvýšil o 4,9 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel rostly v roce 2007 v rozmezí od 10,6 % do 18,1 % s výjimkou září, kdy se zvýšily pouze o 1,9 %. Prodej pohonných hmot vzrostl nejvíce v březnu (o 13,1 %), naopak pod loňskou srovnatelnou úroveň se dostal v září (pokles o 0,7 %).
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 50+52) byl meziroční reálný růst tržeb 7,7 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se zvýšily tržby meziročně reálně o 1,5 %, v tom ve stravovacích zařízeních o 1,5 % a v ubytovacích o 1,4 %. Ačkoli oba segmenty měly celoročně zhruba stejný vývoj, v první a druhé polovině roku se vyvíjely odlišně. Pro stravovací zařízení bylo příznivější první pololetí, kdy jejich tržby vzrostly o 2,6 %, naopak tržby za ubytovací služby rostly rychleji ve druhém pololetí (o 2,5 %).
Analýza ČSÚ - Vývoj tržeb v maloobchodě, ubytování a stravování ve 4. čtvrtletí 2007
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz