JOBSTACK.IT (JOBSTACK.IT)
Práce  |  31.07.2017 11:37:05

Přijímací pohovor 21. století


Dalo by se předpokládat, že přijímací pohovory vypadají stále stejně nyní jako v minulosti, ale podíváme-li se na tuto problematiku podrobněji, je zřejmé, že skutečnost je úplně jiná.

Abychom mohli na pohovor kandidáty pozvat, musíme nejprve dát světu vědět, že je hledáme. A jsme u prvního rozdílu. Práce moderního recruitera v dnešní době nezačíná publikováním inzerátů v tištěných médiích, ale jejich zveřejněním na firemních webových stránkách, na stránkách různých personálních agentur, na firemním LinkedIn profilu, Facebooku, Twitteru a dalších sociálních sítích, odkud – v lepším případě – informaci sdílejí sami zaměstnanci dané firmy.

„To, že tito zaměstnanci informaci sdílejí, funguje jako reference, která říká „pojďte k nám, tady je to fakt super, já tu jsem moc rád“. Nespokojený zaměstnanec referenci neposkytne, z těch spokojených se stávají firemní ambasadoři, kteří poptávku po novém kolegovi šíří nejen ochotně, ale také velmi rychle,“ říká Kateřina Prášilová, talent sourcing manager projektu Jobstack.it.

Dnešní svět je rychlý, moderní technologie k tomu přispívají velkou měrou a tento trend se odráží ve všem. A co je snazšího než rychle odpovědět na nabídku, kterou máte doporučenou, tedy rovnou ověřenou, od někoho, koho znáte a důvěřujete mu?

Nicméně pohovor, resp. proces výběru vhodných uchazečů, začíná mnohem dřív, než kandidát vůbec vezme ve firmě za kliku. Začíná totiž již v okamžiku, kdy se k recruiterovi dostanou první životopisy. Ve 21. století není recruiter odkázán pouze na informace, které o sobě uchazeč sám do životopisu sdělí, ale může si je během pár minut najít na sociálních sítích a velmi důkladně kandidáta „prolustrovat“. A tady narážíme na další aspekt v rozdílnosti oproti minulosti. Mnozí lidé si stále neuvědomují moc a zrádnost sociálních sítí a co všechno svými příspěvky o sobě – takříkajíc online – dobrovolně celému světu sdělují. Šikovný personalista z takových příspěvků dokáže leccos vyčíst a rozhodnout se, jestli uchazeči dá šanci představit se ve firmě osobně, aniž by s ním do té chvíle prohodil jedinou větu.

Teprve když uchazeč úspěšně projde tímto prvním sítem, je pozván k samotnému pohovoru.

Doby, kdy se takový pohovor odehrál pouze mezi kandidátem a jeho případným budoucím nadřízeným, jsou dávno pryč. Dnešní pohovory se odehrávají mnoha různými způsoby nebo jejich kombinací.
Některé renomované firmy praktikují vícekolové pohovory v předem určeném liniovém pořadí. Nejprve je to se zástupcem HR, který obvykle formou přátelského rozhovoru určí, zda má uchazeč předpoklad zapadnout do firmy – tedy přijmout a ztotožnit se s firemní kulturou a nastavenými standardy, zjistí motivaci uchazeče a také, zda splňuje další obecné předpoklady pro danou pozici.

„Pokud kandidát vyhovuje, je posunut ke svému případnému přímému nadřízenému. Na něm pak je, aby uchazeče zhodnotil z pohledu dosažených zkušeností, znalostí, praxe a v neposlední řadě také z hlediska lidského – tedy jestli je to taková osobnost, kterou stávající tým může přijmout mezi sebe,“ uvádí říká Kateřina Prášilová, talent sourcing manager projektu Jobstack.it.

Poslední slovo a také právo veta mívá člen nejvyššího vedení firmy. Pokud kterýkoli z uvedených zástupců firmy během pohovoru řekne ne, kandidát dál nepostupuje.

Jiné firmy jdou cestou Assesment center, což je forma skupinového pohovoru, kdy na uchazeče čeká plnění individuálních úkolů (např. vyplňování testů nebo osobní prezentace), ale i společná práce. Pro některé uchazeče Assesment centrum (AC) končí již po jednom nebo dvou úkolech, úspěšní kandidáti postupují do dalších kol. Podle počtu pozvaných kandidátů může AC trvat klidně i celý pracovní den. Společné úkoly bývají různé – jedná se o řešení modelových situací, skupinovou práci nad zadaným tématem, hraní rolí nebo hromadné diskuze. Jejich cílem je zjistit, jak se uchazeči chovají v týmu, zdali jsou spíš individualisté nebo naopak týmoví hráči, puntičkáři nebo kreativci, dominantní nebo se snadno nechají přesvědčit o názoru někoho jiného apod. Tato metoda dokáže mnohé odhalit, ale má i svá úskalí. Některé výsledky či dojmy mohou být vlivem vnějších faktorů zkreslené – např. pokud se na AC nepodaří nastolit pozitivní atmosféru nebo kandidát, který může být ve svém oboru skvělý odborník, trpí trémou a nerad vystupuje před jinými lidmi.

