Máme vůbec na víc než na montovny a skladiště? Každá pátá firma říká, že ne
Firmy v České republice mají podle Světové banky potíže s nalézáním kvalifikované pracovní síly dlouhodobě, kdy téměř každá pátá firma není schopna najít zaměstnance s odpovídajícími schopnostmi. V zemích západní Evropy je podíl těchto firem zhruba poloviční. V tomto směru se řadíme spíše mezi rozvíjející se země Asie a Latinské Ameriky.
Téměř všichni na svém místě
Česká republika přitom patří zároveň mezi země, kde má velká část populace zaměstnání odpovídající svému vzdělání (83,17 %), pouze 9,67 % pracovníků vykonává práci, na níž nemá kvalifikaci a 7,15 % pracovníků vykonává práci vyžadující nižší než dosažené vzdělání. V jich zmiňovaných zemích západní Evropy přitom činí míra práce s odpovídající kvalifikací mezi 60 % - 70 %. Znamená to tedy, že lidé s odpovídajícím vzděláním nemají schopnosti, které vyžaduje trh práce? Zřejmě ano, bohužel v situaci, kdy Česká republika vykazuje jednu z nejnižších úrovní pracovních míst vyžadujících vysokou míru kvalifikace (21,46 %) a naopak nadprůměrnou míru pracovních míst vyžadující střední či nízkou míru kvalifikace. Zároveň, Česká republika má jednu z nejnižších mír pracovních úkonů vyžadujících osvojení si nových vědomostí.V České republice dlouhodobě „dobrý“
Podíl lidí s pozicí odpovídající dosaženému vzdělání je v České republice stabilní od roku 2008 (začátku šetření Eurostatu), zatímco v Evropské unii podíl těchto osob spíše klesá. Navzdory této situaci jsme se pak v uplynulých 9 letech ani o kousek nezbavili nálepky levné montovny a skladiště. Velkou roli zde pravděpodobně sehrálo čtyřleté období hájení, kdy Česká národní banka uměle oslabovala kurz koruny a umožnila tak českým firmám fungovat bez větších investic do vývoje.
Podíl pracovních míst vyžadujících některou z níže uvedených schopností v jednotlivých zemích OECD
Country | Task discretion | Learning at work | Influencing skills | Co-operative skills | Self-organising skills | Dexterity | Physical skills |
Australia | 1,8 | 2,2 | 2,4 | 2,7 | 3,3 | 3,4 | 2,3 |
Austria | 2,3 | 1,9 | 1,9 | 2,4 | 2,7 | 2,9 | 2,2 |
Canada | 1,9 | 2,2 | 2,1 | 2,6 | 3,3 | 3,1 | 2,0 |
Czech Republic | 2,2 | 1,8 | 1,9 | 2,4 | 3,2 | 2,8 | 2,1 |
Denmark | 2,3 | 2,0 | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 2,2 |
Estonia | 1,9 | 2,0 | 2,0 | 2,2 | 3,4 | 3,2 | 2,0 |
Finland | 2,3 | 2,1 | 2,3 | 2,1 | 3,2 | 2,6 | 1,7 |
France | 1,8 | 2,1 | 1,9 | 2,4 | 2,9 | 2,3 | 2,0 |
Germany | 2,2 | 1,9 | 1,8 | 2,2 | 3,0 | 3,0 | 2,1 |
Ireland | 1,7 | 2,0 | 2,2 | 2,8 | 2,9 | 3,3 | 2,3 |
Italy | 1,7 | 1,9 | 1,7 | 2,5 | 3,2 | 2,8 | 2,2 |
Japan | 2,3 | 1,8 | 1,8 | 2,6 | 2,8 | 1,8 | 1,6 |
Korea | 1,9 | 1,5 | 1,9 | 1,9 | 2,8 | 1,9 | 2,1 |
Netherlands | 1,9 | 1,9 | 2,0 | 2,2 | 3,0 | 2,4 | 2,0 |
Norway | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,3 | 2,8 | 2,1 | 2,1 |
Poland | 2,0 | 1,8 | 1,9 | 2,6 | 3,3 | 3,2 | 2,3 |
Slovak Republic | 1,8 | 2,1 | 1,9 | 2,5 | 2,8 | 3,1 | 2,1 |
Spain | 1,9 | 2,4 | 1,8 | 2,5 | 3,2 | 2,4 | 2,1 |
Sweden | 2,2 | 2,1 | 2,1 | 2,3 | 3,2 | 2,6 | 2,1 |
United States | 1,9 | 2,3 | 2,3 | 2,7 | 3,1 | 3,4 | 2,4 |
Co se musí změnit?
Otázkou je, co se musí změnit, abychom byli schopni „povýšit“ z montovny a skladiště na zemi, která si úspěšně osvojuje nové technologie a je domovem firem, které jsou často lídry ve svém oboru. A na závěr, pokud máte pochybnosti o dalších generacích, tak vězte, že čeští studenti patří mezi ty nejvíce namotivované a odhodlané uspět v rámci OECD, viz zpráva OECD - PISA 22015, Students’ well-beingPoslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři