Nová politika pro spotřebitele: Evropská komise vítá prozatímní dohodu o posílení pravidel EU na ochranu spotřebitele

@EU

Nová opatření přinesou spotřebitelům mnohé výhody. Za porušování předpisů o dvojí kvalitě bude možné udělit v každém členském státě pokutu nejméně ve výši 4 % ročního obratu obchodníka. Neodůvodněná dvojí kvalita také nově platí za klamavou obchodní praktiku. Byla též posílena práva spotřebitelů při obchodování na internetu. Nově budou např. spotřebitelé jasně informováni, který výsledek vyhledávání je prodávajícím sponzorován.

02/04/2019

Evropský parlament a Rada dosáhly prozatímní dohody o přísnějších pravidlech na ochranu spotřebitele.

Hlavním zlepšením bude větší transparentnost pro spotřebitele při nakupování na internetu, účinné sankce a jasná pravidla pro řešení problému dvojí kvality výrobků v EU. Tato nová pravidla navrhla Evropská komise v dubnu loňského roku v rámci nové politiky pro spotřebitele.

První místopředseda Komise Frans Timmermans uvedl: „Jedná se o ochranu spotřebitelů prostřednictvím větší transparentnosti a důsledné prosazování práva v případě klamání zákazníků. Díky této nové politice budou spotřebitelé vědět, co a od koho nakupují.“

Věra Jourová, komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů, k tomu doplnila: „Přijetí této politiky znamená, že dny uplatňování dvojího metru na jednotném trhu jsou sečteny. Spotřebitelé by již neměli být uváděni v omyl vydáváním různých výrobků za stejné výrobky. Obchodníky, kteří budou v podvádění pokračovat, čekají vysoké sankce. Nová politika rovněž posílí ochranu spotřebitelů na internetu a zvýší transparentnost při nakupování online.“ 

Přijatá opatření přinesou spotřebitelům hmatatelné výhody.

  • Účinné sankce za porušování právních předpisů EU na ochranu spotřebitelů: vnitrostátní orgány na ochranu spotřebitele budou mít pravomoc ukládat koordinovaným způsobem účinné, přiměřené a odrazující sankce. V případě rozsáhlého porušování předpisů, které se dotýká spotřebitelů v několika členských státech EU a které podléhají koordinovanému prosazování ze strany EU, bude možné uložit v každém členském státě pokutu nejméně ve výši 4 % ročního obratu obchodníka. 
  • Řešení dvojí kvality spotřebního zboží: nová pravidla objasňují, že uvedení výrobku na trh jako výrobku shodného s totožným výrobkem v jiných členských státech, má-li toto zboží ve skutečnosti neodůvodněně výrazně odlišné složení nebo vlastnosti, by bylo považováno za klamavou praktiku. 
  • Silnější práva spotřebitelů na internetu: při nákupu v internetových obchodech budou muset být spotřebitelé jasně informováni o tom, zda nakupují zboží nebo služby od profesionálního prodejce, nebo od soukromé osoby, aby věděli, jak budou v případě problému chráněni. Na internetu budou spotřebitelé jasně informováni v případech, kdy si obchodník za pozici ve výsledcích vyhledávání platí. Budou rovněž seznámeni s hlavními parametry, které určují pořadí výsledků vyhledávání.

Další kroky

Tuto prozatímní dohodu musí nyní formálně přijmout Evropský parlament a Rada. 

Souvislosti

Soubor předpisů, které tvoří novou politiku pro spotřebitele, má stavět na opatřeních, která Junckerova Komise v oblasti zlepšování ochrany spotřebitelů již přijala.

V rámci strategie pro jednotný digitální trh Evropská komise realizovala řadu iniciativ, které přizpůsobují pravidla na ochranu spotřebitelů prostředí on-line, například ukončením poplatků za roaming nebo neodůvodněného zeměpisného blokování. Modernizované nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele, které bylo přijato v roce 2017, zlepší také veřejné vymáhání práva a přeshraniční spolupráci mezi orgány na ochranu spotřebitelů.

Nová politika pro spotřebitele se skládá ze dvou návrhů směrnic:

  • návrhu na změnu směrnice Rady o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách, směrnice o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli, směrnice o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům a směrnice o právech spotřebitelů. Cílem tohoto návrhu je zajistit lepší vymahatelnost pravidel na ochranu spotřebitelů v EU a modernizovat je, zejména s ohledem na vývoj v digitální oblasti,
  • návrhu o hromadných žalobách na ochranu společných zájmů spotřebitelů a o zrušení směrnice 2009/22/ES o žalobách na zdržení se jednání.Cílem tohoto návrhu je zdokonalit nástroje na potírání nezákonných praktik a usnadnit odškodnění spotřebitelů v případech, kdy se mnoho z nich stane obětí téhož porušení jejich práv, tedy v případech hromadné újmy. Práce na této druhé směrnici pokračuje v Evropském parlamentu a v Radě.

Další informace 

Nová politika pro spotřebitele


Zařazenoút 02.04.2019 02:04:00
ZdrojEvropská komise
Originálec.europa.eu/czech-republic/news/190402_nova_politika_pro_spotrebitele_cs
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V