V dnešní uspěchané době se k pohovorům využívají i moderní technologie. Např. aplikaci Skype používá mnoho firem už jen proto, že videopohovor ušetří spoustu času i nákladů v případě, že kandidát a firma mají k sobě daleko nebo např. vedení firmy, které rozhoduje o přijetí uchazečů na manažerských pozicích, sídlí v zahraničí. Je také možné pomocí obyčejného mobilního telefonu natočit krátké video a představit se firmě rovnou, bez ohledu na to, jestli kandidáta již pozvali na osobní schůzku či nikoli. Na rozdíl od minulosti je totiž kreativita vítána, tedy samozřejmě v oborech, kde si lidé mohou dovolit vybočovat.

A jak budou pohovory vypadat ve velmi blízké budoucnosti?

Již nyní jsou vyvíjeni a testováni různí chat boti. Jedná se o virtuální pomocníky/aplikace, které prostřednictvím mobilního telefonu nebo počítače za recruitera odvedou kus práce ve smyslu získání odpovědí od uchazeče, aniž by ten musel někam ukládat své CV. Představte si, že chatujete s robotem, který je natolik chytrý, že se vás dokáže vyptat na to, jakou hledáte pozici, kde, za jakých podmínek, jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti apod. K recruiterovi se pak dostane již hotový obrázek a oba tak ušetříte spoustu času.

„Další možností je využití různých „chytrých krabiček“. Např. takový beacon je zařízení – senzor, který dokáže na váš telefon odeslat sms zprávu s jakýmkoli zněním ve chvíli, kdy kolem něj procházíte,“ říká Prášilová z projektu Jobstack.it.

Například jdete kolem sídla nějaké firmy, senzor zaznamená váš telefon a okamžitě vám na něj pošle zprávu „Hledáme nové kolegy do našeho týmu. Přidej se k nám!“ Dosah takového senzoru je možné různě upravovat, takže není problém nastavit třeba jen 1 metr od vstupních dveří do firmy pro případ, že na jedné chodbě sídlí firem několik. Vidíte ten potenciál?!

I ve 21. století ale platí, že pokud chceme pro naši firmu najít ty nejlepší zaměstnance, je nutné k pohovorům přistupovat zodpovědně. Věnovat čas důkladné přípravě, zamyslet se nad strukturou otázek a každém pohovoru zkombinovat více způsobů, jak se o kandidátovi dozvědět co nejvíc. Je ale také nutné dát prostor pro otázky samotnému uchazeči. Nechat ho zeptat se na to, co zajímá jeho a v neposlední řadě i my musíme být připraveni na otázky, které by nás mohly možná zaskočit. Uměli byste třeba rychle odpovědět na otázky „Proč bych si já, kandidát, měl vybrat zrovna vaši firmu? Co mi nabízíte jiného oproti konkurenci?“ Oproti minulosti je totiž uchazeč naším rovnocenným partnerem a je třeba se k němu tak chovat.

A nakonec i pro zástupce HR není od věci doporučení, aby ani oni nepodceňovali vliv sociálních sítí. Dříve možná stačilo jen tak zadat inzerát na volnou pozici a čekat, kdo se ozve, Nyní, kdy je kvalitních lidí na pracovním trhu tak zoufale málo, je však důležité budovat povědomí o firmě a její branding. Abyste ve 21. století dostali na pohovor zajímavé kandidáty, musíte je k sobě přilákat. Ukázat jim, čím ve firmě žijete, co tam děláte a proč jsou u vás vaši lidé rádi. Když to dělat nebudete, nebudete mít ani koho na pohovory zvát.

Jobstack.it

Jobstack.it je nový projekt, který si klade za cíl vytvořit jednotné místo pro střetávání nabídek a poptávek práce v oblasti IT. Na webu Jobstack.it, který vznikl v červenci 2017, je možné inzerovat pracovní nabídky a podle vlastních preferencí v nich vyhledávat. Zájemce o práci si tak může vyhledat nabídku například podle platového ohodnocení, typu vykonávané práce, velikosti firmy, možného termínu nástupu či svých dovedností. Kromě toho je součástí služby také poradenská činnost pro firmy i uchazeče o zaměstnání. Tvůrci projektu Jobstack.it jsou Jan Silber, specialista na IT a management, David Salač, CEO ve společnosti APSAZ Consulting a Kateřina Prášilová, odbornice v oblasti HR, talent sourcing manager.

Více infomrací na:www.jobstack.it

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0



Přečtěte si také:

Čt 16:56Nový trend 21. století: Naučte se upcyklovat! Lenka Kořánová (Quick-Step)
29.05.2016Pravá tvář socialismu 21. století Patria (Patria Online)

Přijímací pohovor 21. století

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2017

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů