(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - březen byl výborný měsíc
Březen byl pro maloobchod výborný měsíc. Dařilo se mu prakticky na všech frontách. Tržby rostly jak u sekci potravin, tak i nepotravinářského zboží. Tržby ve stálých cenách bez očištění o sezónní vlivy rostly o 5,9 %. Oproti minulému měsíci je to drobný pokles, ale přesto je to tempo, které je dlouhodobě vysoké a v posledních letech ne úplně typické. Sekce tržeb za potraviny rostla o 4,5 %. Oproti loňskému roku je to výrazná změna, kdy tržby sice rostly, ale jen drobně. Levnější ceny potravin povzbuzují spotřebitele k tomu, aby více nakupovali, nebáli se utrácet. Poslední tři měsíce to dokazují. Průměrné tempo růstu tržeb za potraviny za tři měsíce je 4,2 %. To je ale ve stálých cenách. Pokles cen potravin si vybírá svou daň v tom, že obchodníci v kasách reálně takový nárůst nevidí. V běžných cenách jim totiž tržby vzrostly jen o 3,3 % v prvním čtvrtletí.
Nepotravinářský sektor rostl ještě rychleji. Připsal si k dobru v březnu 6,4 % a ukazuje se tak, že všeobecná chuť utrácet mezi spotřebiteli je. Rostl například prodej pohonných hmot o 8,2 %. Růst prodejů je spojený s oživením ekonomiky. Přesto ceny pohonných hmot opět rostou díky slabé koruně k dolaru, a to i přesto, že ropa i nadále velmi levná. Pokud by ceny v okolních zemích mírně klesly, řada lidí na to okamžitě zareaguje a bude tankovat tam. To může přinést propad tržeb za benzín a naftu.
Na výbornou se tradičně dařilo e-shopům, které si připsaly k dobru úctyhodných 27,7 %. Prodeje přes internet rostou tak vysokým tempem už několik let. Je to hlavně rozšiřováním nabídky zboží, které si lidé mohou pořídit přes internet a nemusí ho vybírat přímo v prodejnách. Navíc online mají jednoduchou možnost srovnání cen zboží. To je ještě více motivuje k tomu, aby nakupovali online.
Jedinou oblastí, které se v posledních měsících nedaří, je prodej oblečení, textilu, obuvi. Tady tržby spadly o 2,8 % a za celý kvartál klesly o 2,5 %. Je to dané mírným růstem cen ale také tím, že tržby v minulém roce výrazně rostly. Proto letošní výsledky jsou spíše slabé. Silná spotřebitelská poptávka naznačuje, že HDP za první čtvrtletí by mělo být opět v černých číslech a konečná spotřeba domácností ho bude mohutně podporovat.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Obchodníci se i v březnu těšili silné poptávce po svém zboží. Klesající ceny u řady výrobků, zmenšující se počty nezaměstnaných a vysoká důvěra v ekonomiku patřily mezi hlavní faktory solidního růstu maloobchodních tržeb. V březnu navíc pomohl meziročně vyšší počet pracovních dní, který přispěl k tomu, že se přírůstek reálných tržeb prodejců udržel kolem 6 procent. Růst tržeb zaznamenaly prodejci všech hlavních skupin zboží s výjimkou oděvů, u nichž na rozdíl od většiny ostatních produktů ceny vzrostly. Oproti předchozím měsícům navíc nabraly na tempu tržby z prodeje automobilů, díky nimž si celkové tržby mohly zapsat sedmiletý rekord. Za celý první kvartál posílily tržby mimo autosegment o 6 procent, což bylo nejvíce od předkrizového prvního kvartálu 2008. Dá se tedy předpokládat, že spotřebitelská poptávka byla zřejmě klíčovou složkou růstu HDP v prvním kvartálu. Je však málo pravděpodobné, že takto vysoké tempo tržeb se udrží i v dalších měsících. Náznakem určitého oslabení spotřebitelského boomu může být mírný pokles důvěry mezi spotřebiteli v dubnu.
Patrik Rožumberský
Ekonom
Economic Research
UniCredit Bank Czech Republic and
Slovakia, a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz