Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Diskuze Zákony Kalkulačky Hypotéky Tarify Práce Půjčky Počasí

Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Akcie ve světě  |  3.2.2016 6:30:42

Tesla stojí na počátku kritického období. Měla by se zvětšit.



Automobilový start-up Tesla v březnu představí nový Model 3. Stojí však před úkolem: zvýšit svou výrobu, aby mohla lépe konkurovat vozům se spalovacím motorem.

Výrobce elektromobilů Tesla se chystá v příštím měsíci představit nový Model 3. Podle informací, které přinesly Businessinsider a agentura Bloomberg má jít o model s karoserií sedan a má být dostupný za 35 tisíc dolarů.

Podle hlavního technologa Tesly J. B. Straubela bude Model 3 výchozí platformou pro celou rodinu vozů značky Tesla. To mimo jiné znamená, že Tesla do ní může lehce přidat kompaktní crossover, nebo jakýkoli jiný typ od sportovních vozů až po pick-up.

Takto to aspoň většina automobilek dělá. S výjimkou velmi netradičních značek, které vyrábějí drahé a velmi výkonné vozy, se výrobci automobilů snaží využít společnou platformu. Smyslem je realizovat co nejmasovější výrobu a tím snížit jednotkové výrobní náklady.

Vlastně až doposud neměla Tesla žádnou takovou platformu. Její původní Roadster byl odvozen z Lotusu, a teprve až Model S a Model X SUV směřují k nějaké formě sdílené platformy pro další modely. Model 3 má Teslu posunout směrem ke konvenčním automobilkám nikoli ve smyslu využití spalovacího motoru, ale co do výrobní kapacity. Jejím cílem je vyrábět 500 tisíc aut ročně do roku 2020.

Přitom Tesla měla vždy strategii vyrábět širokou paletu modelů. Alespoň takový budila dojem, když představila svůj „3-vozový“ plán v čele s modely Model S a Model X. Samozřejmě nebyl zcela jasné, zda je Tesla schopna tuto strategii naplnit. Vážné komplikace na cestě k ní se objevily v roce 2008, kdy byla Tesla zachráněna před bankrotem za pět minut dvanáct. Model S a Model X přišly na trh s velkým zpožděním a Tesla jich v loňském roce prodala jen něco málo přes 50 tisíc. Přesto se její akcie obchodují za cenu na hony vzdálenou od ceny upisovací z roku 2010. Ta tehdy činila 17 dolarů za akcii, zatímco dnes se obchoduje nad 180 dolary, přičemž maximum v posledním roce bylo ještě o 100 dolarů výše.

Model 3 je tedy zcela přirozeným vyústěním teslovské strategie, vedoucí k rozšíření portfolia jejích modelů. Nejde však jen o nový model elektromobilu. Tesla, aby dokázala lépe obstát v konkurenci vozů se spalovacími motory, musí razantně zvýšit svou výrobu. Jedině tak dokáže realizovat úspory z rozsahu, což bývá v této branži prakticky rozhodujícím faktorem.

Zvětšit se z 50tisícového výrobce v 500tisícového bude značně nákladné a velmi obtížné. Tesla však nemá na výběr, pokud má dosáhnout cíle, který jí vytyčil její šéf Elon Musk: uspíšit konec fosilní éry. K dosažení tohoto ambiciózního cíle se bude automobilka muset nejen opřít o sdílenou platformu pro výrobu dalších modelů, ale také udělat něco s přílišnou vágností elektromobilů. Její Model X sice vypadá „cool“ se svými dveřmi, které připomínají křídla sokola a masivním čelním sklem, ale pod tím vším se vlastně skrývá jen aerodynamický kvádr na čtyřech kolech s jedním či dvěma motory a obrovskou baterií.

Platforma, vycházející z Modelu 3 by měla být snazší na výrobu než u S nebo X, a tak je to správně. Model 3 má být vůz, který změní image Tesly z výrobce jednotlivých kusů luxusních vozů v automobilku, která bude cílit na podobný segment zákazníků jako Henry Ford před 100 lety, když na svět přivedl Model T.

Proč tedy Tesla jednoduše namísto 50 tisíc vozů nevyrobí 100 tisíc a neprodává je elitním klientům? Protože nechce za žádnou cenu mít nálepku výrobce luxusních vozů. Jejím vzorem jsou značky jako Ford, General Motors, Toyota, Fiat či Volkswagen: mnoho dostupných vozů, poháněných elektřinou.

Vzhledem k tomu, že Tesla je stále poměrně malá a nepříliš efektivní jako velké globální automobilky, může se zdát, že si neví rady, co má dělat, aby svého vysněného cíle dosáhla. Tesla se však v současné době nachází v kritické fázi svého rozvoje. Automobilka má mnoho kritiků, kteří tvrdí, Musk nikdy svůj plán nenaplní, a mohou mít pravdu. Model 3, který bude představen přibližně za měsíc, však napoví víc.

-usi-

Více zpráv k tématu USA


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0


Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:

Pá 22:07  Wall Street Closing Bell & výhled na 29. 8. 16 Grant Capital (Grant Capital)
Pá 17:00  Vstupy do obchodů STOX.CZ (Grant Capital)
Pá 14:37  Dluhopisová ETF se většinou nechovají jako dluhopisy STOX.CZ (Grant Capital)
Pá   9:12  VW v USA zaplatí 1,2 mld. USD prodejcům svých vozů Research (J&T BANKA)

Přečtěte si také:

06.12.2015Je ČEZ řízen státem, nebo naopak řídí stát? Research (Investicniweb.cz)
08.10.2013Elektromobil Tesla S se stal nejprodávanější autem v Norsku Colosseum a.s. (Colosseum a.s.)

Diskuze, názory na téma Tesla stojí na počátku kritického období. Měla by se zvětšit.

Na dané téma nejsou žádné názory.






Zobrazit sloupec 

Kalkulačky

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange

Trademarks


Copyright © 2000 - 2016

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů